Sabtu

Human is a unique creatures - Different interpretation

Assalamualaikum

Membaca komen komen yang diterima dalam entry INI, menerbitkan senyuman. Banyak perkara yang aku belajar perkara baru dari komen komen tersebut. Setiap individu mempunyai pemahaman yang berbeza dan pemikiran berbeza. Ini adalah keunikan manusia yang diciptakan oleh Allah. Sebab tu ketika Allah hendak menciptakan Nabi Adam, malaikat telah berkata bahawa manusia adalah makhluk yang suka membuat kerosakan. Tetapi Allah telah berfirman, Sesungguhnya AKU mengetahui apa yang engkau tidak ketahui.

Macam tumbuh tumbuhan. Halatuju pucuknya tetap ke arah matahari. Dan halatuju akarnya sentiasa kepada sumber air. Tetapi berbeza dengan manusia yang mempunyai akal.

Kita bekerja "untuk" siapa. Dalam interpretasi aku, for (untuk) di situ ..Ia adalah bagi.
(1) Kita bekerja bagi orang (owner syarikat) suka ke tak suka ke, kita akan bekerja untuk dia. Untuk menambah pendapatan dia (dan kita dalam masa yang sama)
(2) Kita bekerja bagi kerajaan, suka ke tak suka, setiap individu yang layak kena bayar tax. Kita bekerja untuk pendapatan negara.
(3) Kita bekerja bagi bank, tak semua, tapi zaman sekarang ni kebanyakan orang buat pinjaman, guna kredit kad. So kita akan bayar kepada bank dan bank akan menjana pendapatan dari situ.

And of course, spiritually..kita bekerja kerana Allah..

So, once kita bekerja makan gaji, semua ni kita kena bayar. Bukan maksudnya kalau berniaga tak kena bayar tax dan tak perlu buat pinjaman bank. Tapi, with business kita bekerja untuk business kita. Yang kaya tu kita. And again, kaya bukan semata mata bermaksud banyak duit. Ramai orang banyak duit, tapi tak kaya. Bila kena berenti kerja atau jatuh sakit tak boleh bekerja, segala sumber pendapatan akan hilang dan kalau tak ada simpanan memang lebih "sakit"

Aku bukan nak hina orang mintak derma ok. Tapi aku cuma nak highlight sikit, perasan tak, banyak yang nak mintak derma bila ada anak atau ahli keluarga jatuh sakit adalah orang melayu. Memang bagus kita menderma pada mereka ni. Tapi, senario ni pada aku menunjukkan betapa tak bersedianya orang melayu kita bagi menghadapi situasi tak disangka macam tu.

Mungkin as ada orang kata, apa salahnya minta bantuan. So, we do have a mentaliti yang orang lain akan tolong bila kita susah. Kita sendiri tak bersedia nak menyediakan diri untuk menghadapi kesukaran tu. Sebab tu ada pepatah melayu, sediakan payung sebelum hujan. Still..aku rasa setiap individu ada pendapat yang berbeza. Aku tak kata pendapat orang lain salah dan pendapat aku betul. Just that,  semalam masa lunch dengan bos, aku berborak dengan cik bos (keduanya cha ya nun alif). Entah macam mana masuk bab politik dan ekonomi.

Dan sipi sipi tetapi penuh berhati-hati mereka menitipkan pada aku orang melayu ni "lemak" sebab ada banyak kelebihan (perkataan yang digunakan "taking things for granted" kalau tak silap) yang kerajaan sediakan. Berbanding kaum lain. Contohnya dalam kemasukan ke universiti. So, aku tak komen panjang, dan dengan penuh rasa malu aku agak bersetuju dengan komen mereka (dalam hati)

Dan the very first time, aku mendengar opinion kaum lain tentang senario politik dan ekonomi di Malaysia.

Jangan ingat diorang tak banyak cakap diorang tak ambik tau dan tak peduli.

Again, aku tak kata mana-mana opinion tu salah. It is just the matter of human punya way of thinking is different. This make human unique kan. Anyway, apa pun opinion kita, others have no right to tell us whether it is wrong. So, be proud with yourself.

Daa

8 comments:

Kakcik Seroja berkata... [Reply]

Kerana banyak lemak, Melayu tak sedar mereka kian layu (eh... kakcik ni bangsa apa? Caitttt...) ;-)

mummY daniSha berkata... [Reply]

opinion chinese pasal politik memang diff dgn malay...dr cina kg sampai cina bandar..dierang punye opinion pasal politik kebanyakannya sama..tu yg aku dgr dr jiran n kawan2....

pasal hak org melayu tu...biarla hehee...dah ni negara kita kan..org cina ada neg china..india neg india..tp melayu??tanah melayu la..cuma dah ditukar malaysia...so dierang kenela accept benda tu..cuma org melayu kenela tetap berusaha tuk perbaiki diri....=)

Unknown berkata... [Reply]

mas,
sori mas... Kalau ko kata cina ada ada neg china, india ada neg india aku tak setuju.. Tak kira cina ke melayu ke india semua lahir kat malaysia.. Kita tak boleh selfishly cakap atau nak suruh diorang yg bangsa lain tu pergi negara yang mungkin namanya sama dgn diorang tapi hakikatnya diorang dilahirkan dan inilah satu satunya tempat diorang..

Apa yg aku boleh kata..opinion diorang ttg politik dan apa yg diorang nakkan dari politik adalah sama dgn aku..

And again..pada aku kita semua malaysian.. Tak sepatutnya wujud kata diorang ada negara diorang.. Negara diorang sama dgn kita.. Negara malaysia.. Maaf kalau aku menyinggung sesiapa.. But aku rasa keistimewaan hak bagi mana mana kaum dah tak sepatutnya wujud.. But still aku mcm org lain PM wajib utk org islam..

uncle gedek berkata... [Reply]

suka your explanation to mas.... bravo!

Mulan berkata... [Reply]

kalo kawan bukan melayu timbulkan isu politik, rasa nak cabut lari je.. sbb ada point yg betol diajukan..

come on melayu.. mari kita keje sekuat tenaga.. jgn ada yg kata kita hidup senang sbb bla bla bla... kalo kita keje atas usaha sendiri, takde sebab kita nak marah kalo dikatakan sebegitu sebegini..

sbg umat Islam pon, kita memang diwajibkan bekerja untuk menyara hidup.. takde shortcut2..

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) berkata... [Reply]

cakap tentang mintak sedekah.. mm rasa meluat pun ada bila yg mintak sedekah tue cukup anggota bdn.. sbenarnya org yg betul2 oku lebih sukaberusaha dgn kuderat mereka yg takmseberapa.. alamak salah topik ke?

Prettywrite berkata... [Reply]

untung jadi melayu..we are malaysian n kalo pikir2 perlu ke hak melayu dihapuskan n kira apa bangsa sekalipun dapat peluang sama rata..bukan ke kita ni duduk di Malaysia..bukan lagi tanah melayu..?huhu..

Pembekal_teh_bunga berkata... [Reply]

pendapat saya pulak;

bukan tak sediakan payung sebelum hujan,tp kadang payung pun xmampu nak beli.bukan mereka tak berusaha, tapi Allah sedang menguji kita yg melihat ini.Sejauh mana nilai kemanusiaan dan kasih sayang kita.Syukur kalau kita ada mderma dan membantu.Yg xmampu nak membantu cukuplah mendoakan utk mereka.

sebab kadang2 sakit tu makan bertahun..setahun dua,mampulah menanggungnya..bila lama2..duit makin habis utk perubatan sbb kos perubatan xmurah walaupun di klinik @ hosp kerajaan.kalau sakit demam biasa2 tu mgkinlah bayar rm1 je kan. w'alam.

saya pun ada mnyediakan 'payung' tapi xpasti adakah ianya mcukupi utk mghadapi masa dtg.Hanya Allah yg tahu/w'alam.
Mereka sdg membantu kita mdapat ganjaran akhirat.Yang xakan tputus pahalanya walau kita sudah meninggal dunia.

Assalamualaikum (^^,)

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com