Isnin

Mengempiskan perut selepas bersalin

Assalamualaikum

Berpantang kali ni aku berjaya berpantang dengan sebenar benarnya. Rasa tak puas pulak pakai tepel kat perut tu. Bila da habis tu rasa cam lain macam takde benda pijar panas kat perut. Hehehe.

Pantang dengan mak kali ni. Aku pantang habis habisan. Maksud aku dari segi rutin berpantang macam berbengkung, mandi air herba suam, tepel, pilis bagai. Tapi dari segi pemakanan, mak aku bagi kelonggaran. Cuma makanan pedas, udang, sotong, cendawan, aku tak makan. Ikan tongkol ayah tak bagi makan jugak. Tapi aku da tercubit. Ingatkan boleh. Hehe..

Makan 5 kali sehari. Pagi, tengah hari, evening tea dengan dinner. Hasilnya, berat memang da dapat berat asal la. Perut pun turun almost 85%. Of course la belum hundred percent sebab perut yang stretch tu ambik masa nak tone balik kan.

Aku start bersenam bila lepas habis pantang. Maklumlah,sepanjang berpantang pakai kain batik ngan berbengkung. Susah nak aktif aktif ni.

Rutin senaman aku adalah senaman aerobic (5-10min), weightlifting guna dumbell sekilo je hahaha (5min), flexibility (3-4rutin) dengan balancing (2-3rutin). Buat sana sikit sini sikit. Sehari at least 15-20minit.

Favourite aku buat plank. Sebab dari situ aku tau stamina aku takat mana. Kalau mula mula start nak buat count 10 pun ketar ketar. Skang ni da boleh count sampai 30. Aim aku nak count sampai 60 pulak.

Dari segi diet paling susah nak jaga sebenarnya. Shujin nak belikan protein shake untuk bantu bina dan baiki muscle lepas exercise. Tapi tak sempat lagi.

Hopefully semua pouch ni akan pergi jua sebelum aku hilang fokus nak exercise bagai ni. Hahaha.


Breastfeeding budak ini juga diharapkan agar membantu

Daa

12 comments:

Munn Jaafar berkata... [Reply]

fuiyohhhh!! kagum kagum!!!


tp sy tgk akak da kurus la! biasanya lg kurus ke? -.-*

babYpose berkata... [Reply]

Alhamdulillah, comel baby :)

Unknown berkata... [Reply]

bukan kurus tak kurus.. perut muncit tak muncit.. hahaha.. badan mmg kurus.. tang perut nak turunkan..

faraherda.razalan berkata... [Reply]

Rai, nak kurus perut ape lagi. Obvious ke perut tu? Tp xpe. Klu nak maintain perut dgn exercise, sy ok je. Klu thn mkn tu...mmm....

Irfa berkata... [Reply]

PERGHHHH KAGUM AKU

Unknown berkata... [Reply]

biasa la.. bila da stretch tu ada la pouch sikit. tapi tak boleh dibiarkan. org kurus kalau buncit lagi buruk.. hehe..

Mulan berkata... [Reply]

maaakkk aaii.. badan dah halus mulus comel tu... takyah la susah2 rai ooiii... hehehee... segan rasa di hati sbb tak terajin sebegitu..

mummY daniSha berkata... [Reply]

zai..dah gemok ke?mcm x pecaya ada istilah gemok kat ko tau hehe

Unknown berkata... [Reply]

planking mmg membantu tingkatnya stamina , kan?

memula buat mmg menggeletar.

tapi perut haku masih lagi tak tone. camana aa... huduh la.

Unknown berkata... [Reply]

badannya mmg halus kak.. perutnya menggeleber.. tak sanggup telinga nak tahan kena kutuk..

HeNRieTTa JoSe berkata... [Reply]

Wah...rjinnye akk....mesti badan tu maintain meletop cm anak dara....moga sukses yea....

Cho Zila berkata... [Reply]

kagum.. sangat kagum... memang boleh jadini...

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com