Jumaat

Tips senaman untuk menurunkan berat badan

Assalamualaikum

Salam Jumaat. Just nak share panduan dari Majalah langganan bulanan. Amagram. Sebagai nota peribadi pun ya jugak. Semoga memberikan manfaat kepada orang lain.

Tips menurunkan berat badan dengan vitamin tambahan dan senaman

(1) Jangan membohongi diri sendiri
Kita sendiri tau yang selama 10 tahun kebelakangan ni kita memang tak senam, jangan lah nak terus senaman berat sampai sejam. Even setengah jam pun dah sangat lama. Pilih aktiviti yang sesuai dengan umur dan kesihatan kita ya.

(2) Perlahan lahan
Mulakan sedikit demi sedikit. Dan tingkatkan kepada senaman yang lebih intense bila stamina dah mula bertambah

(3) Gerak gerak gerakk
Cari alasan untuk sentiasa bergerak. Gunakan tangga. Parking jauh. Kemas rumah. Basuh bilik air. Kalau nak lagi hebat. Basuh baju dengan tangan. Maklumlah kan.. Tarif elektrik pun dah naik. Moh le kita jimatkan letrik sambil menurunkan berat badan. Hahaha

(4) Berseronok
Berseronok itu penting. Kalau tak seronok macam mana nak konsisten. Gym tu boring.. Ajaklah anak anak beriadah kat tempat rekreasi. Tasik, taman permainan dan sebagainya. Kan tengah cuti sekolah ni. Masa yang baik nak bermula!

(5) Meal replacement drink
Banyak sebab kenapa perlu mengambil meal replacement drink ketika dalam proses menurunkan berat badan selain dari kerana nak menggantikan makanan. Meal replacement drink ni biasanya mengandungi nutrisi lengkap. Vitamin, serat, mineral dan phytonutrient. Ianya adalah hidangan lengkap dalam cawan. Ini kerana, sebab kita nak kurangkan berat badan. Kita akan kurangkan jumlah makanan yang dimakan. Secara tak langsung, jumlah nutrient yang diambil pun kurang. Ini akan menyebabkan badan kekurangan nutrient. Kalau tak cukup nutrient macam mana badan nak berfungsi dengan baik. Macam mana nak buang toksin dari badan. Dari nak turunkan berat badan sebab nak sihat, jatuh sakit pulak nanti. Sebab yang sama juga kenapa disarankan ambil multivitamin ketika sedang diet.

(6) Lecithin dan Vitamin E
Lecithin berfungsi untuk emulsify (memecah) lemak kepada bentuk yang lebih kecil. Manakala vitamin E berfungsi sebagai antioksida untuk melindungi sel sel dari radikal bebas yang terhasil daripada senaman yang dilakukan. Kalau gabung dengan CoQ10 lagi terbaik. Sangat bagus untuk kesihatan jantung.

(7) Protein
Percaya tak. Ada orang gemuk sebab tak cukup protein? Kekurangan protein boleh menyebabkan seseorang tu makan secara berlebihan. Sebab tubuh badan kita diprogramkan untuk makan sampai dapat protein yang mencukupi. Bila tak cukup protein akan makan makan makan lagi. Bila seseorang tu tak makan secara sihat. Dia akan makan benda yang tinggi karbohidrat atau makanan yang tinggi lemak. So.. Ini akan menyebabkan lemak bertingkek tingkek dalam badan. Gemuk air boleh dikurangkan dengan pengambilan protein yang mencukupi. Sebab. bila sel cukup protein, air berlebihan dalam sel akan di"halau" keluar.

(8) Fiber
Dalam Islam kita digalakkan makan buah sebelum makan nasik. Makan buah 30minit sebelum makan nasi. Selain dari tu, zaman sekarang ada jugak supplement fiber untuk dikunyah sebelum makan. Ini akan beri effect kenyang. Tapi kalau makan makanan yang kaya dengan fiber, kena make sure minum air mencukupi dan lebih lebih sikit ya..

(9) White kidney bean dan soy extract
Haaa.. Yang ni mungkin ramai yang suka. Hahaha. Supplement ni untuk tahan badan dari serap kalori yang dimakan. Up to 500kalori setiap kali. Tapi ada limit lah nak makannya ya. So, yang ni bagus kalau tengah diet, dapat jemputan kenduri kahwin. Kan musim kenduri kahwin sekarang ni kan.. So makan sebelum makan nasi. Sejumlah kalori dari makanan yang kita makan tu tak akan diserap oleh badan. Tapi jangan pulak setiap kali makan pun nak telan ni. Pengsan tak cukup tenaga nanti. Hehehe..
"Dont race againts one another, race with each other"

Menarik kan..? So moh le kita menurunkan berat badan.

Semua supplement yang dicadangkan di atas ni adalah keluaran nutrilite. Untuk pesanan dan pertanyaan boleh whatsapp ke nombor 0126894617

Selamat mencuba

Daa

15 comments:

matahati-aishahazhar berkata... [Reply]

wah... macam best je..

Acik Erna berkata... [Reply]

rai..acik dah cuba2 macam2 cara..salah kot..tu sebab naik je berat tak turun2

Acik Erna berkata... [Reply]

rai..acik dah cuba2 macam2 cara..salah kot..tu sebab naik je berat tak turun2

Unknown berkata... [Reply]

macam best ni..boleh mintak en hubby buat..

imm berkata... [Reply]
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
imm berkata... [Reply]

malas bsenam,,patutla perut ni x surut2 hahah.pastu dok stress sesorang..
Aidasu dengan shela noh batch 1nen 2005.kak shela azrin senpai tua setahun.tp kenal jugak die,senpai satu asrama mse sek menengah dulu..huhu kecik je dunia ni.pusing2 knal org same jugak :)

Qhaifa Nur berkata... [Reply]

selain jaga makan..rajin bersenam pun bagus kan Rai...bestnya bole kurus

+ e.z + berkata... [Reply]

insyaallah eB akan cuba antara tips2 yg eB blom pernah buat tuh.... he3

HeNRieTTa JoSe berkata... [Reply]

Ada jugak yg bleh block dr di serap oleh badan erk...makin maju tech sekarang nie kan....

Kakzakie Purvit berkata... [Reply]

Straight to the point Rai kan. Supplement ini semua ada pada Nutrilite bagi kawan kita tahu:)

adyna AB berkata... [Reply]

Kawal badan dh dpt TP selalu kt drumstic yg naik dgn jaya ;)

Cik Rose berkata... [Reply]

bersenamm ni memang bagus,,
tapi susah nya la hai nak amalkan.. hihi

Qashmere berkata... [Reply]

Dah lama tak bersenam
Dah penuh lemak tepu ni.

QasehnyaRania berkata... [Reply]

sy dok peneng dulu kaja je.sklai kena bebel ngn akk sepupu yg pengedar amwy tu.hihi
macm ni la. ada je yg diceramhnya kat saya.haha

IntaNBerliaN berkata... [Reply]

cara tambah berat badan ada tak?... hihii

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com