Jumaat

Aisy, imunisasi dan vaksinasi

Assalamualaikum

Pernah aku ceritakan sedikit sebanyak pasal keengganan aku cucuk Aisy dengan vaksin. Aisy cuma sempat dapat HepaBig dengan BCG masa lahir. Lepas tu aku tak continue dengan vaksin yang lain. Entry ni mungkin sedikit sebanyak dapat menjawab persoalan Fara tentang apa yang aku bagi pada Aisy dan anak-anak lain since aku da tak vaksinkan diorang.

Since aku pilih untuk reduce dan seboleh mungkin eliminate penggunaan ubatan untuk kami sekeluarga, proses jadi lebih mudah. Especially antibiotik. Aqil dan Damia dah FREE dari segala ubat demam, batuk selesema sejak lebih setahun. Kalau demam, aku still bawak dia pergi klinik untuk diagnosis, tapi so far diorang berjaya sembuh dengan natural remedies. Alhamdulillah. Aisy dah masuk 7 bulan pun totally FREE dari segala jenis ubat. Demam dua kali, sembuh dengan susu ibu semata mata.

Cabaran adalah bagaimana meningkatkan sistem imun anak-anak.

Untuk Aisy, of course dia masih full breastfeed. Aku baru start bagi makan masa dia 6 bulan. Makan puree buah buahan dan sayuran. Bubur nasi aku baru nak start bulan ni. Makanan dia tak ada campuran gula dan garam. Insya allah aku cuba sampai at least setahun. Selain tu, kadang kadang aku coletkan madu dan kurma kat mulut dia. Aku sendiri, aku amalkan makan habbatus sauda yang biji biji tu, makan chia seed, supplement tambahan. Aku bukan clean freak dan aku memang tak sempat nak mengemop hari hari. Tapi aku rasa, sedikit exposure pada kecomotan juga membantu melatih imun sistem anak anak. Macam masa kita kecik dulu dok main hujan sesekali kan. Cuma zaman sekarang ni hujan pun agak bahaya, so aku takde la bagi diorang main air hujan.

Jatuh sakit is actually not a bad thing. Demam selesema dapat melatih imun sistem anak. Dengan penjagaan yang betul, ianya bukanlah satu penyakit yang menakutkan. Sama macam chicken pox, demam campak.. Banyak medical advice akan kata "let the fever take it course" Tapi bukanlah bermaksud biar je anak sakit tak buat apa apa.

Nanti ada masa aku share tentang panduan asas untuk meningkatkan imun sistem. Boleh digunakan untuk semua peringkat umur.

Daa

7 comments:

faraherda.razalan berkata... [Reply]

Tq Rai. X sbr nak tgu next entry. Sy sdg berkira2 utk ambil langkah yg sama, tak nak vax anak to the max mcm mana sy provide kan aydin dulu. Msh ade ms utk study pros n cons. Inshaa-Allah. Moga kami dpt bt keputusan yg betul.

Unknown berkata... [Reply]

Kalau tidak mahu anak di vaksinasi, parents harus tahu/ada ilmu bagaimana nak tingkatkan imune sistem anak itu, dikhuatiri keputusan parents itu could be fatal. Bagus faraheda, selidik dulu betul2 sebelum buat keputusan, dapatkan beberapa opinions drpd pakar.

Unknown berkata... [Reply]

fara,
insya allah.saya cuba share apa yang saya tahu.. semoga dipermudahkan dalam membuat keputusan.. tak kira vaksin atau tidak, setiap ibu bapa mahukan yang terbaik untuk anak anak.. :)

kak izan,
pendapat saya, bukan saja parents yang taknak vaksin. tapi semua parents kena tahu. sebab vaksin bukan meningkatkan imun sistem secara keseluruhan. tapi cuma untuk sesetengah penyakit. dan bukan protection 100%..

anyss berkata... [Reply]

Assalamualaikum,
x sabo nak baca entri seterusnya

asyifamustaffa berkata... [Reply]

sy tggu rai pnya next entri....
Kadang hati sy masih ada pro dan kontra ni....

sitiezahim berkata... [Reply]

betul rai. mmg takleh biasakan diri sendiri n anak2 dengan ubat2 sangat.. lagi2 macam panadol tu.. huhu

mummY daniSha berkata... [Reply]

danisha pun alhamdulillah dah free ubat batuk...skang die batok aku bg jus delima..sgt mujarab dgn izin ALLAH..

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com