Selasa

Upline bukan bos

Assalamualaikum

Bercakap tentang perniagaan MLM umumnya, dan Amway khasnya. Sering kedengaran orang merungut. Upline mereka sering menggesa mereka dalam perniagaan.

Sentiasa ingat.

Perniagaan Amway yang diceburi adalah kepunyaan sendiri. Upline adalah sebagai mentor untuk menunjukkan teknik dan panduan tentang cara melakukannya atau mengajar tentang produk. Jangan anggap upline sebagai bos. Dan upline jangan anggap orang yang menyertai anda dalam perniagaan amway adalah pekerja yang perlu disuruh. Peranan masing masing adalah memperbesarkan perniagaan masing masing.

Bagaimana pun.. Sebagai mentor, upline boleh dijadikan sebagai model untuk berjaya.

Pernah baca buku copycat marketing?

Untuk berjaya. Kita ikut apa orang yang berjaya buat. Jadi, ada baiknya jika ikut tips dan nasihat yang diberikan. Satu lagi keunikan Amway adalah, kita dan upline jual barang yang sama. Walau pun kerenah pelanggan berbeza, kita boleh cuba gunakan approach yang upline gunakan untuk menjual barangan.

Orang melayu selalu takut business kena caras atau takut tercaras perniagaan orang. Ingat. Rezeki orang lain lain. Jadi jangan takut kalau kita berniaga barang yang sama, kita tak boleh jual barang. Begitu juga perniagaan yang bukan Amway.

So tak perlu ada sikap dengki mendengki kan.. :)

Daa

3 comments:

Irfa berkata... [Reply]

aku pnh kenal upline yg suka menyindir downline, konon motivasi lah sgt

Siti Sharini berkata... [Reply]

yes,,leader sebenarnya banyak main peranan bantu kita berjaya.tinggal kita sungguh2 atau tak saja

babYpose berkata... [Reply]

upline macam mentor kan tapi kalau upline hilang mood ke apa ke, kena bersedia untuk teruskan juga. bukan sengaja tapi tak tentu kan rai, macam2 bole jadi. biar kita buat kerana matlamat sendiri. diatas kita bole sapa2, vendor la principal, manufacturer la dalam busines lain la kan

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com