Khamis

Binaan Aqil September 2014 - Jentera Penarik Di Bulan

Assalamualaikum..

Ini gara-gara buku cerita kanak-kanak "The Moonbirds".


Ada satu scene dalam buku tu, satu crate(kotak) tu jatuh kat dalam crater(lopak yang bulat-bulat kat permukaan bulan), so Moonbird kena tarik guna jentera yang Aqil duplicate nih.


Obviously, aku malas nak belek pastu snap gambar "Tow Truck" dari buku tu. Tapi ini laa yang disiapkan oleh Aqil. Dia pilih Benny sebagai operator sebab dia seorang angkasawan. Katanya "Kan Benny tinggal kat space, dia laa yang bawak". Tak boleh argue. Ada dua panel kat kereta ni. Satu untuk pemanduan, satu untuk gunakan penarik kat belakang truck tu. Mulanya dia nak conteng lego yang dibina sebagai crate tuh dengan marker kekal. Dia nak buatkan garis-garis supaya nampak lebih macam crate sebenar. Nasib baik sempat halang. Tunggu kita cari brick buatan cina dulu lah kalau tak conteng-conteng sembarangan anak ooii..

Selain tu, tayar yang digunakan untuk buat kereta ni ialah tayar jenis lama (Lego Space 1980??) yang aku dah tak jumpa lagi dah. Cemana aku dapat? Well, ini sumbangan "Pakcik Mazuan" since Aqil gigih dengan lego. Siapa Pakcik Mazuan? Errmm.. Kawan aku.. Pengumpul LEGO hardcore sejak 1980+. Owhh.. Lupa sebut, Benny Aqil tu original dari tahun 1980+ (bukan Benny dari Collectible Minifigure Series : The Lego Movie). Juga pemberian Pakcik Mazuan. Arigatou gonzaimassu..

Okess.. Selamat membina..
::: Dicatatkan oleh Goshujin-sama :::

5 comments:

mummY daniSha berkata... [Reply]

bijaknyeee aqil ni zai =)

Zai Zamree berkata... [Reply]

hebatttt

lieyalatif berkata... [Reply]

untung laa dpt dari pakcik mazuan...lieya plak teruja nak tgk keloksi pak cik mazuan tu rai...mesti bykdah koleksi die kan...lame tu die mengumpul....

Kakzakie Purvit berkata... [Reply]

Kalau otak dah biasa bermain lego memang kreatif utk membina yg dlm imaginasinya..

Myra Jay berkata... [Reply]

Woww!!

Itu menunjukkan 'sel2 otaknya sedang berhubung' hehe :D

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com