Memaparkan catatan dengan label Cuti Sekolah. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Cuti Sekolah. Papar semua catatan

Isnin

Cadangan aktiviti berfaedah cuti sekolah

Assalamualaikum

Bila nak cuti sekolah, mak diorang yang agak teruja dan happy. Mana tidaknya.. Tak payah iron baju sekolah. Hahaha.. Dasar pemalas sangat kan ko Rai.

Anyway.. Aqil dah start sekolah ni, kalau cuti panjang sikit je mula lah dia berzikir kat telinga aku tanya bila nak sekolah. Itu baru cuti Deepavali seminggu. Kalau cuti sebulan setengah.. Pengsan~!!

So, aku dah memikirkan beberapa cadangan aktiviti cuti sekolah untuk budak berdua tu selain dari diorang perabis masa untuk main game je.

(1) Ke perpustakaan - Menggalakkan diorang membaca la of course. Jangan asyik mengadap gadget je.
(2) Berkebun - Aku plan nak bagi diorang buat taugeh kacang hijau. Kalau ada masa nak beli kit cendawan tu boleh jugak bagi diorang jaga sorang satu. Mesti excited. Selain dari tu, nak ajak diorang tolong-tolong siram dan bajakan jugak pokok pokok sayur kat rumah tu.
(3) Buku skrap - Suruh diorang lukis dan tulis pasal aktiviti cuti sekolah atau apa apa tajuk yang disukai.
(4) Latihtubi subjek utama - Aqil masih banyak lagi kelemahan dalam subjek utama, so cuti ni nak bagi dia buat latihan lebih sikit supaya tak ketinggalan dengan silibus darjah 2 nanti.

Nanti aku fikirkan aktiviti lain lagi. So far ini lah planning aku. Cendawan tu katanya sekejap je dah keluar. Taugeh pun 4 hari dah boleh kutip makan. Takde lah diorang fed up tunggu lama.

Harap harapnya boleh kurangkan sikit masa melagho main game. Hehehe..

Daa

Weekend cuti sekolah

Assalamualaikum

Brief update je ni ok. Takde gambar lagi...

Haihh.. Baru Isnin dah mengadu penat. Ye la ye la.. Orang lain lagi penat Rai oii~!

Actually, weekend kali ni aku rasa macam tak cuti. Penuh aktiviti dari pagi sampai ke malam. Hari Sabtu bawak kanak-kanak cuti sekolah pergi tengok ikan kat Aquaria KLCC. Parking kat Asia Jaya, naik Putra LRT sampai KLCC. Happy sangat diorang sebab boleh naik choot choot.. Walau pun bunyik train zaman sekarang bukan bunyik choot choot pun. Hahaha.. Keluar pagi pukul 10, petang pukul 5:30 baru sampai rumah. Malamnya shujin ajak ratakan tanah kat tepi porch kereta sebab Ahad tu dia nak pergi beli rumput pulak nak tanam. So kena prepare siap-siap base tu. 

Ahad pulak, kami dapat invitation sensei aku masa sebelum belajar kat Jepun dulu. Pergi rumah dia makan-makan, borak-borak. Lepas tu pergi cari rumput kat jalan airport subang menghala ke Sungai Buloh. Aku cakap kat shujin, kat area Hospital Sungai Buloh nun lagi murah. Tapi dia dah tak tahan nak membeli. Lagi pun belinya tak banyak pun. Pilot project kekdahnya. So, malas dah dia nak drive jejauh sampai ke Sungai Buloh nun. Tapi singgah sana sini sebab nak siapkan kimchi beli barang bagai, pukul 5 lebih jugak sampai rumah. Balik tu aku makan dulu, pasang rumput beli tu kat laman. Lepas maghrib terus start buat kimchi sampai pukul 11 malam..

Lepas siap kemas kemas dapur bagai. Pukul 12:30 jugak baru dapat tidur. Patutnya hari ni nak puasa. Tapi pukul 5:30 baru terbangun nak sahur. Sahur bendanya lagi dah nak masuk subuh dah. Sob.. Esok la puasa.

Sakitnya bahu pikul budak kecik yang makin berat tu kat Aquaria. Hahaha..

Korang buat apa weekend aritu?

Daa

Jumaat

Last day sekolah~!

Assalamualaikum

Yeyy.. Esok start cuti sekolah.. Apa yang paling seronok pasal cuti sekolah adalah aku bebas dari kena iron baju budak. Wakaka.. Dasar sangat mak pemalas kan. Baju aku pun jarang iron. So pasni pagi-pagi tak payah nak rushing keluar pergi kerja. Boleh belek-belek pokok dulu sebelum keluar rumah. Hihihi..

Cuma yang kurang bestnya, cuaca panas sangat sekarang ni. Aisy dengan si Afiqah batuk selesema. Aku pun dah start jangkit. hmm.. Ujian..

Tengah fikir nak bawak bebudak ni berjalan ke mana musim cuti sekolah ni. Korang plan nak ke mana cuti sekolah..? Cuba share sikit

Daa

Selasa

Cuti Sekolah Musim Bersunat / Berkhatan

Assalamualaikum...

Semalam aku tak sempat nak siapkan entry pasal Legoland Malaysia Resort Theme Park. Sebab utamanya ialah hari Sabtu haritu Aqil berkhatan.


Senyum je muka. Beberapa hari / seminggu sebelum bersunat, Aqil ada ambil berat jugak pasal event ni. Dia tanya "Bersunat tu apa? Kenapa perlu bersunat?". Jadi, aku terangkan dalam bentuk yang aku rasa lebih baik. Pasal hukum, pasal mensucikan diri dan doktor tak buat lain srlain mencapai matlamat tu. Aku tak pernah sebut perkataan "potong". Turns out, dia lebih excited dan tak sabar nak bersunat. Takut tak wujud langsung.


Ditambah pulak bila empat lagi sepupu dia turut bersunat dihari dan masa yang sama, bebudak ni macam enjoy habis. Walaupun pak long dia dok sibuk takutkan "potong dengan gergaji", Aqil lebih percaya dengan apa yang aku cakap. One side yang buatkan aku sayang sangat kat sulung aku, "always trust dad". Sebelum masuk ke bilik rawatan, semangat je anak ayah ni. Bila masuk pun, dia sendiri cepat-cepat naik kat atas katil tak sabar nak bersunat.


Dah tentu-tentu aku sendiri tak tau cemana proses bersunat tu dijalankan. Bukannya aku tonton sendiri masa aku disunatkan masa kecik dulu. Tapi bila tengok apa yang klinik buatkan kat anak aku, aku rasa "Wow, boleh tahan kejam proses bersunat ni eh?". Doktor main tarik, koyak, gunting, cucuk dan potong dengan besi panas camtu je. Seriously, aku tak sanggup tengok. Still, sebagai seorang ayah, aku tengok jugak apa yang dilakukan. Aqil nangis masa doktor dan nurse buat kerja. "Sakit! Sakit! Ayah tolong!" dia terjerit. Bila dah sampai proses clamp tu, dia dah senyap, dah okay pun. Muka masih dalam shock lagi laa. Ada jugak aku rasa macam doktor start proses tu sebelum bius tu betul-betul take effect lagi. Sampai rumah, aku betulkan PSP kat sebelah Aqil, pastu bagi access kat dia main benda tu 24 jam sehari. Belum sejam, dia dah tidur. Kuatnya anak ayah.


Walau macam mana pun, YEY, Aqil dah settle. Tahniah. Dari lima orang, dua tak menangis, dua menangis kat dalam bilik rawatan je, satu menangis sampai rumah. Kalau tengok dari peratus, rasanya sangat bagus berbanding masa aku kecik-kecik dulu. Sepuluh yang masuk, sembilan atau lapan yang keluar dari bilik rawatan pasti menangis teruk. Hahahaha. Harini dah hari yang ketiga selepas Aqil bersunat, dia dah tak boleh duduk diam. Asyik berjalan kesana kemari. Siap nak main bola sepak dalam rumah dah. Hadushh. Penat kepung.

Untuk ibubapa baru yang nak sunatkan anak teruna mereka, pada masa aku tulis blog ni harga berkhatan kat klinik swasta ialah RM160. Untuk yang tinggal sekitar kawasan Shah Alam, kain pelikat untuk kanak-kanak mudah didapati kat PKNS dan seksyen 18. Cara berpantang, sama macam orang lepas bersalin.

Well, selamat cuti sekolah. Penuhkan masa dengan aktiviti yang membina ya anak-anak. Kepada cikgu-cikgu, tolong jangan bercuti over sangat. Malu laa sket dengan anak murid. Letih ibubapa jawabkan. Nampak huduh laa. Kenapa? Next time kalau ada rezeki kita cerita. Hahahaha..

::: Dicatatkan oleh Goshujin-sama :::

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com