Sabtu

5 kebaikan tiada TV di rumah

Assalamualaikum

TV rumah aku memang tak berapa nak maju. Masih lagi TV tebal tu. Alasannya sebab takut anak paut hempap atas muka. Jangan suruh aku tampal atau sangkut tv tu kat dinding. Memang aku taknak. So, bila tv rosak baru baru ni.. Aku rasa sedikit bersyukur.

(1) Pengurangan bil elektrik
Sebelum ni bil elektrik lebih RM50. Selepas TV rosak, bil elektrik cuma RM35. Fuhh.. RM15 untuk melagho je. Hahaha..

(2) Mengelak dari tengok benda tak patut
Drama banyak yang tak berkualiti. Berita pun apa lagi kan.. So rehatkan mata dan jiwa dari tengok benda tak patut

(3) Mengelak mulut dari berkata yang bukan bukan
Bila dah takde tengok benda bukan bukan. Mulut dan hati pun boleh rehat dari berkata yang tidak tidak. Hahaha..

(4) Lebih mudah menyusun jadual anak-anak
Bila dah tak ada TV. Aku dapati, lebih senang nak susun jadual diorang. Kalau tidak. Ada je sekejapnya. Pun aku sendiri.. Kalau dah melekat depan TV. Lambat masak pun ada. Hihihi

(5) Dapat melakukan lebih banyak aktiviti bersama keluarga.
Yang ni yang aku paling suka sekarang. Tak ada TV ni, mulanya anak-anak boring sebab tak ada hiburan. Ala, bukan tak ada hiburan langsung pun. Nak main permainan ada je. Nak tengok video kat laptop atau tablet ada jugak. Nak main game boleh je. Tapi benda dah biasa ada.. Tiba-tiba tak ada, buntu jugak diorang. 

Tapi alhamdulillah. Lepas 3 minggu lebih tv tak ada ni, aku perasan lebih banyak aktiviti dapat dilakukan bersama. Aku dengan shujin pun lebih fokus dalam bantu diorang dengan aktiviti menulis dan mewarna.
Katanya dah start sekolah kan. Bantu lah dia menulis bagai tu..


Damia pulak, aku ajak dia mewarna.

Aisy Thaqif mana..? Siangnya kami bawak diorang berenang. Jadi budak kecik tu cepat lah tidur malam sebab kepenatan bergodek dalam air. Hehehe..

Apa pun. Bukanlah aku tak ada plan langsung nak beli TV. Tapi tunggu lah dulu. Aku suka rutin baru ni. Hehehe.

Sebenarnya paling suka bab bil letrik murah. Hahaha

Daa

16 comments:

t.a.t.a berkata... [Reply]

Kalau takde TV memang boleh aje. Cuma masa memula tu nak biasa kan memang agak susah.

Tapi saya memang jarang tengok tv pun. Budak Gundut tu aje yang sibuk nak tengok tikus besar tikus kecil.

Mar Mansor berkata... [Reply]

tak tengok tv sangat tp terasa cam kekurangan lak..hhuhu

Unknown berkata... [Reply]

Boleh kasi detail buku damia tu tak? hehehehe mcm berkenan je mok ni hahahaha...
TV shima pun masih versi tebal. Kdg2 dah keluar warna lain hahahaha... diam tak diam dah dekat 7thn usia tv tu..

KakNi berkata... [Reply]

anak2 sy dah besar, ada TV pun deme melayan ipad, dota dan bagai... hu hu hu

anumuchan berkata... [Reply]

kak rai, sy dok cari2 kat mana sy komen tnye psl hrga miso soup aritu.nnt komen kt page sy ye hee.arigatouuu

Dr K berkata... [Reply]

bil letrik RM50 lebih aja?

indahnya..:)

PetakBunga berkata... [Reply]

tv kat rumah kena ada pasal rasa sunyilah kalau tak da.hi.

pasal letrik tu rasa betulah leh jimat. pasal aku suka pasang tv, pastu g masak, g mandi, g ntah mana2..biar je tv cakap sorang2.. konon meriah siit rumah.ha

mummY daniSha berkata... [Reply]

50 rgt je zai..bestnyeee..aku plg sikit pun seratus lebih beb....hehe.danisha ok kot x de tv..maknye yg x ok hahaa

Nizam.Ariff berkata... [Reply]

Rasanya tv nipis lebih jimat letrik drpd tv tebal sbb tv tebal guna CRT...

asyifamustaffa berkata... [Reply]

Baru2 terjumpa fb Dr.Shukri Abdullah...pakar motivasi tu....pun ada bincangkan pasal tv kat umh ni...sy pun rasa mcm nak off kan aja smua siaran...dlm sehari...x smpi sejam pun tgk tv...bnyk mmbazir aje.....

Mmg btul...masa lebih bnyk dgn anak2 sbnrnya...

munna berkata... [Reply]

murahnya bil letrik.... munna rasanya x boleh kalau takde tv...

Unknown berkata... [Reply]

saya mmg xsuka tv..tp apakan daya, hubby nak juga. tp rumah saya ada tv ke x, bil sama je..ntah la kenapa. pdhal guna tak banyak pun..

Mimie berkata... [Reply]

Betul2..kdg2 takde tv nih aktiviti harian kite lebih teratur aje kan

QasehnyaRania berkata... [Reply]

byk jimat kan. hihi

tv ni kadang kdang melalaikan.
sy sndiri x bpa suka layan tibi. lg suka dgr radio.. xda la nk tertumpu dekat satu bnda je. nak nak kalau dh. dpt channel kesukaan. alahai...

adianiez AIDA berkata... [Reply]

aida pernah la astro tu buat hal 2-3 hari. ku rasa dunia ku tak best ha ha ha... sebab da biasa ada tv. anak2 dara aida pun dok komplen aje takde tv :-)

Aziela berkata... [Reply]

Akak pun ok jer takder TV. Jarang ada di rumah pun....

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com