Isnin

Weight Management Program : Healthy Diet Management

Assalamualaikum

Ada banyak faktor yang boleh menyumbang kepada kegemukan. Dan orang selalu fikir mereka akan dapat menurunkan berat badan
dengan mengurangkan jumlah makanan. Terutamanya karbohidrat.


Badan kita tak sukakan kejutan. Sama ada kejutan baik atau pun buruk. Sebab tu kalau tak pernah bersenam, tiba-tiba berjogging pusing keliling taman pun boleh jatuh sakit. Kalau nak mulakan apa-apa, mulakan secara perlahan-lahan dan konsisten. Kalau hari-hari makan nasi 3 kali sehari, tiba-tiba tolak nasi, memang rasa macam nak pengsan. Contoh macam, kita puasa, puasa tapi tak sahur, hari pertama puasa mesti rasa macam nak makan nasi bila masuk waktu zohor.

So, ingat. Jangan bagi kejutan pada badan.

Pengurusan diet yang sihat adalah dengan mengamalkan pemakanan yang sihat. Gunakan pinggan yang kecil dan gelap. Penuhkan pinggan dengan 50% sayur, 25% nasi dan 25% sumber protein. Amalkan makan buah-buahan sebelum makan. Makan dengan cara bijak iaitu dengan membakar, gril, atau stim dua hari sekali (sehari bakar, sehari makan macam biasa, lepas tu stim, tukar-tukar) Baca label makanan. Rajinkan diri masak sendiri di rumah dan control penggunaan lemak, gula dan garam dalam sayur-sayuran.

Kalau jenis suka snacking antara waktu makan, amalkan snack yang sihat. Potongan buah-buahan atau salad, atau makanan yang rendah kalori. Tak silap aku pop corn pun rendah calori. No junk food.

Kalau nak mulakan bersenam, mulakan dengan berjalan. Kalau memang tak pernah bersenam, jalan perlahan sampai nafas pertama rasa berat tu stop. Tengok berapa minit. Esok berjalan lagi, tambahkan minit sedikit demi sedikit. Berjalan yang sihat adalah 10,000 langkah setiap hari. Average langkah orang Malaysia adalah lebih kurang 2700 tapak sahaja. Hutang 7300 tapak. Hehehe..

Jangan skip waktu makan, replace meal. Badan kita memerlukan nutrient untuk segala proses berjalan dengan baik. Ambil supplement tambahan bagi mengisi kekurangan nutrient yang biasanya diambil melalui makanan.

Biasanya minggu-minggu pertama proses menurunkan berat badan, berat badan akan turun lebih banyak dan rapid. Tapi biasanya yang turun tu adalah air dan glikogen. Nak menurunkan berat lemak akan mengambil masa yang lebih lama. Oleh itu berat akan nampak static sikit.

Fakta tentang lemak
(1) jumlah lemak dalam badan kita tak berkurang bila kita berdiet. Sel lemak ni macam belon, bila kita manage pemakanan dan bersenam, selnya akan mengecut. Tapi jumlah sel tetap sama.
(2) Orang yang gemuk akan lebih senang obese sebab bila sel lemak mengembang sampai ke tahap maksimum, ia akan duplicate. So, sel lemak akan bertambah banyak. Bila berat badan turun sekali pun, jumlah sel lemak takkan berkurang semula. So risiko nak gemuk semula adalah lebih tinggi.


Keberjayaan diet bukan semestinya nampak melalui angka pada mata timbang, ingat yang bila kita mengamalkan diet yang sihat dan bersenam, badan akan menjadi lebih berotot (bukanlah macam malek noor tu ok) So, berat mungkin takkan banyak berkurang, tapi kita akan rasa lebih sihat. Kalau setakat naik tangga 4 tingkat tu tak mencungap.

Nota kaki : Most people are vertically sick and they not realize it.

JOM JADI LEBIH SIHAT!

Daa

15 comments:

Dr K berkata... [Reply]

saya umpama yoyo bila tiba bab diet...bulan puasa yg lepas sebulan genap saya tak jamah waima sebutir beras pun, sekarang ni hari hari makan nasik..huhuhu

bujal X berkata... [Reply]

yang paling popular atkin diet~~beriya tak makan nasi tapi meratah lauk bagai nak rak~~keh keh~~

JunAina berkata... [Reply]

kak aina make sure hanya mengambil nasi sekali sahaja sehari...biasanya pagi ambil berat, tengahari apa yang sempat dan malam makan roti dan minum susu je.

Unknown berkata... [Reply]

jom mulakan senam 1000 langkah sehari.. sambil kurangkan pengambilan karbo.. ;)

http://www.kakyong.com/2011/11/jom-senam-1000-langkah-sehari.html

Unknown berkata... [Reply]

@Daddy Ziyyad, hebat daddy.. saya kalau 2 hari tak jumpa nasik dah kelapaq dah..hehehe..

Unknown berkata... [Reply]

@bujal X,hahaha..setuju.. karbohidrat kurang..tapi lemak bertan tan..

Unknown berkata... [Reply]

@JunAina,bukan saja pengambilan karbohidrat perlu diambil kira..pengambilan lemak pun kena tengok..dan yang penting secara keseluruhannya kena amalkan diet seimbang..

Unknown berkata... [Reply]

@kakyong, setuju kak yong.. berjalan adalah contoh permulaan yang baik..tak payah gaduh nak masuk gym pun..

wahida berkata... [Reply]

adoi...citer bab diet ni jadik takut lak...plan nak diet asyik terbantut jer...huhu...

eB berkata... [Reply]

me dh kmbg. huwaaaaaaaaaaaaaaa

Unknown berkata... [Reply]

@wahida,caiyok..caiyok.. go go..

Unknown berkata... [Reply]

@eB ezrin, hish mana ada eB.. tengok dalam gambar owait je..

Cik Ina Do Do Cheng berkata... [Reply]

nasib baik cik ina setiap pagi ada berjalan lebih kurang sebatu,kalau nak harap bersenam , tak tahulah bila masanya.

Unknown berkata... [Reply]

@Cik Ina Do Do Cheng, wahh bagusnya cik ina..zaman sekarang banyak je alasan org malas nak bergerak..kalau pegi shopping tu kalau boleh nak park tepi escalator.. hehe..

Cik Puan Bunga berkata... [Reply]

Bagus bagus! Post banyak2 pasal healthy diet ye! Sangat berguna untuk aku nih! ^____^

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com