Selasa

Cara cepat tanam semula kunyit

Assalamualaikum

Antara pokok yang aku tanam kat rumah dan hidup dengan jayanya adalah pokok kunyit. Pokok kunyit ni jaganya tak susah. Sebenarnya nak tanam pun takde la susah mana. Aku pernah kongsikan cara tanam pokok kunyit sebelum ni. Pokok kunyit sukakan medium tanah yang gembur dan bersaliran baik. Kalau air bertakung ke, isi kunyit busuk. Pokok pun mati.

Aku tanam kunyit untuk isi dan daunnya. Kalau masak rebus ke aku suka letak daun kunyit. Wangi. Isi kunyit tu aku ambik buat air atau pun buat garam kunyit untuk goreng ikan dan ayam. Guna kunyit hidup lebih sedap dan wangi daripada pakai kunyit hidup. Itu pun kalau rajin tu mari. Hehehe..

Kunyit ni aku dah ambil isinya, aku pecahkan dan tanam semula. Jadi, dah tak perlu tunggu isinya bertunas balik. Nak tunggu bertunas tu yang lambat sebenarnya.


Oleh sebab biasanya aku pun bukan pakai banyak sangat isi kunyit tu, aku ambil sebahagian besar dan tinggalkan separuh ibu. Lepas tu tanam semula. Setakat sekarang dah empat pasu dah pokok kunyit. Dah terlebih lebih dari keperluan pulak kan. Hehehe.

Kalau isi yang aku ambil tu dah habis, aku cuma korek sikit patahkan isi kunyit daripada akarnya untuk digunakan. Kaedah ni lebih praktikal untuk pekebun kecil-kecilan macam aku. Maklumlah, tanam  untuk kegunaan sendiri je kan.

Jom pakat tanam pokok kunyit.

18 comments:

Unknown berkata... [Reply]

saya kalau tanam apa pun mesti tak jadi..mak saya pun malas dah nak bagi pokok apa pun..semua mati..padahal siram setiap petang..Tapi yang saya perasan laman rumah banyak siput babi..Rasa nya itu ke sebab tanam pokok tak menjad?

PetakBunga berkata... [Reply]

nanti balik nak pecahkan jugaklah.. tp rumah aku ada masalah tanah.. tanah kena beli rasa mahal.. susahlah nak berkebun

Anis Azalea berkata... [Reply]

Pokok kunyit kita mati. Sedih.

HeNRieTTa JoSe berkata... [Reply]

suburnye pokok kunyit akk....rietta xpernah tanam kunyit...kt kg ada la...

LYAfrina berkata... [Reply]

Kat rmh pom ada pokok knyit... Tp guna daunnya jer.. Tu pom mama lya y semaikan..buat balik rmh y dh hidup subur.. Haha

Ucing Kadayan berkata... [Reply]

hi ucing singgah sini (^_^).

Irfa berkata... [Reply]

Byk2 pokok yg aku tanam
Kunyit pling susah hidup

Encik X berkata... [Reply]

dah lama juga tak menanam benda nih.

memang liat nak hidup. haha..

Suria Amanda berkata... [Reply]

SA tangan panas la kak..tanam apa pun tak menjadi..hehehehe

ASTraveller berkata... [Reply]

Salam singgah dan follow :)

btw jom join GA sy,

http://www.akuseorangtraveler.com/2017/11/give-away-hadiah-misteri-dari-astraveler.html

Azhan.co berkata... [Reply]

beli kat kedai je kunyit.. lagi mudah huhu

http://www.azhan.co/

Az berkata... [Reply]

@Azhan.co

Azhan:

Az berkata... [Reply]

Azhan: kunyit murah.. beli jela.. haha

Nas Nuri Construction (Dawaibesi.com) berkata... [Reply]

Assalamualaikum sis Ourkizuna, Selamat hari jumaat. Jemput sertai giveaway mac dengan 16 hadiah wang tunai terkumpul RM900.

Sangat mudah untuk sertai. 5 minit dah boleh setel. KLIK SINI UNTUK SERTAI

Jemput meriahkan ya. Kalau sambutan menggalakkan, boleh buat tiap tiap bulan.

SahabatQQ berkata... [Reply]

Nice Article
Good for read this
SahabatQQ
Agen Domino99

pokervvip berkata... [Reply]

POKERVVIP Website paling ternama dan paling terpercaya di Asia ^^
Sistem pelayanan 24 Jam Non-Stop bersama dengan CS Berpengalaman respon tercepat :)
Memiliki 9 Jenis game yang sangat digemari oleh seluruh peminat poker / domino

Agen Poker Pkv
Berita blogspot terkini
agen poker
Game Online
Lapak Poker Online Terbaik
Bandar Poker PKv
bandar poker
Agen Poker Online Terpercaya
Bandar Poker Pkv
<a href="https://8dewapoker.com/pokervvip-agen-poker-

guest berkata... [Reply]

DRAKOR SUB INDO
STREAMING DRAKOR
DRAKOR TERBARU
DOWNLOAD DRAKOR

SG SAN berkata... [Reply]

Hello there, how you doing?

Very nice post and blog, I found it very explanatory and informative, thank you very much for sharing your knowledge and wisdom with us, once again.

take care and stay positive

Your follower

Lisa from Baby Names ideias and also find out the meaning of names, there you have several suggestions of middle names for girl and boys.

regards



......

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com