Rabu

Scam di Mudah.my?

Assalamualaikum

Lens yang aku kata dah jual dalam entry lalu tu sebenarnya aku iklankan kat Mudah.my. Sejajar dengan namanya yang mudah. Memang mudah. Lepas publish berpusu pusu yang sms tanya. Mostly tanya nak kurang harga lah. So aku memang prepare letak harga tinggi sikit. Hehehe..

Ada 2-3 orang yang email. Yang email tu pelik sikit sebab belum apa apa dah mintak bank account aku.
Aku pelik. Diorang ni nak trick aku untuk dapatkan no akaun bank aku ke? Yang herannya. Dialognya lebih kurang sama. Nak transfer duit secepat mungkin. Aku dah kata aku dah jual pun mintak bank details. Kan ke menakutkan tu.

Dah la email id nya pun tak macam manusia biasa. Ye la. Kita kan manusia normal letak email id ikut kita punya nick ke panggilan ke. Ini tak macam orang tempatan pun. Entah eh. Aku tak kata dia ni penipu. Ragu je.

Anyway.. Aku memang tak bagi lah. Sebab aku prefer nak bagi by hand je lens tu. Kira cash on delivery lah.

Macam macam gaya orang nak scam zaman sekarang ni. Kadang kadang kekdahnya tak terfikir dek otak kita kan. Scary!

Korang pernah mengiklan kat mudah.my?

Daa

17 comments:

Irfa berkata... [Reply]

EH TAKUT JUGAK

Unknown berkata... [Reply]

memang kene sentiasa berhati hati bab akaun bank nih kan...

Tanpa Nama berkata... [Reply]

aku pun beberapa kali beli barang dari mudah. dan jugak COD.

JunAina berkata... [Reply]

Akak iklankan nak sewa rumah dekat mudah. Memang ramailah yg call, once dah dapat penyewa akak terus delete iklan tu.

Acik Erna berkata... [Reply]

Anak pernah buat.ni pun dia nak buat lagi.nak jual basikal pulak.sejak dah ada gym dekat rumah dan pergi gym.basikal dah jadi penyidai.

sal ya berkata... [Reply]

ada jugak yg scam org kat mudah tu. kata nak jual tp jual benda rosak la. tak deliver brg la. mcm2 lg la.

ct rahani berkata... [Reply]

macam2kan skrg.. kena sentiasa berhati2kan..

lala yusof berkata... [Reply]

saya 2x kena, katanya nak srh htr ke overseas, takkanle sandal rm22 pn nak kan, mcm tak logik je..biarkan je kalu nmpk mencurigakan

Anamarza berkata... [Reply]

setakat ni tak pernah lg berurusan di mudah. Tapi kalau dapat 2 tiga email dari alamat email yag berlainan degan isis yg lebih kurag mungkin betul la scam kot

sitiezahim berkata... [Reply]

takutnya.. hummm tp zaman sekarang ni logik jugak.. tq rai sbb berkongsi..

QA's ~ mamapapa berkata... [Reply]

owhhhh..mmg scary...mcm fishy pun adakn?ingat nk try jgk iklankan tupperware kt mudah :)

Qashmere berkata... [Reply]

Ole ole dari Vietnam bestnyaaaaa!

Qashmere berkata... [Reply]

Ole ole dari Vietnam bestnyaaaaa!

Tercipta Untukku dan Untukmu berkata... [Reply]

pernah terbaca pasal mudah ni kes nak tipu jugak, so far kita xde jual lagi brg kat mudah just iklankan kat fb je hehhe

Cikda berkata... [Reply]

memang scam.. macam2 cara org nak tipu org ni.. jgn sesekali percaya dgn emeil yg kita tak kenali n minta no akaun bank..

Anti-Scam berkata... [Reply]
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata... [Reply]

Hello guys, if you ever got cheated by the scammer over the Internet,
here is a good website to recommend for you: http://scamhint.com

As we find out that there is actually no way to search for the scammer details,
except through Google or find it in forum using CTRL + F which is so inefficient,
so we decided to build this website and try to help the Malaysia community,
in order to decrease the scammer cases in Malaysia.

Together we build a better online shopping experience for Malaysia,
feedback is welcome too! :D

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com