Rabu

Pengalaman bersalin


Assalamualaikum


Kali ketiga bersalin. Macam pregnant jugak la. Pengalamannya takkan sama. Iras iras tu ada la.

Kali ni dah book nak bersalin kat Pusat Bersalin al-Barakah. Walau pun agak serba salah disebabkan oleh rate dan jugak khidmatnya yang cuma terima kes bersalin normal. Kalau jadi czer ke apa, kena hantar GH. Shujin especially agak tak setuju. Tapi pasrah gak sebab agak dekat berbanding yang lain dan semua staffnya wanita muslim.

Ok. Hari Sabtu tetiba bangun pagi ada turun darah. Sakit contraction tak consistent. So, aku just inform shujin dan suruh dia jangan risau sebab kemungkinan besar aku tak payah ke hospital lagi.

Menjelang malam aku rilek je, siap sempat pergi hantar order cheese powder dengan singgah Aeon Bukit Tinggi beli donut big apple. Shujin dua tiga kali tanya betul ke aku taknak pegi hospital. Mula mula aku nak. Lepas tu pikir balik esok je lah. Malam tu dia tido dekat pukul 4 pagi kot. Takut aku kejut dia tak jaga. Hehe.

Paginya sekali lagi dia tanya nak pegi hospital tak. Aku kata jom kemas rumah dulu, pastu kita pegi. Da siap kemas rumah. Ingatnya nak pergi. Pikir 3-4 kali. Kira-kira masa semua. Hish. Esok je la.

Senin baru aku gi hospital. Itu pun akak ipar da bising. Sampai kat sana, diorang check apa dah yang jantung baby tu dengan check jalan. Tudia. Sakit kemain dia seluk. Tetiba dia kata jalan da bukak 6cm. Mak aih. Bila masa..?

Tapi dalam hati syukur sangat sebab takde rasa sakit contraction kena induce macam Damia dulu.

Terus admit.

Diorang bagi enema. Lepas sejam suh masuk labour room. Dalam labour room aku siap sempat gelak gelak lagi gurau ngan shujin. Tetiba diorang nak pecahkan air ketuban pulak. Ok. Aku da start seriau. Still ok lagi lepas tu. Bila doktor datang, dia suggest suh bagi pitocin untuk cepatkan jalan. Adess. Lepas tu, tiap kali sakit aku memang rasa cam nak nangis. Napas pun da terabur. Dalam hati tak putus baca doa nabi yunus. Dalam labour room, gas entanoks takde, diorang pun tak offer any method nak kurangkan sakit. Obviously sebab aku da lebih 6cm la masa tu kan. Hehe.

Actually tak lama aku dalam labour room tu. Lebih kurang sejam lebih je. Tapi masa da sakit tu rasa cam lambatnya nak bukak full. Bila da nak rasa nak terberak tu aku push sekuat hati. Entah berapa kali push sampai aku rasa tak cukup tenaga. Apparently aku tak pandai control pernafasan. Thats why jadi camtu.

Memula doktor nak potong perinum (kot panggilnya). Tapi sebab sayang, kepala baby da nak keluar, dia cancel. Dapat gak keluar.

Alhamdulillah..

Tak payah jahit. Lepas tu shujin azankan sikecik. For the next hour, aku rasa tak larat gila. Nak gerak jari pun tak mampu. Akak dengan adik ipar datang melawat kejap.

Lepas da ok tu shujin pun balik. Nak uruskan Aqil dengan Damia pulak.

Aku tinggal ngan baby kat wad. Huhu..

Daa

18 comments:

Ana Fatihah berkata... [Reply]

Alhamdulillah..Selamat semuanya :)

saly berkata... [Reply]

Alhamdulillah....
syukur dah selamat semuanya.
smoga ibu dan anak sihat..n_n

Chik Att berkata... [Reply]

Tahniahhhh....
Baby apa?
moga anak dan ibu sentiasa sihat ...

anumuchan berkata... [Reply]

Omedetouu..nnt pos gmba si kecik ye.heeee

Unknown berkata... [Reply]

Tahniah Rai. Baby nama apa?

Unknown berkata... [Reply]

thanks ana..

Unknown berkata... [Reply]

tq cik att.. baby boy..

Unknown berkata... [Reply]

sankyu anum.. post da pagi tadi.. nanti pos lg.

Unknown berkata... [Reply]

belum ada nama lg. haha..

Unknown berkata... [Reply]

thx. aminn..

sitiezahim berkata... [Reply]

fuhhh alhamdulillah dah selamat semuanya

Unknown berkata... [Reply]

akhirnye..hehe..tahniah kak..selamat berpantang ye..

Yaya Azura berkata... [Reply]

Alhamdulillah beranak normal..tak kena jahit..bestnya...eh boy or girl?

Qashmere berkata... [Reply]

Alhamdulillah kak Rai selamat bersalin. Gerunnya baca citer akak ni. Takot saya. Sampai terkecut2 perut baca nye...

Syukur akak dan baby selamat. Selamat berpantang ye kak

Tanpa Nama berkata... [Reply]

tahniah & alhamdulillah dan selamat semuanyer rai

kay_are berkata... [Reply]

kire akak dah dapat baby baru r ni? tahniah kak! ^__^

Aziela berkata... [Reply]

Untungnya, tak perlu jahit. Syukurlah Rai

Munn Jaafar berkata... [Reply]

sy takutttttt..... huhuhuhuhuhuhuhuhuuuuuuuuuuuu!!!!!!!!!!

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com