Selasa

Obses susu ibu

Assalamualaikum

Mula-mula masa aku pregnant, aku tak pernah terfikir nak breastfeed kan anak aku. Aku sibuk google susu apa yang paling baik nak bagi kat anak. Masa tu tak tau langsung pasal boleh pam dan simpan susu ibu nak bagi kat anak. Syukur aku kenal komuniti susuibu.com. Dari situ aku belajar macam mana nak breastfeed. Habis aku khatamkan baca segala topik yang berkaitan.

Alhamdulillah. Aku berjaya susukan Aqil sampai 3 tahun. Walau pun ada tersangkut masa aku pregnant Damia. Tapi aku langsaikan tanggungjawab aku. Alhamdulillah aku berjaya yakinkan shujin pasal kepentingan dan kebaikan susu ibu walau pun mulanya dia agak skeptikal pasal penyusuan susu ibu. Dia yakin yang aku boleh buat dan support aku di sepanjang perjalanan penyusuan. Sekarang Damia masih lagi full breastfeed. Sikit pun taknak susu tepung. Alhamdulillah aku dah jimatkan duit beli susu tepung beribu ringgit berbekalkan pam manual Avent yang harganya cuma RM200. Dan yang penting, aku cuba berikan yang terbaik buat mereka. Pengalaman yang tak ternilai.

Aku takde niat nak perlekeh siapa-siapa. Apa lagi nak kutuk hina sapa sapa yang tak berjaya dalam penyusuan susu ibu. Maaf. Sikit pun tak ada. Bagi aku. Ini adalah kemahuan dan rezeki masing-masing. Kita cuma berusaha.

Oleh kerana kecintaan aku tu, aku buat blog khas tentang penyusuan susu ibu. Walau pun dah jarang update sebab aku tak ada idea yang fresh, tapi aku harap ia dapat membantu ibu-ibu menjayakan penyusuan susu ibu mereka. Baru-baru ni kecoh pasal hukum penubuhan bank susu ibu. Aku rasa penubuhan bank susu ibu adalah satu perkara yang tak perlu dan tidak relevan dalam komuniti muslim. Tapi aku tak menolak kalau ada cadangan nak buat inventory khas untuk ibu ibu yang nak jadi ibu susuan. So bila ada yang nak mencari ibu susuan tidak lah susah sangat kan. Walau bagaimana pun, susukan anak sendiri lebih baik. Sekiranya tak mampu, cuba lah cari saudara terdekat. Yang kita kenal.

Mungkin sebab aku tak banyak masalah dalam penyusuan susu ibu aku rasa ramai ibu-ibu mengeluh tak dapat nak beri penyusuan susu ibu sepenuhnya adalah dari kalangan mereka yang tak berapa nak belajar habis pasal susu ibu dan tak faham tentang konsep penyusuan. Ramai pulak ambil kesempatan jual macam-macam jenis milk booster. Sedangkan susu ibu adalah tentang demand and supply. Telan milk booster sampai muntah pun kalau asyik nak sulam dengan FM pun sudahnya kering jugak susu.

Nota kaki : Lagi aku tak faham ibu-ibu yang tayang stok susu. Memang bagus sebagai motivation. Tapi aku rasa tak perlu kot buat stok susu sampai macam nak tinggal anak tujuh lapan bulan. Stok susu aku biasanya tak lebih dari 20 bekas. Kadang-kadang kurang. Still berjaya jugak.

Sori. Entry mengarut. Daaaa

21 comments:

faraherda.razalan berkata... [Reply]

Sy mampu bf Aydin smpi umur die 8 bulan. Tu pun sbb die tolak. Susu sikit...

Deqna berkata... [Reply]

saya pun sepanjang pregnant tak pernah terfikirkan nak susukan anak sepenuhnya... saya terfikir nak susukan anak sepenuhnya bila beberapa hari nak start bekerja...sbb rasa sayang pulak nak kasi anak minum susu formula lagipun susu bukan takde.. 2 hari sebelum bekerja, saya beli pam spectra... sejak dari hari tu saya berazam nak susukan anak sepenuhnya... alhamdulillah walaupun stok paling byk pun takat 8-10 botol jer kat freezer, dan memang cukup2 makan, saya dapat susukan anak sepenuhnya sehingga 11 bulan...atas sbb faktor kesihatan time tu (lps operation)doktor nasihat saya to stop bf anak... sob sob...

Acik Erna berkata... [Reply]

Assalam Rai..diopis acik ni ada jugak yang stockkan susu sampai beli freezer mcam tong aiskrim tu..sampai acik pun jadi heran..kenapa simpan sampai begitu banyak..macam2 ragam kan..

qemaishak berkata... [Reply]

Alhamdulillah..ammar pun masih susu badan sampai sekarang, asik kena gigit je kak tapi tahan je la demi untuk anak hehe..

Anamarza berkata... [Reply]

setuju sgt2, rasanya ramai yg tak berjaya susukan anak sbb kurang ilmu, kurang semangat dan sokongan dari suami. tentang bab simpan stok tu mmg rasanya tak perlu buat stok byk2 cukup ikut keperluan semasa sahaja kalau mmg sebelah mlm direct feeding la kan, lain la kalau mmg nak perah je tak nak kasi direct feeding time malam or time cuti tu

Unknown berkata... [Reply]

Salam,
Bukankah itu yang sebaiknya !

dalila berkata... [Reply]

itu yg terbaik

Afasz berkata... [Reply]

susu ibu la yg paling bgs ....anak cerdik..insyaAllah

Kakzakie Purvit berkata... [Reply]

Kakak dulu pun beri anak-anak kakak breastfeed. Tapi kakak tak fully given sebab kakak tak cerdiklah dulu. Masa kerja kakak tak bagi, bila bersama baru bagi. Rugikan...

Kakak salute mereka yg fully given sebab antibodi anak yg breastfeed pasti tak sama...

Unknown berkata... [Reply]

@Pok Amai-Amai, secara positifnya fikir macam ni.. ramai ibu ibu yang tak dapat nak bagi sikit pun susu ibu pada anak mereka.. so lapan bulan cukup lama..

Unknown berkata... [Reply]

@Deqna, alhamdulillah terbukak hati nak breastfeed.. atas faktor kesihatan dan nasihat doktor memang tak boleh elak.. nak buat macam mana kan..dari membahayakan kesihatan.. baik berenti..tapi kurang2 dapat jugak 11 bulan..

Unknown berkata... [Reply]

@Acik Erna, tu la kak.. pada saya simpan stok memang perlu.. tapi kalau dah sampai macam tu rasanya melampau kot..bukan kita nak tinggalkan berbulan2...

Unknown berkata... [Reply]

@qemaishak, kena gigit tu kena cakap elok2 kat dia.. kalau kita terjerit ke apa nanti dia ingat kita gurau..dia buat lagi.. marah je..hehehe..anak2 akak pun akak marah..lepas tu tak berani la diorang buat..

Unknown berkata... [Reply]

@Anamarza, tu la..tapi kalau dah ada dengan baby kenapa nak bagi botol..betul tak.. hehe..

Unknown berkata... [Reply]

@luahfikiran ... mari kita, betul betul...

Unknown berkata... [Reply]

@Dalila Hamid, yap!!

Unknown berkata... [Reply]

@Cik FaRiZaM, insya allah.. berkat redha kan..hehehe..

Unknown berkata... [Reply]

@Kakzakie, saya rasa zaman akak dulu zaman susu tepung tengah kempen gila2..rasanya tak ramai yang tau pasal kaedah pam dan simpan ni..

tapi nak kata rugi tak jugak kak.. dapat jugak akak direct feeding dari takde langsung kan..

ct rahani berkata... [Reply]

sy memang kagum dgn ibu2 yg dpt fully bf kan anaknya.. sy lak x der rezeki nak fully bf dua2 anak.. mungkin ilmu kurang di dada..

mayangbakingmadness berkata... [Reply]

salam kenal.. sama le ngan saya masih pegnen anak ke4 anak ke 3 yg baru 2 thn masih menyusu ... sekarang anak ke 4.. pun gitu x mo susu tepung ..... apa pun susu ibu is the best dan saya mmg dapat bezakanya sendiri dimana anak saya yg pertama hanya minum susu ibu pada bulan2 pertama shj.. dimana adik2 nye lebih daya tahan penyakit... dan byk lagi kelebihannya

Asmara berkata... [Reply]

anak saya yg 2 tahun masih bf, hihi.. ntah bila nak stop. :D

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com