Jumaat

Kepenatan

Assalamualaikum

Honestly, aku tak berapa suka sangat nak mengadu penat itu ini. Sebab aku tau, penat aku ni mungkin 1% je berbanding penat orang lain. Still, aku rasa kepenatan ni pun salah satu daripada journey dalam hidup. So, positifnya. Aku masih manusia normal yang kadang-kadang ada rasa penat. Alasan sangat kan.. Hehehe..

Sejak anak masuk lima orang ni, takde hari yang kata aku betul betul boleh rehat. Ye lah. What to expect kan. Semua masih kecik lagi. Nak ikutkan sebenarnya anak-anak aku mudah diuruskan. Diorang tau aku sibuk. Seharian kerja. Sampai rumah pukul 7 tu terus bersiap-siap bersihkan diri dan memasak. Biasanya diorang dah mandi sebelum aku balik kerja. Tinggal yang kecik dua orang tu kalau berak ke, aku mandikan balik lah. Memasak ni tau je lah. Ketung ketang. Pukul 8 ke 8.30 makan. Lepas tu, basuh pinggan, basuh baju, basuh peralatan pam dan sebagainya. Pukul 10 lebih ke 11, aku isi borang untuk pos barang. Lepas tu siap-siap nak packing. Yang kecik tu, aku stop sekejap sekejap untuk susukan diorang. Dan aku masih tandem nursing Balqis dengan Aisha.

Layan anak-anak sekejap. Tanya macam mana hari diorang. Usap kepala, peluk cium. Sedih sebab aku sibuk sangat dan susah nak spend masa dengan diorang. Aqil dengan Damia dah banyak menolong. Mandikan adik-adik, tolong sama-sama sidai baju. Kadang-kadang aku mintak diorang menyapu. Tapi bebudak ni banyak betul tenaga kalau nak main. Sampai pukul 11 pun cergas lagi. Aku 11.30 tu dah exhausted gila dah. Tidurnya tetap pukul 12 atau pukul 1.00. Kadang-kadang aku rasa macam pengsan, bukan tidur. Hahaha..

Tiap hari rasa macam berlumba dengan masa. Masa paling lambat berjalan adalah masa dekat office. Weekend adalah masa paling pantas berlari. Aku cuba nak make effort buat aktiviti extra dengan anak-anak di hujung minggu. Awal pagi ajak diorang buat aktiviti kat luar rumah kalau tak hujan. Kalau hujan pun, kalau takde petir dan guruh, aku bagi je diorang main hujan. Bukan selalu. Biar kuat sikit badan main hujan. Hehehe..

Harapnya aku dapat jadi ibu yang lebih baik untuk anak-anak dan isteri yang lebih baik untuk shujin. Though kadang-kadang kalau dah terlalu penat dan anak-anak duk buat perangai, aku mula la nak mengaum. Huuuu.. 

Best kan kalau dapat full time business. Walau pun aku tau, aku akan jadi lebih sibuk dari sekarang. At least anak-anak sentiasa depan mata, except masa diorang ke sekolah lah. Hehehe..

13 comments:

Kakzakie Purvit berkata... [Reply]

Sebenarnya Rai masih ada Shujin tu yg masih ada tempat mengadu. Kakak bagi contoh kakak akak dulu sebaik husband dia meninggal dia memang concentrate more dkt business dia (muda lagi masa tu). Memang nampak penat. Sedih lagi lepas kerja mlm keluar bawa anak. Anak buat homework masa dia berbusiness. Sampai tidur dlm kereta lagi tau. Bila rasa business ok dia terus resign. Nampak lebih selesa. Sekarang anak-anak dah besar dan kerja tinggal satu masih belajar. Business makin rancak tapi tak sibuk sebab dah banyak org bawah. Pergi dipanggil utk cakap aje.

Rasa kakak Rai akan boleh jadi macam itulah. Susah dulu senang kemudian.

HeNRieTTa JoSe berkata... [Reply]

working mom mmg hebat....rietta pown kagum dengan kakak kakak kt opis ni....

Tanpa Nama berkata... [Reply]

Salam singgah bila ada kelapangan hari ini.Moga sihat2 selalu yer. Kagum dengan rai, yakin boleh pasti boleh rai !

LasFaye berkata... [Reply]

Konnichiwa...sy nak beli miso...berapa sekotak and cam mane nak beli? ape lagi brg2 yg dijual ye? nak beli yang halal kat msia ni muzukashi

Irfa berkata... [Reply]

Aku paham kepenatan ko wpun aku tk merasa ank kecik rapat mcm ko, tp aku phm mcm mn pnt nya blik kje, urus rumah, tdo x cukup, esok bgn nk kje lagi

Jgn kt skrg duk umh x pnt, pnt jgk keluar masuk keta 10x sehari, tp lega part Ank semua depan mata.

Tp setiap bnda Ada pro n con, skrg aku xde kwsp haha

Anis Azalea berkata... [Reply]

Dapat bayangkan. 5 anak dan masih bekerja. Macam adik kitalah 4 anak semua kecil2 lagi. Kita yang dah tak kerja ni pun kadang2 penat layan sorang anak ni😂😂😂

Mar Mansor berkata... [Reply]

tulah kan pengorbanan seorang ibu. Bukan mudah membesarkan anak-anak..

PetakBunga berkata... [Reply]

kau idol aku Rai.
aku ada ank sorg je..tapi aku kuat mengamuk, letih giler hr2 rasa malas dah nk kerja..

tp tu lah.. hidup perlu dituruskan.. hihi..

be strong Rai..:)

sitiezahim berkata... [Reply]

Fuh anak dah 5 ke rai?

sitiezahim berkata... [Reply]

Fuh anak dah 5 ke rai?

Unknown berkata... [Reply]

i feel u..

take care dear..huhu..

moga bisnes bertambah maju.

Adam berkata... [Reply]

Cerita penat lah ya hari ni.

Adam berkata... [Reply]

Cerita penat lah ya hari ni.

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com