Jumaat

Sort - Types - Category - Arrrgghhh!!! Part 1

::: Catatan oleh Shujin :::


Last time ada cakap pasal simpan lego ikut kategori. Setakat ni, Lego ada 195 kategori jadi agak mahal kalau nak sediakan bekas yang "mudah capai" sebanyak tu. Jadi aku akan kongsikan "bagaimana" aku susun atau simpan. Kita mula dengan "kenal lego" kemudian "cara aku susun lego".

Cara LEGO® Dikenal Pasti.

Kat atas brick biasanya ada bonjol-bonjol yang dipanggil "stud". Kat bawahnya pula biasanya ada lubang yang di reka untuk masukkan stud. Nama setiap brick datang dari warna, lebar, panjang, tinggi(berbanding brick) dan jenis. Contohnya bila aku sebut "dark red, 4x2x2 brick", itu maksudnya seketul lego berwarna merah gelap bersaiz 4 stud lebar dan 2 stud panjang dengan ketinggian 2 brick, jenis "brick". Kalau aku cakap "yellow, 1x1x2/3 slope", itu bermaksud lego berwarna kuning, lebar 1 stud, panjang 1 stud dan tinggi 2/3 berbanding seketul brick, dan ianya adalah dari jenis slope. Senang faham kan? Kalau jenis lego yang takde stud, kita ukur ikut lubang bawah atau tepi dia. Kalau yang takde stud dan takde lubang, dia ada nama khas. Tapi jumlah yang begini biasanya sikit je. Bagi tayar pulak, ia dinamakan mengikut diameter (mm) x tebal (mm) bersama jenis. Untuk rim tayar, dinamakan sama macam tayar tapi disertakan dengan jumlah pin dan axle point pada rim.

Jenis-jenis LEGO®.


BRICK
Ini bentuk asas merangkap antara bentuk terawal lego yang rasanya semua orang kenal. Aku susun brick dengan membahagikan kepada 3 kategori. Sekurang-kurangnya setakat sekarang. Kategori pertama bersaiz ?x1. Kategori kedua bersaiz apa-apa sahaja selagi dia bukan ?x1 atau "Mod Brick". Kategori ketiga ialah mod brick. Mod brick tu adalah jenis modifikasi, brick yang datang dengan special features. Ada bermacam-macam jenis mod brick dan biasanya kita tak gunakan pada jumlah yang banyak. Jadi aku humbankan semua dalam satu bekas.


PLATE
Bentuk plate biasanya sama dengan brick. Bezanya ialah pada ketebalannya. Plate wajib mempunyai ketebalan 1/3 dari brick. Kalau dah ada brick, kenapa kena ada plate? Disebabkan ketebalan plate ialah 1/3 brick, jadi kita boleh isikan beberapa fungsi kat ciptaan instead of biar dia kosong je bila guna brick. Pada peringkat baru kenal lego, mungkin kita gunakan banyak dari bentuk brick. Tapi bila kita semakin advance, plate akan lebih diperlukan. Cara penyusunannya sama seperti brick. Tapi disebabkan ada terlalu banyak jenis mod plate, end up memerlukan lebih banyak bekas.


TILE
Tile ialah plate tanpa stud. Ia digunakan untuk membuat finishing, fungsi tambahan dan dekorasi. Aku ada banyak sangat tile, jadi aku susun ikut kepanjangan. 1x1, ?x2, ?x4, ?x6, ?x8, ?x10, mod tile, mod tile, mod tile... Dan seterusnya.


SLOPE
Bentuk yang sendeng sikit ni dipanggil slope. Aku bahagikan kepada cuma dua kategori. Slope dan inverted slope. Tapi jangan salah sangka ya? Slope ada banyak saiz dan jenis. Jenis slope dinamakan mengikut kecondongan slope tersebut. Bagi aku, dua kategori dah memadai asalkan disimpan didalam bekas yang lebar. Kegunaan slope adalah.. ermm.. untuk buat slope? Sedikit creativiti boleh jadikan slope sebagai monitor, panel dan banyak lagi.


CURVE
Beza curve dari slope ialah curve takde bucu. Or at least tak berbucu pada bahagian yang curve. Lagi, curve biasanya datang dengan "cut-out". Jadi ia mampu memegang kepingan lego dengan lebih baik. Sama macam slope, aku bahagikan kepada dua kategori jugak.


WEDGE
Kalau korang biasa makan K.F.C, korang mesti tak asing dengan potato wedges. Dalam dunia lego ia tak begitu berbeza. Wedge bermaksud sesuatu bentuk yang mempunyai lebih dari satu sudut potongan. Kegunaannya adalah untuk membuat bentuk yang lebih advance (kalau tak, jadi kotak-kotak je). Aku susun wedge dalam bekas yang lebih besar dan bahagikan kepada dua kategori sahaja. Wedge dan inverted wedge. Setakat sekarang tak ada lagi mod wedge. Saiz wedge biasanya besar.


ARC
Aku tak ada banyak arc. Arc biasanya digunakan untuk membuat senibina bangunan. LEGO® Castle selalu guna bentuk ni. Ermm.. aku bukan peminat bentuk ni kot. Pendapat aku ialah, zaman sekarang secara umumnya orang dah tak guna bentuk ni dalam rumah. Macam, bentuk yang dah lapuk. Kalau LEGO® keluarkan inverted arc, mungkin aku suka. Disebabkan aku takde banyak, so aku lambakkan dalam satu bekas je.


Oppss.. Entry dah terlalu panjang. Aku sambung lagi di kemudian hari. Gambar kat atas menunjukkan beberapa jenis lego. Cuba korang namakan? Pandaii.. Hahaha..

10 comments:

Fazlina Ridzwan berkata... [Reply]

klu entri pasai lego, memg akak surrender...x paham ape pon..hahaha...tapi tetap nak baca gakkk walaupon hampir migrain pk setiap ayat Rai nie...

Qashmere berkata... [Reply]

amboih giler details nya kak rai...mak surrender nyah!

Dr K berkata... [Reply]

Teringin nak belikan utk anak sulung yang dah 5.5 tahun ni..dia dah pandai jaga barang....tapi si adik baru 2.5 tahun...huhuhu..selalunya abis jahanam/hilang mainan si abang!

Suria Amanda berkata... [Reply]

ooo....baru tau ada banyak jenis lego ni rupanya...

QasehnyaRania berkata... [Reply]

byk jenis nya.
mmg x paham tapi kalau ada dirumah boleh belajar menerokaim tunggu la. dah ada anak nanti beli lego main sesama
doakan sya ye. tima kasih

Unknown berkata... [Reply]

perghhhhhh... itu semua mok sebut lego hahahahaha...

Unknown berkata... [Reply]

paham..tp lgsung tak simpan dlm otak..bila tengok soalan bwh tu, alamak..cne nk jwb, tak ingat dah..hahaha

MAY berkata... [Reply]

WAH...BYKNYE!

HeNRieTTa JoSe berkata... [Reply]

Byknye...klu trus nk simpan dlam bekas banyak mmg ssah la...tapi pening gak rietta klu nk soh sort....hehehe....

Mimie berkata... [Reply]

Adehhhh tgk jenis2 lego nih dh pening kepala sy

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com