Jumaat

Misunderstanding vitamin supplement

Assalamualaikum

Kecek omputeh pulok kito..

Hehehe..

Actually.. Bila membaca komen dari kawan-kawan, aku get the idea yang ramai orang sebenarnya ada salah faham tentang vitamin supplement ni.

(1) Kenapa nak makan vitamin dalam bentuk pil sedangkan kita boleh makan sayur dan buah setiap hari.
Ramai orang anggap, bila makan sayur dan buah tak perlu makan vitamin supplement dah atau dah makan vitamin supplement tak perlu makan sayur dan buah. Salah sebenarnya. Vitamin supplement TAK BOLEH replace healthy balance diet dan lifestyle. Kena makan karbohidrat 12 hidangan sehari, sayur dan buah 5 hingga 9 hidangan setiap hari. Kena senaman. Dan vitamin supplement adalah sebagai TAMBAHAN untuk fill in the nutrition gap.

Kenapa? Sebab, nutrisi dalam makanan yang kita makan hari ni kurang berbanding 20-30 tahun dulu. Jadi, kita makan amount yang sama, tapi nutrisi yang dapat MUNGKIN tak dapat memenuhi keperluan tubuh kita. Just think that vitamin supplement ni adalah sebagai good insurans policy. Ianya tak wajib, tapi perlu ada. So, mungkin ada hari yang kita tak cukup makan sayur atau hari yang kita kurang sihat atau hari yang expose dengan pencemaran dan stress berlebihan menyebabkan kita PERLU lebih nutrisi, vitamin supplement yang kita makan akan membantu.

(2) Makan tak makan sama je. Takde kesan
Asasnya..Macam aku kata sebelum ni vitamin supplement bukan ubat. It is not supposed to treat any illness. Walau pun aku sendiri pernah kata dan tulis yang vitamin C yang aku makan berjaya mengurangkan masalah alahan aku dan batu karang shujin. Tapi, ia bukan menyembuhkan. Cara vitamin supplement dan ubat berfungsi adalah berbeza.

Macam mana vitamin C mengurangkan masalah alahan aku?
Aku memang dari kecik ada masalah alahan dengan habuk. Bila habuk je mula bersin dan selesema dan kemudian jadi demam. Aku makan vitamin C sebab aku pernah terbaca, vitamin C adalah natural anti-histamine. Mekanisme alahan yang jadi bersin, gatal hidung, mata berair tu adalah cara badan kita react dengan allergen. Dengan merembeskan histamin. Alahan berlaku bila badan kita overreact dan rembeskan histamine berbeza. Sebab tu ada ubat anti-histamine. Untuk kurangkan control histamine dan bagi reaction tubuh tu kurang. 

So, bila aku makan vitamin C. Histamine level turun, dan kuranglah bersin, gatal, mata berair. So, di situ elakkan dari jadi selesema. Dalam masa yang sama, minum lah air suam banyak. Dan makan makanan yang sihat supaya antibodi kita melawan virus selesema dari hinggap.

Jujurnya, aku still alah pada habuk. Hari isnin aritu masa mengemas rumah tu teruk aku bersin. Aku kemam vitamin C supaya tak teruk. Berair jugak hidung. Tapi tak jadi hingus hijau tu la. So far, aku berjaya control selesema dari merebak. Yang bagusnya pasal aku gunakan kaedah ni berbanding makan ubat selesema adalah... aku tak mengantuk. Even berair hidung, mata dan bersin aku tak rasa lemah. Kalau dulu bila kena selesema je mesti sakit kepala. Badan pun rasa cam nak demam je. Sekarang aku takde macam tu. Hari ni hari ketiga, almost dah takde berair dah hidung. 

So nak kata ianya ubatkan selesema tu tak la jugak. Aku still berair hidung. Cuma aku prefer vitamin c over ubat sebab ianya buat aku less miserable. Takde rasa mengantuk dan sakit kepala.

Macam mana vitamin C membantu masalah batu karang shujin?
Bagi yang dah pernah kena batu karang mesti tau yang batu karang ni mudah berulang. Kes shujin, dia first kena tahun 2007. Sejak kena tu, memang mudah nak jadi balik. Minum air kurang + makan makanan lebih masin sikit + lambat pi toilet memang confirm jadi. Especially sebab shujin seorang perokok. Aku tak sure macam mana kaitannya. Tapi macam perokok lebih mudah kena.

Solution untuk dia. Memang kena maintain makan ubat je..

Sampai satu tahap. Aku yang tak larat nak tengok dia sakit. So aku google home remedy dan segala info pasal penyakit batu karang. Home remedy nya.. Minum lemon juice + olive oil. Ada banyak yang lain lagi. Tapi aku pilih yang tu. Malam aku bagi minum, esok pagi seketul batu karang saiz pasir buat rumah tu keluar. Ngeri aku tengok. Tak dapat bayang macam mana benda tu melalui proses nak keluar. T_T

Lepas tu aku baca yang, vitamin C dapat bantu untuk clear up air kencing dan buatkan pH air kencing jadi rendah (berasid). Oleh kerana, batu karang terbentuk bila pH air kencing tinggi (alkali), ianya dapat bantu elakkan dari batu karang terbentuk.

Sejak tu, takde dah kes batu karang berulang. Still.. shujin kena make sure dia minum air secukupnya dan kurangkan makan makanan yang masin. Kalau tak, air kencing start berkapur (tanda batu karang nak jadi balik)

Dalam kes tak serius macam kes aku dengan shujin, boleh la nak elak medication. Tapi kalau kes macam sakit kencing manis, darah tinggi yang melibatkan penyakit kronik, aku nasihatkan, JANGAN STOP MAKAN UBAT. Kalau nak start makan, make sure yang you inform your doctor sebelum start apa-apa jenis vitamin supplement. Kena make sure yang dosage yang diambil tu selamat. Bukan boleh main taram je.

Jangan ingat, makan vitamin supplement tak perlu dah makan ubat, dan boleh makan apa saja. Aku seriously ada masalah dengan orang jual vitamin supplement dan buat orang percaya yang vitamin supplement is like magic pills yang boleh bagi sembuh penyakit. Thats nonsense.

Aku sendiri, bukan setiap hari aku makan vitamin C ni pun. Ada je hari yang aku skip skip.

Actually..makan food-base vitamin supplement macam makan sayur dan buah jugak. Sebab ianya food base. Vitamin C yang aku makan buat dari cherry acerola. So macam makan cherry acerola la. Bezanya, cherry acerola tu dibuang air dan seratnya, dan kemudian dijadikan pil (ada la proses dia buat tu..). Ada additional value yang diorang tambah sedikit sebanyak. Macam selulose coating buat dari tumbuhan untuk make sure pil tu segar bila sampai kat kita. So adakah kita expect dengan makan buah cherry kita akan terus nampak perubahan pada kesihatan kita? Tak jugak kan.. Cuma bezanya adalah.. Buah cherry acerola yang aku makan dalam bentuk pil tu adalah buah yang ditanam secara organik, diproses ketika masih segar dan pengeluar make sure yang nutrient yang terkandung dalamnya di kekalkan sebanyak mungkin dan ianya dalam bentuk concentrate.. Berbeza dengan buah yang kita beli kat pasaraya, yang mungkin sembur ngan pestiside herbiside, bila sampai kat kita dah layu dan kita pun tak sure dah tinggal banyak mana nutrients dalam tu. Itu je la bezanya.

Bukan ubat. Bukan makan vitamin, lepas tu miraculously segala penyakit hilang.

Pada pendapat aku, vitamin supplement adalah satu investment yang baik untuk mencapai kesihatan optimum, provided, kita ada pengetahuan tentang apa yang kita ambik. Sama macam kita nak invest duit dalam apa apa pelaburan la kan. Ada orang kata invest dalam unit trust menguntungkan. Tapi ada je orang yang invest dalam unit trust tu yang rugi sebab dia bukan invest, dia gamble. Tanpa ada pengetahuan tentang apa yang dilaburkan.

Nasihat aku. Jangan mudah terpedaya dengan penjual. Make sure sendiri ada pengetahuan jugak.

Daa

20 comments:

QA's ~ mamapapa berkata... [Reply]

setuju dgn Rai..ape2pun yg kita b uat make sure pita ambik tau ..jgn pndai2 jump into conclusion & simply2 ikut trend...supplement is pretty important utk org2 yg sentiasa bz & man minim nya tak brapa trjaga..ambik mkanan as per required dh kira okla.. :)and supplement plak as a back up..depending on keadaan msing2 :)

mummY daniSha berkata... [Reply]

gula aku pun agak tinggi tp dr x bg ubat..try control sendiri...+ minum herba misai kucing...alhamdulillah ok....tp kan,setahu aku ubat darah tinggi,kencing manis akhirnya akan sebabkan sakit buah pinggang...huuu..takut.

Kamsiah yusoff berkata... [Reply]

pperkongsian yg baik..puas membacanya..

Kakzakie Purvit berkata... [Reply]

Kalau dah berusia macam kakak nak ambil supplement pun kena consult dgn doktor dulu tau Rai. Takut lain dimakan lain jadinya...

FnF Simple Life berkata... [Reply]

entry yg sgt bagus utk dikongsikan... tq 4 sharing ;)

Yaya Azura berkata... [Reply]

betul.kita makan supplement sebab kita tau keperluan badan kita..yaya tak makan sayur..buah seminggu makan la sekali dua..jadinya kena telan vitamin la...tp vit c kita perlukan sedikit tapi kerap dalam sehari sebab cuma bertahan 3 4 jam je..sebab tu kena cari vit c yg telan sekali je tp sustained release...

Yaya Azura berkata... [Reply]

betul.kita makan supplement sebab kita tau keperluan badan kita..yaya tak makan sayur..buah seminggu makan la sekali dua..jadinya kena telan vitamin la...tp vit c kita perlukan sedikit tapi kerap dalam sehari sebab cuma bertahan 3 4 jam je..sebab tu kena cari vit c yg telan sekali je tp sustained release...

Mimie berkata... [Reply]

nk mkn supplement kite kne tau baik buruk....kalo x efek pd bdn kite

maszull berkata... [Reply]

assalamualaikum rai....betul2 tu mama sokong..:)

Dr K berkata... [Reply]

senang kerja saya kalau majoriti patient faham basic macam awak..hihihih..

☆♥L@dy @yU♥☆ berkata... [Reply]

Off topic ai think u try cari tepung pulut jenis jepun kt jusco
Maybe ader kot ....try guna tepung pulut mesia jd x
Buat sket dulu(⌒▽⌒)

Nieda Ramly berkata... [Reply]

olive oil campur dgn jus limau, mustajap ni.

Qashmere berkata... [Reply]

natural resources jugak bagus yer..macam home remedy tu ..olive oil dengan lemon juice.

Auntie saya dulu pernah attend satu mcm talk antara makcik-makcik ni..ada sorang pharmacist join. agent syarikat produk ni. tapi bukan agent sama yang saya cite tu. ade ke dia nasihat semua makcik2 tu makan je produk kesihatan dia tu bagus takyah makan obat doktor. Masakkkkk..pharmacist tu terus blah..Memang tak betul tu. Kebanyakkan produk semua bagi jaminan yang supplement diorang tu memang tiptop berkesan..

takperla kita ambil sunnah nabi. Nabi pon sebenarnya tak makan pon supplement. semua bahan segar. kurma, madu, susu kambeng, yogurt..dan lain-lain. Mana la ada pil pil segala ni.

Takot apa..ramai taksub makan pill ni sampai jadi terlebih vitamin sampai ada yang jadi sakit terlebih makan. Itulah...tapi apa2 pon semua kepada individu tersebut dan pada diri masing-masing juga...

ZieMarziah berkata... [Reply]

suka baca..ramai yg salah anggap kan hal2 vitamin ni..macam baca blog doktor plak:)

Unknown berkata... [Reply]

penerangan yang padat...insya-Allah den faham...:)

Cho Zila berkata... [Reply]

syukur padat isinya... dah berumur memang kena der gak supplemen...

munna berkata... [Reply]

baru je berjinak2 makan supplement ni..... umur dah meningkat kenalah ambil berat sikit

Mulan berkata... [Reply]

dah 6 hari tak makan supp bagai.. asyik lupa.. paling suka vit c sbb masam manis tapi kalo makan tiap hari nanti naik kelemumur kat kepala.. dari kecik camtu jadinya...

LYAfrina berkata... [Reply]

gud entri...
dah menyalurkan sedikit ilmu utk lya.. setuju sgt dgn kata2 awk ni

LiYa HaNiF :: berkata... [Reply]

terasa cam baca blog doktor lak.. hehe apa pun thanks good info..

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com