Khamis

Rupanya ada jugak anon nak komen blog aku ni

Assalamualaikum

Aku datang awal hari ni. Petang nak balik awal sikit. Check email, tetiba nampak komen cik anon dalam post aku yg INI



hehehe..for the first time ada anon komen kat sini..ingatkan blog aku ni kuno sangat takde anon nak komen..kihkihkih..

A: Did i said diorg kena dengar? its up to them..kalau taknak dengar pun bagi la alasan yang menampakkan kematangan..ni belum apa2 dah larik..kita adalah apa yang kita cakap, apa yg kita lakukan. Aku tak tau orang lain. Tapi bagi aku sikap yang melarikan diri ni orang panggil tak matang. Bukan pasal nak dengar atau tak nak dengar. Sebab tu aku kata "it is not what you say, but how you say it" nak cakap taknak. Gunalah ayat yang menunjukkan kematangan. Jangan tunjuk yang badan je besar tapi otak macam budak sekolah rendah.
B : ok mcm ni..bagi aku diorg decide utk mak bapak diorg bila diorg kata.."orang tua ai tak minat kot.." while they are not even listening further explanation. Mcm mana diorg tau it is good or bad for them. Kalau taknak dengar. Just cakap "sorry, tapi aku tak minat" instead of "mak bapak aku tak minat" Tak payah lari. Aku tak kejar punya. Bagi dengar bukan bermaksud decide cik anon. Adakah kita layak nak tentukan mak bapak kita patut beli sabun basuh cap unta ke tak patut. Dia nak basuh baju dia, duit yang nak beli duit dia. Penjual kata bagus, tapi kita tak suka sabun basuh cap unta. Kita suka cap kerbau. Ko rasa layak ke kita nak decide yang mana diorang patut beli?
C : peliknya kalau this kind og thing dianggap buang masa..kalau macam tu kita boleh kata salesman tu buang masa..dalam 10 org yg dia promote silap silap sorg nak beli pun payah..Kalau rasa aku buang masa dia, cakap je la. Tak payah bagi alasan yang bunyi cam err..budak2..
D : tu lah..org2 mcm mereka..mcm ko yg anon ni tak matang..taknak dengar..tak tau apa..judge..mcm ni org panggil ignorant..MLM is a system, the product is another case. Ni sama pelik macam taknak beli barang amerika sbb diorg tu sokong yahudi.
E : menarik statement tu..tapi sayangnya they're not even my friend.. mcm aku cakap la..aku takde kisah apa pun..in fact aku tak rugi apa2..aku cuma nak share apa yg aku rasa bagus.ianya win-win situation. ko dengar, ko suka, ko beli..dah beli, cuba, berjaya = dapat duit lebih. beli, cuba, tak berjaya = pulang balik dapat duit balik. Aku yang jual kalau orang berjaya aku akan dapat return customer. Kalau tak berjaya aku pulang balik duit. kata nak suruh melayu tolong melayu..ni la aku nak tolong ni. kalau taknak dengar pun, bukan aku boleh paksa.. tapi tak payah la bagi statement atau berkelakuan mcm budak kecik..nampak mcm tak cukup akal lah..

See..You are judging me "kecewa" dan "kawan" in fact ko tak kenal aku pun. Ko tak kenal pun insan A atau B. Ko tak peduli pun the main point yg aku cuba sampaikan dalam entry tu.

Peliknya yang ko emo lebih-lebih kenapa?  Sampai tanya apa masalah aku. Hehehehe.. Aku rasa blog aku ni memang tempat aku nak menulis catatan benda yang aku perati, perkara yang aku alami hari-hari. Takde restriction apa yang aku boleh tulis, apa yang aku tak boleh tulis. Even kalau hari-hari aku nak tulis pasal kebanggan aku jual berapa botol benda tu ke, dekat sapa aku jual pun takde sapa boleh larang. Tapi mesti ada jugak anon yang rasa aku macam poyo kan..

Setiap manusia ada pandangan berbeza. Tak semestinya ko kena terima pandangan aku, dan tak semestinya aku kena terima pandangan ko. Yang penting macam mana kita menghormati pandangan orang lain.

Daa

15 comments:

Cik Puan Bunga berkata... [Reply]

Phewwwww! Anon ni begitu sentap dengan entry kau rai oiii! ataupun anon ni ada masalah pahit dengan MLM? kehkehkeh! sentappppp!

Unknown berkata... [Reply]

aku lupa nak guna perkataan paberet ko tu.. sentappp gitu..hahaha... tu la..marah bebeno nampaknya dia..hutang bank belum habis bayar barangkali? kena tipu ngan ejen penapis air..wakaka..

Tanpa Nama berkata... [Reply]

1.time kamu nak approach sgt x sesuai ade ke dlm lif ? Time seme org bergegas nak blk rumah . Aisey too bad la awok, maybe insan tersebut rushing nak blk rumah . Mana la awok tau ? ada tny dia free ke that time. Nak cepat x bermakna nak larikan diri ... awok pung kekadang rushing for somethin kan. So don't blame others, kamu x boley decide untuk org lain.

2.Kamu dah create bonding , rappot & confident ke dgn that person ? If not camne dia nak percayakan awok. Terus terang haku pung x nak beli brg dgn org x berapa kenal ni Trust sgt la penting dlm berniaga ni & and you just be a person that they now tetiba nak pi rumah jumpa parent dia . A good sales person should know this. Ada study marketing x ?

3. Terjah rumah org , awok sendiri suka ke someone you don't really now come to your house ? secara tetiba je tanpa dirancang ... & maybe that person dah de plan sendiri , awok lak terus aje decide sendiri .

4. Kalau org x mau beli terima je la. Let it be. Org x mau dgr penjelasan awok gasak diorg la . Jgn la sesuka hati judgekan org , awok pun ada salahnye . Age , gender , race x de maknanya dlm nak judge character seseorg .

Unknown berkata... [Reply]

1. Did i said exactly how do i approach the insan? aiyah..the sure thing is the lift tengah running..the insan immediately moved to the front sedangkan tak sampai bawah lagi..even sampai dah pun our destination sama je.dia duk depan tak bermaksud dia akan sampai dulu kan.hehe..eh penting ke aku explain ngan ko pasal ni? and i'm not born yesterday to see the insan's expression of melarikan diri.but it is up to you. but i can see that you are wrongly using the phrase "decide for others" hish..asal boleh je?

2. did i said that aku tak kenal langsung the person? aku cakap diorg bukan kawan aku. tapi it doesnt mean that i dont know them. macam jiran kita..tak semestinya jiran kita kawan kita..office mate kita tak semestinya kawan kita.. tapi kita kenal mereka. see..you judging me again..

3. did i said tanpa dirancang? bila masa aku nak terjah rumah dia tanpa perancangan? ade ke aku cakap nak pegi rumah dia esok? aih..ko macam kenal je insan tersebut..jeng jeng jeng..

4. aku tulis tak bermaksud aku tak let it be? adekah aku pegi kejar pulak dia..saiko pulak ngan kata2 ke apa..aku just tulis pendapat aku je..kat blog personal aku.. aku even tak kata pun siapa mereka tu..lokasi pun aku cuma kata dalam lif je.aku tak kata lif mana pun kan..malah aku takde sebut langsung umur dia ke, jantina dia ke, bangsa dia ke..aku cuma kata tindakan dan kata2 dia menunjukkan yang dia seorang yang kurang matang..

kalau ko rasa tindakan macam yg aku sebut tu sebagai matang. terpulang la.tu pendapat ko. ini pendapat aku.tak semestinya pendapat aku ni betul.

and please choose your word wisely ok.as you said "please don't blame others" kat mana mention yg aku blame dia? the situation is just an example. i just want to relate the phrase "it is not what you say, but how you say it" pada situasi sebenar. maybe ko rasa tak betul. it is up to you. aku tak mintak pun ada sesiapa faham. aku cuma nak take note. bila2 masa. di masa depan..aku akan baca balik dan akan ketawa pasal ni.

yg memelikkan keadaan adalah ko takde pun kat tempat kejadian. mcm mana ko boleh beria ria nak emo? sangkut paut dengan perkataan MLM mungkin?

ps:"Terjah rumah org , awok sendiri suka ke someone you don't really now come to your house ? " sound familiar lah..contoh mcm ni lah..blog ni mcm rumah aku..aku tak kenal ko..ko terjah rumah (read:blog) aku pakai topeng (anon)..eh tu macam perompak la pulak kan..hish..siapa yg suka.. :P

Tanpa Nama berkata... [Reply]

Aii marah nampak nyer bila someone tegur awok... People learn from mistake doh.

Owh insan terpilih tersebut opismate awok yek. You sendiri yg mention key. Rijal ke nisa ? Simpati kat insan tersebut secara x langsung diam2 ada seseorg talking back . dijadikan contoh oleh seseorg. Ni belog hokey seme org leh baca , x takut ke insan tersebut terbaca entry kamu kalau ada rezeki & dgn izin Allah ?

Lagi satu nak komen adat berniaga la kan bila direject owang . x semua org leh terima . Lagipung at first masa awok nak try selling product tuh ada bagi ke apa2 handout ke ? Klu x de by mulut ke mulut memang susah lah. Then maybe insan tu leh bincang dulu dgn parents dia before decide. Tackle la anoknyer dulu before parentnya. Mana pi marketing strategy awok ?

So rasanye baik la awok kaji2 skit sal marketing ni , principle ke, concept ke, methodology ke, teknik ke baru la boley berjaya .

Tuduh menuduh sana sini x menyesalkan masalah . Kalau org tegur terima je la baik atau buruk . Tak semestinya kita sentiasa betul.

Unknown berkata... [Reply]

hehehe..owh..kenal ke? ..kenapa nak pakai anon ya..

wah..main teka2 pulak..so cik anon sendiri mention nama2 kan? aku takde apa2 niat nak reveal siapakah orgnya....bulan2 pose ni..kenapa beria2..? kenapa cik anon yg beria nak terasa?

talking behind their back? hehe.. kamon lah..aku takde mention siapa orgnya..pembaca blog aku pun takde teringin nak tau..bagi aku yg penting adalah lesson that i can learned from the situation..not siapa yg involved in the situation..and the insan boleh jadi sesiapa..sbb aku tak sebut namanya pun kan?

the insan not even tried to listen. siap larik lagi..siap mention dah "tak minatlah benda2 macam ni"..ko rasa perlu lagi ke aku bagi pamplet bagai..haih.. aku pun ada air muka aku okeh..org taknak..takkan aku nak terhegeh2..

aku takde tuduh sesiapa..dan from the beginning aku tak kata pun aku betul..itu pendapat aku..aku luahkan pendapat aku kat blog aku.. aku takde memalukan mana2 org ke apa ke..aku takde sebut siapa dan di mana..aku tulis sebagai catatan peribadi..

Unknown berkata... [Reply]

eh jap..aku rasa aku tak kenal dedua org yg ko mention tu..ko salah org tak?

Tanpa Nama berkata... [Reply]

Owh x tau ek term tuh rijal = lelaki , nisa = perempuan

Btw haku dh malas nak komen2 dh sal ni. It's up to you lah .

& nasihat ikhlas dari haku & it's up to you lah or in malay terpulang pada awoklah . study2 la marketing dlm nak berbiznes nih. even dari serkap jarang haku kalau masa belaja x de ambik subject ni bukan la jadi halangan nak belaja skrg . Learning is a on going process .

Unknown berkata... [Reply]

oh..ye ke..term..ingatkan nama.. sori..

betul..aku mmg tengah belajar.. tapi unlike belajar dekat sekolah ada cikgu..aku belajar melalui pengalaman..setiap rejection ada benda yg aku belajar..

obviously aku mmg tak tere marketing lagi..even org yg dah 10 tahun buat marketing pun masih ada banyak yg nak kena belajar..tapi its not change the fact yg apa yg kita ucapkan akan menunjukkan siapa diri kita..

apa yg aku tulis bukan satu benda yg definite..it still arguable kan.. sbb tu wujud cik anon mcm ko.. tapi jgn lah melatah..aku totally tak menyalahkan sesiapa. aku cuma menjadikan situasi tu sebagai contoh..takde niat nak memalukan sesiapa..

sorry kalau ada mengganggu benak sesiapa.

Unknown berkata... [Reply]

marah betul anon ngan ko...hehehe..aku rasa anon ni pembaca blog ko gak...hehehe...takpelah,ko abaikan jelah rai..setiap org ada pendapat masing2..cuma ada setengah orang rasa pendapat dia sangat betul...itu je...

Unknown berkata... [Reply]

lama tak nampak ila..sihat? biasa la ila..aku pun tak expect semua org akan setuju dengan aku..maybe pengajaran buat aku..lain kali hati hati buat entry..betul2 buat aku rasa bersalah sbb mengurangkan pahala puasa org lain..

Unknown berkata... [Reply]

heheh..aku sihat jer..bulan2 poser ni sgt malas nak megadap laptop kecuali cari resepi....hehehe..selalu aku dtg baca je tanpa komen..tapi entri ko ni wajib utk dikomen...hehee...

Unknown berkata... [Reply]

hahaha..rajin la ko memasak bulan puasa ni...aku ada gak masak..tapi banyak beli je..

wajib eh :)

syuxer berkata... [Reply]

syuk x boleh ngan anom..boleh wat syuk jadi ultraman heheh..

Nini Hartini berkata... [Reply]

errrr..blur jap. tini x paham apa2 since dh berhari-hari x singgah sini..

apekah??...

kena study2 blk entry lepas. hehehe..apa pun, sabaq yaa rai...

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com