Assalamualaikum
Minggu paling stress di bulan kebelakangan ni.
Lepas bergembira lunch dengan shujin, ada satu panggilan masuk.
Setelah ditranslate ke bahasa mudah
Aku : Selamat tengah hari, saya helpdesk. Apa yang boleh saya bantu
Perempuan : Sekejap je (telefon di pass kan kepada seorang lelaki yang suaranya sayup sayup, persis pondan. Nak cakap kuat pun macam takut aku jentik adik dia..)
Lelaki : Password saya hilang
Aku : Baiklah. Boleh berikan nama penuh dan ID encik
Lelaki : $#@%@# (meracau suara perlahan nak mamps)
Aku : Ok (padahal cuma dapat pikap family name je) ID encik?
Lelaki : 00455XXXX (mampus aku. suara mengalahkan nak ajak bercinta..haram aku tak dengar)
Aku : Maaf. Suara encik perlahan sangatlah. Boleh kuat sikit tak. ID encik sekali lagi.
Lelaki : 00455500 (rasa macam nak mencarut aku dengar suara mamat ni)
Aku : Hmm.. Boleh saya tau email address encik
Lelaki : Saya takde email
Aku : Tapi ID encik ni saya tak jumpa lah. 00455500 kan
Lelaki : (Senyap) - (Setan betul..kata aku dalam hati)
Aku : Sekejap ya saya check
Seriously aku da check banyak kali dalam sistem memang takde nama mamat ni.
Aku : Tak ada lah rekod encik dalam ni. Encik call nak password untuk XYZ ke ABC.
Lelaki : ABC
Aku : Encik, sini talian untuk XYZ. Bukan untuk ABC. (Mencarut berkali kali dalam hati..serius aku hangin)
Telefon di pass balik ke perempuan yang dail tadi
Perempuan : Sini untuk XYZ? Tadi saya tekan ikut arahan untuk ABC dah.
Aku : Takpe cik, saya akan suruh pegawai ABC untuk call balik.
Perempuan : Takpe saya call. Awak nak saya cakap english ke japanese.
Aku : (Eh macam celaka kan ko pompuan..dari tadi aku membebel sampai nak kering air liur cakap jepun..ko pura pura macam aku tak reti bahasa pulak skang)
Takpe cik, kalau susah saya mintak pegawai yang call balik.
Perempuan : Announcement tu cakap 1 untuk XYZ, 2 untuk ABC. Saya tekan 2 lah.
Aku : Eh.. sekejap ya.
Perempuan : Awak pernah dengar tak announcement tu
Aku : (ko ingat aku takde keja nak call diri sendiri..) Kejap ye cik. Saya confirm
Perempuan : Announcement tu slow sangat lah. Takpe lah. Saya call balik
Aku : (oii betina.. dari tadi pun ko dengan jantan pondan tu cakap slow nak mampus. Cair taik telinga aku) Okayyy
Seriously. Aku dah lama tak handle call yang macam ni. Rasa macam nak meletup kepala aku.
Sorry kalau ayat aku kurang sopan. Cakap dalam hati je takpe kan..
Skang baru nak istighfar. Haihh..
Nota kaki : Aku rasa si kecik dalam perut pun protes. Lenguh pinggang aku dia asyik menendang je.
Daa
21 comments:
oh aku penah lalui situasi pick up phone..mcm2 karenah.sampai membawak ke dalam mimpi.so aku lega skrang keje ngadap kertas je :)
Ahahahahaha
Sorry kak rai tergelak dulu. Kelakar pon ada handling call camni. Kak Rai CS ke? pakai system PABX ke?
Memanglah kalau customer service ni memang boleh tendang2 meja eh. Dulu saya kerja contact centre DHL.. aiyoo..blender nak kirim dekat anak..ada tu nak angkut macam2..pelik2 lah...paling malas nak refer buku setebal klcc tu..sebabnya salah advice mampus meletop kapal terbang tu..kena embargo plak ke negara tu..salah kita terus kena buang kerja kang..heheuheuheu
tu lagi kalau handle complain lori pickup bawak laju sampai nak langgar orang..pon kena attend..hurmm
sabar2 bro.. haha. biasa la tu ragam orang. haha adoi.. mcm2. lawak pun ada.
jom singgah baca sebentar.. =)
http://lolz-l.blogspot.com/2012/11/7x-umur-dunia.html
amboiiii garang jee hihihi tapi dlm hati kan? so far mmh memacm peel manusia ni...ade yg annoying gilaaa.hiihi bersabarr ehh awk ;)
hahahahha...
rasanya ni 1st time saya baca entri awak yg penuh dgn bahasa 'best' ni! hahaha..
jentik aja adik bapok tu! wakakakakakak..
he he sabar2 byk2 rai..
Kakcik pun sampai berkerut dahi baca catatan Rai ni. Nak tergelak pun ada... :)
sangat sabar. hehehe...
garangnye kak rai.. sy pun pnh keje mcm akk ni.. mmg maki dlm hati jela huhu
pasti kerja macam nih memerlukan tahap kesabaran yang maksimum kan...
Hadap manusia yang bermacam rupa memang boleh membuatkan kita stress terutama yang tak berapa nak reti bahasa.
Tahniah coz masih bersabar layan kerena depa. Kalau dak ada pulak yg kena komplain nanti...ehehee...
so sebenarnye yang call tu bukan orang melayu r ye? memang nampak kurang ajar nye kat situ.. sabar je r..
Hahahahaha! Jentik adik? Tak boleh tahan sy statement yg tu!
hahah... camtu le kan kalau kerja berkaitan ngan org awam ni memacam ragam
assalamualaikum rai....kesian nyer baby tu ...:)
huhu.. kena byk bersabar lah handle kerja camni kan..mcm2 ragam org..
hehehe lawak2..tp kesian jugak kat rai. mmm keje angkat tepon ni mmg kena banyak sabar kan..huhuhu
sabar, sabar ...blog ni kan suci murni.
uuuuu....kena banyak kesabaran ni..kan?
tempat keje lama yaya telefon berbunyi setiap 10 minit..memang tension..tak boleh buat keje..terpaksa pesan kat front desk kata pergi toilet..kalau tak memang tak boleh fokus kerja..
oiii betina!
hahahahahahaha~
dah terikut lak sy...kih3
sabo byk2 kak rai!
Catat Ulasan