Isnin

Ibu ketam yang mengajar anaknya, kemudian anak ketam ajar maknya semula

Assalamualaikum

Hinss..Salam Isnin. Semalam shujin balik pukul 4 pagi. Aku dengan anak-anak dah tergolek golek tidur baru dia sampai. Biasa lah orang lelaki kalau dah jumpa kawan-kawan. Jangan dia pergi dangdut sudaaa.

Semalam masa shujin tak ada, ada kawan aku masa belajar call. Lama jugak kitorang borak. Aku bercakap dengan guna "aku kau". Biasa lah kawan-kawan kan. Lepas tu Aqil datang kat aku.

"Ibu, aku no no lah."

Erkk..Aku dah beberapa kali tegur dia sebab kadang-kadang dia cakap aku. Pengaruh dari sepupu-sepupu dia. Budak-budak kan lebih mudah terpengaruh dengan orang yang lebih kurang sebaya dengan dia dari orang yang lebih dewasa. Selama ni aku guna "aku kau" tu tak ada pun dia ngikut. Bila dia dengar sepupu dia cakap gitu terus dia terikut. So bila aku dengar tu aku dengan shujin pun tegur lah.

Lepas tu aku terlupa yang anak-anak ni dah makin pandai.

Bila dia dengar aku borak cakap "aku kau" dia pun tegur lah. Adeh. Malu habis. Terpaksalah aku berhati-hati lepas ni.

Bila shujin balik aku pun cakap kat shujin. Shujin pun kata yang dia pun pernah kena.

Aqil datang tepuk-tepuk pipi shujin lepas tu kata "Ayah, aku no no lah. Malu lahhh"

Hahahaha. Sejak makin petah bercakap ni kadang-kadang tak sangka dengan apa yang dia cakap.

Ada sekali aku berborak dengan shujin dalam kereta. Biasa lah aku kan kepochi je gaya bila bercakap. Aqil pun sound,

"Ibu ni bising lah" Boleh??

Kadang-kadang aku terfikir, rugi jugak kalau aku takde blog. Even aku tak sempat nak rakam dengan kamera atau dengan video cam semua moment tu tapi aku boleh tuliskan semuanya. So, in future boleh la aku baca balik. Mesti aku rindu saat-saat ni nanti.

Bila diorang dah besar nanti, kalau diorang nak tahu perangai masing-masing boleh baca blog ni. Kelllass cik jahhh..

Daa

7 comments:

PinKy MoMMa berkata... [Reply]

huhu memang lar budak budak ni dia cepat save apa yang kita cakap kan..kadang kadang terkena juga dengan anak sendiri huhu

Unknown berkata... [Reply]

@PinKy MoMMa, itu lah..kadang2 kita pun tak sedar sangat apa yg kita dah cakap..tu risau tu..

Kakzakie Purvit berkata... [Reply]

Persekitaran itulah yg selalu mudah diikuti anak-anak. Kena berhati-hati pada benda yg tak baik.. Kalau yg baik ok.

mummY daniSha berkata... [Reply]

aku selalu ckp kat cha "ckp slow2...lembut2..cha kan gurl"..sebab die selalu ckp kuat2,pengaruh dr kazen2 die yg majoritinye boy....tp bile aku marah die,suare keras sikit..nanti die kate "mama x baek ckp macam tu..nanti ALLAH mara".....adoiiii x tau nak cakap ape dah heheh

mummY daniSha berkata... [Reply]

tula zai...bile dah ade anak,setiap saat dgn anak adalah kenangan terindah hehehe

Unknown berkata... [Reply]

@Kakzakie, betul kak.. zaman sekarang ni macam2 boleh tengok kat tv..

Unknown berkata... [Reply]

@mummY daniSha, aqil pulak selalu kata "malu lah" hahaha...

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com