Isnin

Air yang sihat Part 1 : Perlu ke penapis air?

Assalamualaikum

Dalam tips supaya nampak muda dan sihat ada aku tekankan pasal pengambilan air yang bersih. Sebenarnya air yang bersih saja tak mencukupi. Air yang sihat adalah lebih tepat lagi. Air yang sihat bermaksud air yang bersih dan kaya dengan kandungan mineral yang diperlukan oleh tubuh manusia.

Menurut kementerian kesihatan malaysia, air paip di Malaysia adalah drinkable. Maksudnya boleh diminum. Dan seperti yang kita semua tahu, keadaan sungai-sungai yang menjadi sumber air di negara ini amatlah menyedihkan. Dari bangkai binatang, manusia,sampah sarap dan bahan buangan dari kilang. Apa yang dilakukan oleh syarikat bekalan air adalah menapis segala sampah sarap, kemudian bahan kimia seperti tawas, klorin dan flouride digunakan untuk memperbaiki rasa, warna dan  bau air tersebut. Selain dari itu, klorin juga berfungsi untuk membunuh virus seperti salmonella, e coli dan bakteria lain yang common.

Bagaimana pun, air yang mengandungi klorin sebenarnya adalah sangat berbahaya kepada kesihatan. Gas klorin adalah gas pembunuh yang digunakan pada zaman perang suatu ketika dulu. Selain dari itu, macam yang aku cakap sebelum ni, logam berat yang terdapat dalam air yang kita minum akan terkumpul dalam badan dan dalam jangka masa panjang ia boleh menyebabkan pelbagai masalah kesihatan macam kanser, fibroid bagi wanita dan boleh menyekat pertumbuhan IQ kanak-kanak.

Malah, bagi ibu-ibu yang menyusukan anak, toksin boleh dipindahkan kepada bayi melalui susu mereka. Toksin adalah sejenis bahan asing yang merbahayakan kesihatan. Detoksifikasi dalam tubuh manusia melalui beberapa peringkat. Hati adalah organ utama yang membantu menapis segala toksin dari mencemari tubuh. Kemasukan toksin yang tidak terkawal akan menyebabkan bebanan pada organ tersebut. Bahan cemar logam berat seperti lead dan mercury adalah super bahaya kerana menurut kajian, kehadiran kedua-dua jenis logam berat ini boleh membunuh tikus dengan serta-merta.

Tak dinafikan, tikus tu kecik. So dalam jumlah yang sikit boleh membunuh dengan serta merta. Tapi jangan lupa. Logam berat takkan keluar dari badan. Ia akan terkumpul dalam badan. Lead boleh merendahkan IQ, menyebabkan seseorang mudah lupa, menambahkan free radicals dalam badan dan boleh menyebabkan seseorang tu risau tanpa sebab.

Jadi, bukan saja pemakanan seimbang yang kita perlukan. Malah, air yang bersih adalah sangat penting. Air paip yang mengandungi klorin apabila dimasak, kebanyakan kuman dan bakteria akan mati. Bagaimana pun, ia tidak menghilangkan bahan kimia dan logam berbahaya yang terkandung dalam air tersebut. Bahkan, air berklorin yang dipanaskan akan menghasilkan sebatian yang karsinogenik yang boleh menyebabkan kanser. Mungkin ini adalah salah satu sebab kenapa orang zaman  sekarang lebih mudah kena kanser berbanding orang zaman dulu.

Gambar google paling relevan kot
Oleh kerana sumber air pada masa kini adalah sangat kotor, jumlah bahan kimia yang dimasukkan untuk merawat air semakin banyak. So pada aku, penapis air yang baik adalah sangat penting dalam setiap rumah. Kalau kurang mampu nak beli yang mahal, sedaya upaya dapatkan penapis air yang sekurang-kurangnya boleh tapis klorin. Tapi kita mesti nakkan yang terbaik kan..So macam mana nak tau penapis air tu betul-betul bagus sebab semua penjual penapis air mesti akan kata penapis air syarikat mereka lah yang terbaik. Yang paling laku. Yang paling hebat.

Since aku taknak bagi entry ni panjang sangat (dah panjang pun kan :P) Aku akan bincang pasal macam mana nak kaji pasal penapis air yang ada dipasaran. Aku apply benda ni kat diri aku sendiri. Lain orang lain caranya. Aku cuma bagi cadangan ok. Bukan semestinya kaedah aku yang terbaik.

Terima kasih sebab sudi baca.

Daa

12 comments:

Munn Jaafar berkata... [Reply]

xtau la knp, sy ni mmg xsuka minum air paip, wpun yg ditapis @ di masak..kalau minum air kosong mesti bli air mineral.air paip ni xsdp...haha =)

Unknown berkata... [Reply]

@Munna, hehehe..air paip mungkin kerana ada banyak contaminants..air yg ditapis biasanya diperbaiki rasa dan baunya..cuma sejauh mana rasa tu diperbaiki bergantung pada jenis penapis.

air mineral mmg sedap..sbb ia kaya dgn mineral..bagi saya masalah dengan air mineral adalah ia guna botol..in a long term menyebabkan lambakan botol plastik..end up..pencemaran.. hehehe..

misya berkata... [Reply]

kat rumah my mil guna air bawah tanah

Unknown berkata... [Reply]

@misya, mak mertua org kelantan ke? mak mertua saya kat kelantan pun pakai air bawah tanah..kalau dapat sumber yg dari kawasan pasir mmg ok mcm datuk saya..yg mak mertua saya kurang bernasib baik..sumber air dia tu kadang2 warnanya off sikit.. kadang2 ada bau satu macam..

PCL berkata... [Reply]

memang terasa sakit2 otot dan badan terasa lemah bila meminum air paip walaupun bertapis tapi mungkin tak berapa sempurna kualiti tapisannya...tu pasal nak kena berhati2 selalu bila melanggan produk berkenaan dipasaran...so, PCL nak tggu penjelasan seterusnya ..T.Kasih.

Unknown berkata... [Reply]

@PCL, insya allah..saya cuba sedaya upaya kongsi tentang kajian produk ni..

Ibu Muda 30series berkata... [Reply]

Panjang...tp wani bc smpai abes...hihii

skang ni pakai penapis CNI...ok ke tak tahu. yg tahu brg FOC...MIL bagi...ahaks!

Unknown berkata... [Reply]

@Aku Ibu Muda, FOC i likeee.. ada penapis lebih baik dari tak ada..cuma bagi yg baru nak beli tu lebih baik buat research sikit dulu..

faraherda.razalan berkata... [Reply]

Cool! Sy dlm usaha menghbskan siri AIR nie.

Unknown berkata... [Reply]

@Fara, thanks :D

syuxer berkata... [Reply]

owh memang ar air sekarang dah tak bersih dah..kot pencemaran air berleluasa..syuk tak berani minum air paip..boleh sakit perut hehe..

penapis air harus dibeli untuk mendapatkan air yang sihat tapi sebalik itu pasti akan ada yang wat keje salah seperti cakap tak serupa bikin dengan servisnya..

Unknown berkata... [Reply]

@Syuxer, betul syuk.. kebanyakannya lebih fokus pada duit rather than concern pasal kesihatan pengguna.

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com