Khamis

Weight Management Program - Memang terbaiklah

Assalamualaikum

Malam tadi aku pegi kelas pasal weight management program. Ini bukan sebab aku nak turunkan berat badan tau. Ni aku pergi sebab kelas ni sangat berkaitan dengan macam mana kita nak dapatkan berat yang ideal dengan cara yang sihat.

Cikgu yang mengajar tu memang sangat best. Ada 22 tahun pengalaman berkecimpung dalam bidang ni. Tak bosan sepanjang dua jam setengah kelas tu. Siap ada workbook macam mana nak mulakan weight management program sendiri.

Antara yang menarik yang aku boleh kongsikan adalah berkenaan dengan bentuk badan dan kaedah penurunan berat badan yang bersesuaian. Ada kira-kira bagai. Yang paling memeningkan kepala adalah nak merancang diet setiap hari mengikut keperluan makronutrient dan kalori yang diperlukan oleh tubuh. The keypoint adalah menurunkan berat badan dengan cara yang sihat. Tak ada magic food, magic pill atau jalan mudah nak turunkan berat badan.

Kalau ada yang claim ada, hati-hati dengan kesan sampingannya terutamanya bila kita stop follow the rules atau stop taking the pills.

Nantilah aku cuba karang dan prepare sebaik mungkin. Insya allah.

Sementara tu, ce kira BMI korang berapa.. ? Kalau dah over 23 tu bahaya tuu..

Menurut kajian, lebih dari 21% rakyat Malaysia adalah overweight, 6% adalah obese. Manakala, 1/3 dari rakyat Singapura menghadapi masalah obesity.

Statistik pula WHO menunjukkan lebih ramai orang yang obesity dari orang yang tak cukup makan dalam dunia ni. Hahaha..

So, korang kat mana?

Daa

12 comments:

Kakzakie Purvit berkata... [Reply]

Kakak tak obes tapi ada masalah cholestrol yg kena control dah tahap borderline. Sebab itu jgn kata org kurus tak bahaya kalau tak jaga makan. Cholestrol tetap jahat tak kira kurus/gemuk dia serng sebab makan tak jaga....

Unknown berkata... [Reply]

@Kakzakie, betul kak..mak saya yang kurus tu pun ada masalah kolestrol..masakan melayu..sikit sikit tumis..sikit sikit santan.. memang naiklah jawabnya kolestrol..

missina berkata... [Reply]

susah oo nak menten body,,,kene bnyk wat aktitivt fizikal dan kontrol mkn,,cam sy BMI 21,,kira oklah tu,,hehe

mummY daniSha berkata... [Reply]

huhuhu..bagus2 zai...aku nak kuwus ni..bg tip sikit...penat da gemok!hahah

Unknown berkata... [Reply]

oklah,aku tahu aku dah obese...huhuhu..bilalah nak kurus ni

Unknown berkata... [Reply]

@missina,wahh..tahniah2..kalau dah biasa tak susah sangat..tapi sementara nak biasa tu yg susah tu..hehehe..

Unknown berkata... [Reply]

@mummY daniSha,haha..ape la ko mas..gemok pun penat ke.. insya allah aku share nanti..

Unknown berkata... [Reply]

@Ila,huhuhu..

mummY daniSha berkata... [Reply]

penat weehhh...nak carik baju susah huhu

Unknown berkata... [Reply]

@mummY daniSha, yer je ko ni.. aku tengok gambo ko ok je.. mana ada gemok sangat..

yatie chomeyl berkata... [Reply]

I underweight sejak dulu . pastu duk nihon ni lg la underweight gila2

Unknown berkata... [Reply]

@yatie chomeyl, actually ai pun underweight gilaaa.. tapi duk nihon tambah sikit la berat..sbb banyak makan..hahaha..

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com