Khamis

Kadar jenayah meningkat?

Assalamualaikum

Aku tak tau la perasaan aku ke apa.. Sejak dua menjak ni banyak sangat kes pecah rumah, rompak, cubaan pecah rumah berlaku kat kawasan perumahan aku.

Terus terang cakap. Area Kota Kemuning banyak rumah yang guarded dan gated. Dan banyak taman dalam ni yang ada 3-4 CCTV kat guard post tu. Tak tau lah betul betul berfungsi ke tidak kan. Hahaha.. Tapi nak kata.. Area ni boleh kata banyak taman taman orang ada ada. Tak termasuk aku la tu..

Aku suka tinggal area sini sebab aman, tenteram.. rasa selamat.. Tapi itu dulu.. sekarang dah makin banyak aku tengok diorang update pasal jenayah berlaku. Hampir setiap hari ada. Mungkin sebab komuniti penduduk makin ramai, kes makin banyak berbanding masa aku awal duduk kat sini, penduduk masih sedikit.

Kedai makan kena rompak pukul 10 malam. Kedai Dobi kena rompak pukul 5 petang. 4 motosikal terjah masuk auto-gate sebaik sebelum ditutup dan ugut tuan rumah dengan pisau. Semua cash dan henpon lesap. Kes pecah rumah ketika tuan takde apatah lagi. Kawasan beriadah kat tasik tu pun tak terkecuali. Tengah jogging pagi pagi, ada orang hunus pisau mintak duit. Terjun masuk tasik. Rajin perompak tu bangun pagi subuh kan.. Kan bagus kalau bangun tu solat subuh, buat solat dhuha. Moga Allah murahkan rezeki..

Kereta parking kat area tu sementara jogging kena umpil, termasuk kereta kakak ipar aku..

Serius.. Sampai aku takut nak keluar rumah... Nak ajak anak anak keluar pergi tasik pun takut..

Hidup dalam ketakutan..

Itu pun masih ada yang kata.."Syukur Malaysia masih aman"

Bagaimana dengan tempat tinggal korang?

Daa

7 comments:

Irfa berkata... [Reply]

BAHAYANYA..
TP KAWASAN RUMAH KO TU MMG SUNYI
KALAU SORANG2 PUN AKU RASA TAKUT NAK KELUAR, HUHU

faraherda.razalan berkata... [Reply]

Smlm kat KJ, laki bini kena samun dpn umah sendiri. Apakah?

Aziela berkata... [Reply]

Kalau kat kampung macam akak nie,a da la sikit. Setahun a da lah satu atau dua kes. Iupun orang kampung kecoh, sampaikan pencuri pun tinggalkan motor sebab dah ketakutan. Maybe sebab kat kampung tak banyak harta qarun kot...hehehehe

HeNRieTTa JoSe berkata... [Reply]

tkutnye rietta dgr...tmpt rietta alhamdulillah...msih aman....

Mimie berkata... [Reply]

Ya Allah takutnya...kat situ takde polis meronda ke?kat tmn perumahan sy dulu pun de kes pcah rumah..lpas wat repot kat polis..diorang trus buat rondaan smp skang...

matahati-aishahazhar berkata... [Reply]

tulah.. kes mcm ni semakin berleluasa pulak sekarang ni.. kekadang terfikir kenapalah jadi mcm ni.. kekadang anak2 melayu sendiri jadi macam ni merompak sana sini. agaknya apa perasaan dorang tu lepas dah buat kat org macam tu.. rasa puas ke apalah ye. herm.. jauhkanlah dari ahli keluarga.

KHAIRUL AMRAN berkata... [Reply]

orang dah makin terdesak nak hidup.. duit takde, tapi semua perlukan duit. kerja pulak susah nak dapat. menyamun je la. mungkin juga itu part time dia. sapa tau kannn..

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com