Isnin

Reverse Heart Disease Program

Assalamualaikum

Bagus kan bila ada ramai kawan. Berkawan dengan mekanik kita belajar pasal kereta. Berkawan dengan orang bank kita belajar pasal kewangan. Berkawan dengan doktor kita belajar pasal kesihatan. Berkawan dengan cikgu kita belajar pasal ABC. Hehehe..

Seorang doktor pakar saraf kenalan aku selalu berkongsi info tentang kesihatan. Salah satu perkara yang aku sangat kagum dengan dia adalah dia tak lokek nak berkongsi apa-apa ilmu pengetahuan.

Salah satu yang dia share adalah mengenai satu konsep yang diperkenalkan oleh Dr. Dean Ornish lebih kurang 20 tahun dulu dalam sebuah buku yang bertajuk "The Spectrum". Dikatakan, ia merupakan kaedah berkesan menurunkan berat badan, kekal sihat dan hidup lebih lama melalui amalan pemakanan setiap hari. Tambahan lagi, kaedah ini juga dikatakan berkesan bagi memperbaiki masalah penyakit jantung (Aku tak boleh tulis menyembuhkan sebab yang menyembuhkan biasanya adalah ubat)

The Spectrum

Sedikit maklumat tentang The Spectrum: A Scientifically Proven Program to Feel Better, Live Longer, Lose Weight, and Gain Health

Sebenarnya selain dari Dr Dean, Dr. Stephen T. Sinatra pun ada memperkenalkan The Sinatra Solution bagi mengelak dan memperbaiki masalah jantung. Nak tau lebih lanjut kenalah baca sendiri dalam buku Dr. Sinatra - The Sinatra Solutions Metabolic Cardiology.

Menurut Dr Sinatra, penyembuhan penyakit jantung melalui kaedah perubatan moden (drugs dan pembedahan) hanya akan memburukkan keadaan. Tapi aku tak berani nak ulas lanjut pasal kandungan kedua-dua buku tersebut sebab aku pun tak baca lagi.


Satu lagi buku Stephen T Sinatra - Google

Insya allah nak jugak baca untuk rujukan masa depan.

Tua bukan satu penyakit. Ramai orang bila dah tua dapat macam-macam penyakit dan anggap itu adalah satu lumrah bila usia semakin meningkat. Sebenarnya mereka tak menjaga pemakanan dan mengamalkan gaya hidup yang tak sihat. Malu je kalau tak boleh lawan pakcik billionaire David Murdock (owner DOLE) yang umurnya 88 tahun buat push up 50 kali tanpa henti. Rahsianya adalah pemakanan yang sihat. Breakfastnya adalah jus dari 15 jenis sayur dan buah. Boleh tengok video wawancara pakcik ni oleh Oprah kat Youtube

Bagaimana pun, pada hari ni, drugs dan pembedahan masih lagi pilihan utama sebab orang terlalu "sibuk" untuk mengamalkan pemakanan yang sihat. It seems that bergantung pada ubat di sepanjang hayat lebih mudah dari makan secara sihat.

Nota kaki : Omega 3 pula dikatakan boleh reverse neurologic aging =)

Daa

16 comments:

Cik Puan Bunga berkata... [Reply]

Kau ni informative lah!

SUKA AKU!

syuxer berkata... [Reply]

untung ada kawan yang bijak2 hehe..:)..

informasi yang berguna untuk syuk baca..

betul kaata akak yang tua bukanla penyakit..kita dok takut2 bila tua datang..yang tua versi lemah salah mereka tak amal senaman dan jaga permakanan time muda2 hehe..

fieda berkata... [Reply]

sbb tu dari muda kena amalkan gaya hidup yg sihat kan..

Nasz berkata... [Reply]

betul tu. kita selalu abaikan kesihatan kita masa skrg. nnt dah tua, baru sibuk nak makan makanan sihat. tp, lebih banyak jumpa doctor dan telan ubat je.

Hanis MY berkata... [Reply]

Bagus betul... Beringat sebelm kena...

liemaopurut a.k.a ana berkata... [Reply]

good info!!! ;p

mummY daniSha berkata... [Reply]

betul zai..makan ubat sakit jantung sebabkan penyakit yg lain mcm darah tinggi & buah pinggang..pelikkan..makan ubat tp tambah penyakit hehee

emarieys berkata... [Reply]

alamak..tak minum susu ni

Unknown berkata... [Reply]

@Cik Puan Bunga, KO SUKA AKU??? saya suka..saya suka.. << kata meimei..hahaha..

Unknown berkata... [Reply]

@Syuxer, hish..mana ada bijak..tu pun orang lain bagitau.. hehehe..

lumrah manusia..dah sakit baru ingat nak jaga kesihatan..dah sakit baru nak beli insurans.. hehehe..

Unknown berkata... [Reply]

@fieda, betul tu..

Unknown berkata... [Reply]

@NasZ, makan ubat senang.. sambil tengok tv pun boleh makan.. hehehe..

Unknown berkata... [Reply]

@Hanis MY, biasanya tak ingat..dah kena baru teringat..hehehe..

Unknown berkata... [Reply]

@liemaopurut a.k.a ana, thanks kak..

Unknown berkata... [Reply]

@mummY daniSha, tu la.. makan ubat biasanya ada side effect.. tu yg jadi sakit berangkai..

Unknown berkata... [Reply]

@MamaEma, hehe..kalau concern pasal protein..ada banyak lagi sumber protein yg lain.. kalau calcium..boleh makan sayur hijau atau makan cheese, yogurt dsbg..

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com