Selasa

Air yang sihat Part 4 : Penapis Air Brand apa yang bagus?

Assalamualaikum

Baca
Part 1 : Perlu ke penapis air
Part 2 : Penapis air yang baik
Part 3 : Buat apa beli penapis air

Just untuk peringatan kepada semua. Semua entry-entry aku berkaitan dengan penapis air bukanlah bermaksud nak mengatakan brand X bagus atau brand Y tak bagus.

Apa yang aku boleh bagi menerusi entry aku adalah guideline supaya korang boleh buat pilihan dengan lebih baik. Aku cuma boleh create awareness pasal benda yang sedang berlaku. Supaya penjual tak ambik kesempatan atas ketidaktahuan kita sebagai pengguna. Kalau nak tengok penapis air yang aku jual, aku lebih suka bagi penerangan secara one on one. Aku memang agak conventional. Hehehe.. 

Mak aku dah guna beberapa jenis penapis air. Malas aku nak sebut brand takut nanti ada orang kata tu brand yang aku jual ke apa.

The first penapis air yang mak aku guna masa tu musim air reverse osmosis. So ramailah orang berebut nak beli penapis air yang tu. Mak aku pun kata kesihatan lebih baik lepas pakai penapis air tu. Kemudian datang orang yang kata air reverse osmosis tak bagus sebab takde mineral untuk tubuh. So abang ipar aku belikan untuk mak aku. Mak aku pakai brand lain pulak. Masa tu zaman brand yang glemer kat TV tu. Kalau dah tau sila duk diam-diam jangan sebut. Hehehe.. Pun mak aku kata air sedap dan makin sihat.

Realitinya memanglah sedap dan sihat.
Air paip kepada reverse osmosis - Takde klorin. Memang akan lebih sihat.
Reverse osmosis kepada Penapis air Brand Y - Air RO takde mineral. Rasa kosong. Macam minum air suling kat lab sekolah tu. Air yang ada mineral lebih sedap. Air ada mineral lebih menyihatkan sebab badan kita memang kena perlukan mineral. Air RO lebih bagus untuk orang yang sakit. Macam orang ada masalah buah pinggang. Supaya buah pinggang tak terbeban nak tapis segala mineral yang masuk tu.

Ok. Untuk pengetahuan. Ada penapis air adalah lebih baik dari tak ada penapis air. Walau brand apa sekali pun sebab mostly semua penapis air lulus ujian NSF 42 untuk buang klorin dan bau. Klorin adalah sejenis gas pembunuh yang digunakan dalam perang satu ketika dulu. Bayangkan kita minum air berklorin setiap hari kalau tak guna penapis air. Mungkin kita tak terlalu sakit untuk sedar yang air tersebut adalah membahayakan kesihatan. Tapi ia adalah sangat berbahaya.

Kalau nak tahu sama ada air yang korang minum tu mengandungi klorin atau tidak, just beli chlorine tester kat kedai jual ikan. Then, test sendiri. Cara nak test senang je, titiskan beberapa titis klorin tester ke dalam air. Lepas tu tengok perubahan warna. Kalau air tukar jadi kuning maksudnya ada klorin. Kalau stay jernih maksudnya takde klorin. Kalau air yang dah ditapis pun tukar jadi kuning maksudnya korang boleh buang penapis air tu dalam tong sampah dah. hehehe.. gurau je..

So bila kita guna penapis air. Kita memang akan rasa lebih sihat sebab tak minum air berklorin dah. Persoalannya. Sejauh mana penapis air tu efficient dalam proses penapisan. Sejauh mana penjual jujur pasal apa yang mereka boleh tapis? Adakah berbaloi dengan wang yang kita laburkan. Kita mungkin tak nampak pentingnya bahan cemar macam lead, MTBE, mercury dan esbestos ditapis dari sumber air kita sebab kita tak nampak kesannya pada tubuh sekarang. Tapi, ini memang akan membebankan organ penapis badan kita terutamanya buah pinggang. Ia adalah kesan jangka panjang. Ingat yang zaman sekarang orang lebih mudah dijangkiti penyakit berbahaya seperti kidney failure, kegagalan fungsi hati dan macam-macam lagi. Ini adalah satu petanda yang mereka dah terbeban dalam satu jangka masa yang sangat lama. Ia bukan terjadi dalam masa beberapa hari. Sayangi organ kita sebelum terlambat.

Lagi satu, banyak kes orang menggila bunuh orang macam takde otak zaman sekarang ni mungkin ada kaitan dengan bahan cemar yang dah masuk ke dalam badan. Dalam entry Part 1 aku dah cerita kesan lead pada manusia. Salah satu darinya adalah ia mengganggu nervous system. Nervous system adalah sistem yang sangat complex. Secara mudahnya ia berfungsi untuk coordinat antara otak dengan perlakuan kita. So kalau nervous system tak function dengan baik. Tu datangnya bila marah, secara tak sedar tangan ambik parang tetak orang. (Aku bukan doktor, tapi ni dari pembacaan aku. Sila betulkan kalau aku salah)


Sumber : NSF.Org
Kalau dah guna, jangan pulak tak tukar filter. In time filter akan hilang efficiency. So jangan ingat sekali beli, boleh guna filter seumur hidup. At least setahun sekali kena tukar. Filter yang tak ditukar mungkin lebih berbahaya dari air yang tak ditapis langsung kerana mungkin filter tu jadi tempat kuman bertandang.

Kalau ada anak kecil yang selalu sakit, walau pun breastfeed, walau pun makan vitamin. Sila check sumber air. Mungkin air tak bertapis jadi punca. Ni adalah nasihat dari seorang profesor dari Open University. Aku pernah mention nama dia dalam entry sebelum ni. Tak ingat yang mana.

Apa yang pasti. Sumber air kita pada hari ini adalah sangat tercemar. So untuk merawat air tersebut memerlukan lebih banyak bahan kimia berbanding dengan masa zaman mak ayah kita dulu. Tak caya tengoklah air sungai langat, sungai nilai dengan sungai selangor. Tu lah punca air untuk penduduk lembah kelang. Ngeriii...

Ada jugak penapis air yang keluarkan list mereka sendiri apakah bahan cemar yang mereka boleh tapis. Kalau boleh mintak third party punya report untuk support statement mereka. Just to be sure that diorang tak tipu. Aku bukan kata diorang penipu. Tapi...alah..korang pahamlah sendiri..

Pesanan penaja : Jadilah pengguna yang bijak.

Daa

35 comments:

PinKy MoMMa berkata... [Reply]

sekarang ni pakai indoor nyer jer..nanti dah pindah umah..nak pakai yg bsr kat luar utk satu umah hehehe..

syuxer berkata... [Reply]

emm syuk nak tau list penapis air yang akak rasa ok..syuk dah emailkan kat akak hehe

faraherda.razalan berkata... [Reply]

Wow! Penjelasan yang panjang. TQ sbb share. Boleh contact2 utk tau list penapis air yg bagus.

Anamarza berkata... [Reply]

nanti anta email ya, just nak tahu je, sebab sekarang ni kitaorang pakai yg indoor dan outdoor sekali

eB berkata... [Reply]

tunggu ader rezki lebih :)

Zul fattah berkata... [Reply]

kat rumah minum air telage je.. huhu

Unknown berkata... [Reply]

@PinKy MoMMa, bagus jugak kalau ada yang besar tu utk pre-filter bahan cemar yg saiz besar mcm karat ke apa kan..

Unknown berkata... [Reply]

@Syuxer, dah reply :D

Unknown berkata... [Reply]

@Fara, erkk..sorik..terpanjang lebar pulak..hehe..

Unknown berkata... [Reply]

@Anamarza, dah reply :D

Unknown berkata... [Reply]

@eB ezrin, insya allah..

Unknown berkata... [Reply]

@Zul Fattah, air perigi best !!! rumah mak mertua pun guna air perigi..

Run Away berkata... [Reply]

owg kata air perigi yang terbaik...dan sy penah tanya doktor..dan doktor kata kalau kita hanya gunakan penapis air yang cap ayam...memang tak ada kesan..kuman masih ada..

Unknown berkata... [Reply]

@Run Away, betul..sebab air perigi ada sistem penapisan semula jadi..tapi kena masak lah sbb still ada bakteria..

kadang2 cap itik yang mahal tu pun kuman masih ada..hehehe..

Mama Syabil and Rania berkata... [Reply]

Rai, ku pun nak tau gak list penapis air ni.. mohon share ngan daku yerr... thanks!

Unknown berkata... [Reply]

@Mama Syabil and Rania, emailkan saya.. kesoma.rai@gmail.com

Zairi Ali berkata... [Reply]

Kalau ada yg berminat beli penapis air drsukida, lawat la minisite sy www.drsukida.biz/PenapisAir

Tanpa Nama berkata... [Reply]

Untuk rakyat Malaysia penapis air terbaik adalah penapisan RO kerana kerajaan kita bekalkan air melalui paip G.I, atau paip besi, selepas ditapis melalui RO baru lah penapis lain jadi berguna, nak tambah aura ker, nak tambah alkali ker, nak tambah sukida ker. Negara maju bekal air untuk rakyat mereka melalui paip stainless steel, jadi x karat xde metal ion xde logam berat, xde kanser, jadi janganlaaa taksub sangat dengan iklan atau gimik perniagaan. Kalau nak mineral sangat minum lah air RO tambah garam, x pon minum MILO,Horlick ker. Negara maju minum RO, buka paip kat sink terus minum, singapura nation wide minum RO, xde yang mati pon... ketahui dulu dari mana datang nyer air kita dahulu...

Tanpa Nama berkata... [Reply]

air RO melawan hukum alam bro, Air RO adalah air mati, same cm ko masak air smpai didih, membunuh mineral dan galian2 yg bermutu dlm air, and semua penapis air di malaysia sumenya bagos, tpi bile nak tukar sparepart tu yg x bgos, ade yg mahal la, apa la.. beli la Aura Water. 3 tahun sekali je tukar..

Unknown berkata... [Reply]

bang,
3 tahun sekali tukar penapis air lagi teruk bang..penapis kena tukar paling paling pun setahun sekali..kalau tak sama ada tersumbat atau pun bakteria membiak kat situ..lagi bahaya!

Tanpa Nama berkata... [Reply]

saya nak tahu juga penapis air yang bagus..minx share boleh..

ni emel saya.. :)

soutulhaq89@yahoo.com

-dexna

cemtonny berkata... [Reply]
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
VeTO berkata... [Reply]

Assalam..

secara jujur nye admin bleh bagi tau n listkan penapis air yg bagus...aku btol2 tngah cari penapis air ni...email kat galaxy_gazebo@yahoo.com

zul berkata... [Reply]

bro tlg email list penapis air, ade pekenan kat 1 brand RO ni,dok tgh cari info n komen, alamat email sparrow_hornet@yahoo.com

SHAFIDA berkata... [Reply]

Assalam.. bokeh emailkan katvsaya juga list penapis air yg bagus.. saya juga sdg mncari penapis air yg baru....yg bagus utk kesihatan dan poket juga

SHAFIDA berkata... [Reply]

Email : norshafida81@yahoo.com

Kaki Buku berkata... [Reply]

Salam saya tengah pening mencari penapis air yg sesuai ..boleh emailkan list penapis air yg bagus especialy yg bermineral :ainrose86@gmail.com

Tanpa Nama berkata... [Reply]

air RO memang betul2 bersih. penapis air RO ni dapat tapis semua metal ion yang berbahaya. Selalunya orang akan kata, air ro tak bagus sebab tiada mineral, tapi kalau tak bagus takkan doktor sarankan minum air RO untuk pesakit-pesakit buah pinggang.

sebenarnya mineral untuk badan sumber utamanya adalah daripada makanan bukan air kosong. Yang penting air yang kita minum ni betul-betul dijamin bersih.

Saya sarankan beli penapis air coway. Memang best! dijamin bersih.

Unknown berkata... [Reply]

slm..tlg email skali list penapis air tu leetopoy2294@gmail.com

Unknown berkata... [Reply]

slm..tlg email skali list penapis air tu leetopoy2294@gmail.com

microglia berkata... [Reply]

Dah dapat ke Cik?

Hafezah Namaku berkata... [Reply]

Assalamualaikum sis,pls emel pada sy pasal produk sis ni.sy berminat nak tau lanjut..
sha89.hafezah@gmail.com

Hafezah Namaku berkata... [Reply]

Assalamualaikum sis,pls emel pada sy pasal produk sis ni.sy berminat nak tau lanjut..
sha89.hafezah@gmail.com

Anna Boleyn berkata... [Reply]

boleh suggest penapis air terbaik yang awak guna sekarang? emel hanalovenest@gmail.com

Unknown berkata... [Reply]

Penapis Air Nano Tupperware harga asal RM2950 tp sekarang promosi RM2100 je dengan free gift Treasure Box Set & keahlian percuma tupperware.

Boleh contact saya 0194931881 shahrul.

Jgn lupa minta free gift tambahan drp saya.

Ansuran bulanan serendah RM175X12 bulan 0% interest.

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com