Selasa

Pengalaman menyakitkan hati dengan Macy

Assalamualaikum

Iye. Aku sangat sakit hati dan marah dengan syarikat Macy. Kisah sedih menyayat hati ini bermula 3-4 bulan lepas, masa aku pergi MyHome Expo di PICC bulan Disember 2014. Masa tu semangat nak cari barangan untuk masuk rumah kan.

Antara sebab kami pergi asalnya adalah nak dapatkan quotation untuk pemasangan grill rumah. Tapi dah alang-alang sampai, tengok sekali deal yang lain. Bila aku pergi ke booth Macy, kakak jurujualnya tu promote voucher langsir kat aku. Package siap pasang 3 set langsir untuk RM400. Bagi aku yang tak pernah buat langsir ni murah la, sebab survey kat GM Klang harga satu set 2 keping langsir tu RM180~RM250. Langsir je tau.. Pusing-pusing. Aku pun cakap kat shujin. Nak belilah. 

Shujin aku ni kan teliti orangnya. So dia cakap kat aku deal tu macam too good to be true. Aku kata betul la. Kakak tu yang cakap kat aku. Dua orang terangkan kat shujin. Siap cakap, "voucher tu macam deposit je, kalau actual price kita buat langsir kurang dari harga yang kita bayar tu, diorang akan pulangkan duit bakinya". Nampak tak liciknya promoter tu. Tapi selection kain masa expo tu tak menarik minat aku. So, dia kata, kalau tak minat langsir kat situ boleh pergi mana-mana Macy untuk pilih kain. Voucher tu boleh digunakan untuk 3 option
(1) 3 set langsir siap pasang
(2) 30% fabric dengan normal price
(3) Additional 5% discount untuk perabot

Kami tak diterangkan bahawa, option no 1 tu only if kami pilih selection kain yang diorang bagi. Aku boleh ulang banyak kali benda ni. Kakak tu langsung takde bagitau kami yang kalau pergi kedai, tak boleh pilih option no 1. Cuma boleh pilih option no 2. Langsung takde cakap. Siap cakap kat shujin, kalau ada baki diorang pulang. Walhal, later on aku check kat kertas resit dari Macy terang terang ada tulis, deposit TAKKAN dipulangkan..

So, lepas tu, aku beli 3 keping voucher tu dengan sangkaan boleh pilih kain lain dan dapat pilih option no 1. Betul la kata shujin. Too good to be true. Yang bini dia ni, dah la tamak. Tak mendengar kata. Lurus bendul. Dia ingat semua orang dalam dunia ni mulia dan jujur macam dia. Dia lupa ramai manusia durjana kat dunia ni..Hahaha..

Akibat tak dengar cakap suami...

Bila sampai kat Macy cawangan Citta Mall. Kami pun bagitau kami ada voucher langsir nak digunakan. Aku rasa a bit rude assistant tu tanya kami "Dapat kat mana voucher ni". As if kami kutip atau dapat free. Direct my husband cakap kat dia. "Dapat??? Kami beli la!".

Fine. Kami proceed. Tanya dia. Kain mana yang kami boleh pilih. Kami tanya. So, dia bagitau. Pilih je kain mana-mana. Sebab kami memang pilih option no 1 tu.

Lepas tu, dia suruh pilih kain mana kami nak. Pusing-pusing. Shujin tak puas hati dengan corak kain yang ada. Corak kain dulu-dulu kata shujin. Tak nampak moden. Aku ikutkan je sebab aku memang tak pandai bab-bab pilih fabrik ni. Shop assistant kat situ bagitau. Ada kain baru nak sampai dalam bulan tu (masa tu bulan January). Aku pergi awal bulan.

Nak dekat hujung bulan. Actually 30hb baru dia bagitau kain sampai. Itu pun aku dah namok sikit call cakap janji nak call tapi takde pun call. Sebab assistant diorang sangat rude bagi aku. Maklumlah kan. Macy kan jenama terkenal. Barang mahal. Aku ni dengan baju selebet pakai selipar bawak anak buahs kemain 4 orang tu. Nampak macam kampung la sangat.

Masa ni kami dah masuk rumah. Aku sangat sakit mata dah tengok tingkap tak berlangsir. Aku gantung kain langsir lama kat grill tingkap tu. Sedih. 

Kali kedua.. Kami bawak Ma. Ada dua orang assist kami masa tu. Dia pun buatlah kira-kira untuk jumlah kain yang diperlukan untuk buat langsir. Billik anak-anak taknak langsir kat situ sebab diorang nak corak karakter pilihan masing masing. So, ruang tamu, bilik aku dengan guest room je pakai package tu. Selepas kami pilih kain, shujin puas hati. Aku pun lega. Kami diberitahu, tak payah tambah duit. Since masa tu dah nak chinese new year, langsir tu cuma akan dibuat lepas cuti raya cina. Ok fine. Dalam bulan March jugak baru siap. Takpe lah.

Tapi.... Jengjengjeng.. ada masalah..

Sambung lain pulak naa..

Stay tune..

Daa

11 comments:

mummY daniSha berkata... [Reply]

alaaaaa....bersambung pulak ko ni...hahaha..aku punyela excited bace...

Irfa berkata... [Reply]

CPT SAMBUNG...

imm berkata... [Reply]

alaaa.. bsambung pulak..potong stim ni...hahaha

Zai Zamree berkata... [Reply]

ala...tgh2 suspen bsambung plak

Fiza Rahman berkata... [Reply]

Alaaa...cepat lah sambung ☺

JunAina berkata... [Reply]

Berdebo bace...haihhh...

Nizam.Ariff berkata... [Reply]

Aku dah terkena dgn layanan x best macy di cwg s.alam pd thn akhir thn 2012....janji nak datang ukur tapi tak dtg2 ...buat janji kedua tp x dtg2 ..dah la tu, takde kertesi nak call balik....terus kensel...
So, aku rasa ini bukan hal cwg tertentu.
Aku rasa ini kes budaya kerja kompeni tu kut

Sya berkata... [Reply]

Pernah nampak bangunan Macy ni..tp x tau pun dia jual apa..hehe

ANIM berkata... [Reply]

kak baru nak menghayati kegeraman rai..aduhai, dah terencat, hihi

Dr K berkata... [Reply]

too good to be true..
igt tu..
hihiihii

aizamia3 berkata... [Reply]

Dalam diam terkena jugak rupanya kan..

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com