Selasa

Dilema

Assalamualaikum

Pejam celik. Kejap je dah masuk nak masuk minggu ke 24 aku pregnant. Cepatnya.

Pregnant kali ni, perut aku still takde besar mana pada pandangan mata kasar. Tapi, kelainannya adalah, awal-awal pregnant perut da "turun".

Bagi orang yang pregnant, perut "turun" tu maksudnya da nak dekat masa nak bersalin. Aku tanya ngan doktor da masa check up aritu. Katanya mostly emak emak yang mengandung anak ketiga akan ada fenomena macam tu. 

Yang menjadi isunya pada aku adalah, bila perut ke bawah ni maksudnya kedudukan baby tu akan tekan pada pundi kencing. So, keraplah nak ke tandas. Dan kalau da terasa tu macam dah tak boleh nak tahan tahan dah. Kalau nak bersin boleh terkucil dibuatnya.

Masa balik kampung, guna tandas duduk. Memang rasa ngeri jugak. Sebab tiap kali pun aku rasa macam dah mula ada bukaan. 

Oh..tajuknya "Dilema" kan.. Dilema ni pasal apa tau..

Sebenarnya dari awal lagi aku bercadang nak bersalin kat sini dan kemudian balik pantang kat rumah mak aku kat Johor. Kali pertama bersalin aku pantang sini sikit sana sikit. Kali kedua aku pantang kat rumah mak aku kejap, lepas tu balik pantang sendiri kat rumah.

Kononnya kali ni insaf dan nak pantang dengan penuh disiplin lah. So aku nak balik pantang 44 hari kat rumah mak aku. Cuma yang dilemanya...

(1) Aku dengan shujin ada bercadang nak daftar Aqil sekolah tahun depan (5 tahun) - Aku rasa takde la rushing nak daftar. Walau pun tau lah kan orang sekeliling, kalau umur 5 tahun tak sekolah lagi tu macam dah lewat benorr dah.. Kalau daftar awal January, lepas tu aku bersalin February. Sepanjang pantang lebih kurang 2 bulan tu dia tak pergi sekolah. Rugi pulak yuran dan silibus nya.
(2) Aqil tak biasa nak uk uk kat tandas cangkung. Masa balik cuti raya haji kali ni, dia menahan sampai nak sembelit. Lastnya dia uk uk kat longkang dan shujin kutip buang. Shujin ada takpe lah dia boleh uruskan. Shujin takde nanti siapa nak buat. 
(3) Anak-anak dan aku sendiri tak pernah jauh dari shujin lebih dari 2 minggu. Masa pantang dulu lah. So risau jugak aku tak boleh nak handle kemanjaan diorang nanti. Lepas tu aku pun stress. Mula la nak jadi resaksa je nanti.
(4) Tapi kalau pantang kat sini nanti kesian jugak kat shujin, kalut dengan urusan dia. Kalut nak masak. Time tu aku takut janji nak pantang dengan penuh disiplin cuma tinggal janji. Hehehe..

Masa tanya mak aku sama ada dia ok ke tidak aku nak mintak dia jaga aku masa pantang nanti dia kata of course lah. Aku tau mak akan cakap gitu. Ye lah. Masa pantang dulu pun dia macam terkilan sebab aku tak pantang lama dengan dia. Tapi aku pun kesian kat mak. Penat dia nak uruskan aku dengan anak-anak nanti. Tau je la budak-budak macam-macam kerenahnya. Mak aku da sibuk nak mengaji, jaga kedai, masak, membasuh lagi..

Dilema aku dibuatnya..

Daa

22 comments:

Anamarza berkata... [Reply]

InsyaAllah Rai budak-budak bila dah sampai masanya diaorang boleh faham dan buat perangai elok-elok, dulu pun risau juga nak berjauhan ngan suami, setahun jadi suami isteri PJJ, anak ok boleh faham ayah dia duk jauh...

Munn Jaafar berkata... [Reply]

ermmm...bleh tahan dilema gak nih...


*stkt ni dilema paling pening bg sy pun, lepas bpantang karang sape lah nak jaga anak...nk hntr pengasuh takut...nk suh mak mertua jaga, mak pun tengah jaga 2 org cucu...kesian plak...

Tanpa Nama berkata... [Reply]

kat mana2pun sama je rai, moga dipermudahkan semua urusan ye!

aizamia3 berkata... [Reply]

insyaAllah.. sampai masa nanti, anak-anak dengan sendirinya akan berubah..

Kakzakie Purvit berkata... [Reply]

Sebaiknya masa berpantang kena jaga betul-betul. Biasanya anak akan faham jgn bimbang Rai. Aqil lagi kalau kakak lihat dia baik dan dengar kata...

Insya-allah ada jalan yg baik bila tiba masanya kelak.

Kakcik Seroja berkata... [Reply]

Semoga mendapat jalan penyelesaian yang terbaik...

Yaya Azura berkata... [Reply]

payah jugak kan...
Tak terberi idea rasanya

SYANI berkata... [Reply]

Memang tengah preggy anak ke-3.. memang terasa sindrom "perut turun" tu.

cheryna zamrinor berkata... [Reply]

Sha rasa Kak Rai kena discuss dengan emak Kak Rai dan suami Kak Rai pasal masalah nieh.

Macam Sha tengok kawan Sha buat, dia list kan semua perkara yang dia rasa akan menyusahkan kedua2 pihak.

Benda kecik pon dia listkan jugak.

Akhirnya lepas dia dah list semua, dia pilih utk tinggal dengan suami sbb dia rasa byk masalah kecik dia dia boleh handle sendiri tanpa mak dia.

Tp masa dia mengandung anak yg kedua, dia pilih utk tinggal dengan mak. Sebabnya kata dia, waktu tu, walaupon dia boleh uruskan beberapa perkara, dia masih nak rasa manja dengan mak juga.

Sedih juga bila dia kata, "Kalau aku tak ambil waktu sekarang, nanti bila aku nak jaga anak aku besok, apa ajelah cerita aku boleh cerita kat dia pasal mak aku?"

Ntahlah, semua org ada kenangan masing2...rintangan masing2. Kak Rai ni Sha respect sbb Kak Rai adalah seorang yg objektif. Yakin dan boleh anda boleh buat keputusan terbaik utk diri sendiri dan insyaAllah pada semua:)

Cikgu Ma berkata... [Reply]

wah...seronok la nak dapat baby baru ^_^

MAY berkata... [Reply]

hm..susah jgk ye??mcm sy ni yg mmg xde experience dgn jg budak..mmg akn pntang kat kg..tp mgkn kg mertua..setelah dinilai permasalahan di umh mak sy.mak sakit..lps tu abg sulung yg ad ank 3 duduk dgn mak.adik bongsu bujang pun dok dgn mak.utk mengelakkan sy jd otromen masa pantang sbb sy mmg garang dgn bdk2,suami suh pantang umh mak die je.mak sy pun setuju sbb die x sihat..

Deq's Qienz berkata... [Reply]

ehh sis preggy kew??lorr xprasan pon..hope semuanya baik² blaka ya :)

Irfa berkata... [Reply]

mmg dilema ;)
pengalaman aku:anak ketama si kakak
bersalin kat sini,lepas sminggu ayah aku sewa van ambik aku bawak balik kg.pantang sampai 59 hari baru balik sini..masa tu badan aku skeping sbb kena ikut pantang mak aku

anak ke2 si abam..
bersalin dan pantang kat kampung.nak kata slim sgt tak jugak sbb dah anak ke2 lgpun berat aku mndadak masa peknen si abam,,susah nak turun balik.tp aku mmg siksa dlm pantang tu..dgn suami jauh,anak yg ada kena layan dan paling tak tahan mak aku suka membebel.semuanya tak kena.huhu

anak ke3..
dah ada anak yg sekolah dan aku pun serik kena bebel masa pantang si abam..so aku decide bersalin dan pantang kat rumah je..pantang ala kadar.padan muka aku.huhu

keputusan,kalau shujin yakin boleh jaga dan ko yakin boleh handle..duduk je umah sendiri

faraherda.razalan berkata... [Reply]

Mmm...mcm ne ye? Mmg dilema. Sy pun tatau ape solution. Walau mcm ne pun, kita tak ley nak berpisah dgn anak, kan?

Mulan berkata... [Reply]

moga semuanya dipermudahkan...!!

dulu hubby kena tinggal sebulan.. sbb kena balik msia naik flight sebulan awal dari due date.. nnti airline tak aksi naik.. lagi haru tinggal suami kat bumi asing lama2.. tawakkal & doa je lah..

mummY daniSha berkata... [Reply]

susaah jugak kan zai..kalau mak ko jaga kat shah alam boleh ke?aku cadangkan je hehehe....kalau mak ko x de komitmen apa2 la kan...=)

Unknown berkata... [Reply]

ana,
insya allah..sementara diorang nak biasa tu yg agak berbisa tu kan.. hehe..

munna,
tu la pasal..pasal nak jaga baby nanti pun dilema jugak nanti...hehehe..normal bagi ibu2 baru ni..

KA,
insya allah..thanks ka

Unknown berkata... [Reply]

Kak aiza,
insya allah..harap2 macam tu la kak..

kak zakie,
saya pun nekad nak pantang betul2 kali ni..maklumlah..tahun depan nak masuk 30 dah..hehehe..

kakcik,
insya allah..berkat doa kakcik dan kawan2..

yaya,
tu lah..kalau ikut hati mmg nak keraskan je semangat pantang dengan mak..

Unknown berkata... [Reply]

sha,
hmm..tu la..tapi mak dengan husband akak mesti akan bagi akak jugak buat keputusan..sbb yg nak pantangnya tu akak..mcm mak akak, kalau ikutkan mmg dia teringin nak jaga akak dgn anak masa pantang..cuma kita ni la..jadi anak..takut pulak susahkan dia..husband akak cakap kat akak aritu..dia nampak mak akak mmg excited nak jaga akak kali ni.. tp kena pk anak2 selesa ke tidak jugak kan..hehehe..

terharu akak baca komen sha T_T

cikgu ma,
hehehe..seronokkkk...

may,
kalau macam tu da dapat keputusan senang..lagi pun kalau anak 1st ni takde nak concern pasal anak2 yg da besar tu kan..

deq qienz,
hehehe..thanks.

irfa,
aku yakin shujin boleh jaga aku.. cuma aku tak yakin aku boleh disiplin pantang sendiri.. hahaha.. lagi pun mak aku strict sikit bab2 pantang ni.. aku ok je dia bebel suh aku pantang betul2..

fara,
tu la..bebudak tu pun tido nak berkepit lagi..

Unknown berkata... [Reply]

kak mulan,
thanks kak..insya allah..

mas,
mak aku banyak komitmen.. kalau dia takde siapa nak masak utk ayah dengan adik aku nanti..huru hara rumah takde orang kemas, masak, basuh bagai tu.. lagi pun rumah aku kecik, rumah flat..takut dia tak selesa nak duk lama2.. orang tua kan suka kalau rumah atas tanah.. hehe..

HeNRieTTa JoSe berkata... [Reply]

rietta blom ada pengalaman lagi....tapi klu dengan mak, rasanya lebih berdisiplin kot...

sal ya berkata... [Reply]

kalau mak kata okay mesti okay la.

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com