Selasa

Syukurlah Malaysia masih aman

Assalamualaikum

Merujuk pada entry Diana Rashid ni..

Aku memang sangat menyampah kalau orang suruh aku syukur sebab Malaysia masih aman. So harga barang mahal ke, itu ini tak kena ke.. Syukur sebab bumi Malaysia ni masih aman. Takde perang.

Ye lah. Perang memang tak ada.

Tapi bukan maksudnya aman. Bukan bermakna selamat.


Individu macam tu. Selagi tak kena batang hidung sendiri. Selagi tu lah dok kata aman.. aman.. 

Tak dapat bayangkan sedihnya ibu bapa yang hilang anak-anak ni. Aku tinggalkan diorang sekejap pergi kerja pun dah rasa rindu yang amat. Lagi lah hilang berbulan tak dapat jumpa. Entahkan hidup, entahkan mati. Macam mana makan minumnya. Tidur kat mana..

Ya Allah.. Mintak dijauhkan musibah macam ni berlaku pada ahli keluarga dan kenalan terdekat kita. 

Amin..

6 comments:

aizamia3 berkata... [Reply]

Jauhkanlah perkara yang tidak elok dari kita semua hendakNYA..

cahayahidupku.blogspot.my berkata... [Reply]

Tak tahu dimana yg dikatakan aman kan Rai.. Kalau masih ada penculikan, rompakan, pembunuhan dan bermacam yg menakutkan ini dikatakan aman ke..
Kes hilang ni pun terjadi di kampung akak Rai.. Selang satu lorong jer dari rumah mak akak dan kita orang kenal pun jiran kampung, bagaimana anaknya perempuan berumur 13 tahun balik sekolah di culik, hampir sebulan hilang ini pun kerana kebijaksanaan budak ni melarikan diri dari rumah yg di kurungkan tu.. berjalan kaki sejauh dari tempat diculik sehingga trauma melalui jalan raya, sanggup lalu jln hutan hingga di temui oleh orang kampung lain. Lalu menghantar anak ini balik ke rumahnya. Masa tu kami di kampung membuat sembahyang hajat serta membaca yasinan di masjid agar anak ini dijumpai. Alhamdulillah selamat anak. Sampai sekarang trauma anak itu..

Kayu Manis berkata... [Reply]

Sedih sgh bila memikirkn keadaan semasa..
Tk larat nk bca surat khabar,media sosial dn sbginya lgi..

Jenayah mersta tmpt..
Duk rmh pun blum tntu selamat..kn
Minta jauhknlh segala yg tidak baik itu..

Dr K berkata... [Reply]

Saya kalau boleh nak migrate.
Hahaha..
Saya tau , ramai yg kata saya poyo nak migrate.
Tapi saya ada alasan saya sendiri.

najiahs berkata... [Reply]

bukan nk berpolitik.
tpi inilah kesan apabila kite menggunakan undang2 manusia.Bila Allah suruh laksanakan hudud..mksdnya Allah tahu itu yg terbaik buat manusia.Manusia perlu dihukum dgn cara/perintah Allah ..

once dilaksanan,yakinilah pasti tiada lagi masalah2 ini.

insyaALLAH.
Peringatan utk diri sendiri..

saniahibrahim berkata... [Reply]

memang pada dasarnya nampak aman...tapi orang jahat ada dimana2 .Anak saudara kakak pun pernah hampir diculik depan rumah sewaktu bermain2 ,tinggal di kg bukannya kawasan perumahan seperti di bandar.

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com