Selasa

Makan makan di Jepun

Assalamualaikum

Selain dari suasana aman damai di Jepun yang tak risau nak keluar sorang sorang pada pukul 12 malam, aku sangat rindukan juga makanan Jepun.

Antara makanan yang aku sempat makan dan ambik gambar ketika di sana..

Stesen keretapi memang syurga bento. Aku just pusing pusing sebelum masuk office masa first day. Pagi dah breakfast kat hotel penginapan. So, kami tengok tengok je la apa makanan yang dibento kan tu. Makanan di Jepun adalah affordable dan aku consider murah berbanding kat Malaysia. Di kira dengan nilai duit diorang lah. Jangan convert ke nilai RM sebab bunyinya akan jadi mahal gila sebab nilai yen tiga kali ganda berbanding RM.

JPY692.. Kalau nilai duit mereka kira macam RM6.92 la kita kat sini..
Tapi kat Malaysia korang takkan dapat nasi bungkus dengan lauk pauk meriah macam tu dengan harga RM7. Siap bekas lawa lagi kan.. Rate biasa harga nasi bungkus untuk makan tengah hari mereka adalah JPY600~700..
JPY388.. Terung bakar

Saja gedik nak tunjuk ada jugak kangkung goreng kat kedai tu.. kehkehkeh

Dessert di Jepun memang sangat sedap. Kek roti..
Tapi makan di sana kena lah hati hati ya.. Penggunaan alcohol dalam dessert kek juga adalah biasa. Kalau tak pasti boleh tanya dengan kedai. Diorang akan jawab.  Tapi roti biasanya takde alcohol, cuma kena concern pada penggunaan shortening atau emulsifier berasaskan binatang.
Aneka salad
Yang di atas ni aku tak makan tau.. Yang bawah ni yang aku actually makan..
Sashimi don
Nasi bersama raw fish. Dalam tu ada tuna, udang segar, yang kuning tu landak laut, sotong dan dua jenis ikan yang aku tak tau nama.. Hahaha.. Bawahnya nasi. Serius ikan ikan ni tak hanyir. Landak laut tu normally harganya mahal. Aku tak pernah makan sebab ngeri. Tapi saja nak cuba makan kali ni. Memang sedap. Manis dan lemak. Makan dengan kicap shoyu jepun dan wasabi. Wasabi pun freshly grated. Adeh.. Kalau teringat.. Satu mangkuk ni dengan satu bowl miso soup harganya JPY1600 (belum tax). Ya harganya mahal.
Kedai sashimi
Kedainya agak eksklusif. Terletak di tingkat 38 bangunan office. Tempat makcik makcik berjumpa dan berborak. Sepanjang waktu makan aku pasang telinga dengar makcik makcik borak sambil gelak gelak. Hahaha..
Dalaman kedai. Hiasan ala Jepun

Hot green tea
Menariknya pasal kedai makan di Jepun adalah.. air kosong atau teh diberikan percuma. Bottomless. So boleh refill sampai kembung. Aku memang ambik kesempatan gila sebab aku suka hot ocha kan. Hehehe.. Yang ini agak strong rasa green tea nya. Memang pekat. Tanpa gula ya. Tapi tapi tak kelat atau pahit.
Kuatnya makan.. Bini sapa ni ya..?
 
Pemandangan dari tingkat 38 Ebisu Garden Place

Western breakfast
Ni western breakfast kat hotel. Aku pilih makanan yang selamat. Ada bubur. Hari yang aku selesema batuk tu baru aku makan bubur.
Makanan laut bakar
Ini juga makanan selamat kalau berada di Jepun. Makanan laut bakar diorang takde marinate dengan apa apa. Since makanan laut tu segar. Takde bau hanyir. Hanya makan dengan garam atau sos mayonis. Tapi biasa la kedai macam ni memang bau asap kemain lagi. Ini kami dinner di Shibuya atas permintaan puan boss yang teringin makan makanan laut segar di bakar.

Ada lagi makanan lain. Tapi aku tak ambil gambar. Gambar ada dalam kamera boss sebab aku nak jimat bateri. Balik hotel nak berwassap ngan shujin dan anak anak.

Banyak makanan lain yang aku sangat sangat teringin nak makan tapi blur tak makan. Sebab kali ni makan kami di taja. So aku makan makanan yang mahal yang aku kempunan nak makan di Malaysia. Wakaka..

Jangan tanya aku.. Kedai yang aku makan semua ni ada cop halal ke tidak. 

Daa

11 comments:

Unknown berkata... [Reply]

Rindunya nihon....

Nak tanya jgk aci x? Ada cop halal x? Hahahaha...

Irfa berkata... [Reply]

malas nak tanya halal ke tak
takkan lah ko tak tahu halal haram
betul tak?hihi

Ujie Othman berkata... [Reply]

Bestnya...ke sana rai rupanya. Dah lama tak berblog saya ni..

Mar Mansor berkata... [Reply]

serononye makan2..adeii..nampak sedap2 belaka

Tanpa Nama berkata... [Reply]

seronoknye rai, tapi bab2 makana jepung ni KA idaklah boleh telan sgt hehehe

PetakBunga berkata... [Reply]

raw fish memang tak terlan la kita..
sekali je try makan tu pun customer jepun belanja..
rasa cm nak muntah..

t.a.t.a berkata... [Reply]

Xpe makan utk 2 orang kan?

Kakzakie Purvit berkata... [Reply]

Puas makan makanan jepun ye Rai..

Unknown berkata... [Reply]

kalau saya dok jepun mesti saya kurus..hahah

aizamia3 berkata... [Reply]

memang puas makan.. dapat pulak atas tajaan.. ;)

LiYa HaNiF :: berkata... [Reply]

liya ni tekak mknan jepun bukannya boleh telan sgt.. hihi

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com