Rabu

Tak bagi ubat bukan tak sayang anak

Assalamualaikum

Tak mudah menjadi ibu bapa. After all.. Jadi apa yang mudah..? Haiwan pun ada masalah kan.. Hehehe..
Sebagai ibu bapa, kita sentiasa berdepan dengan pelbagai pilihan. Terutamanya dalam hal berkaitan dengan anak-anak. Masa depan mereka dan kesihatan mereka. Lepas Aqil lahir, aku anggapkan, bawa anak ke klinik setiap kali demam dan standby ubat di rumah adalah satu pilihan yang terbaik yang aku boleh lakukan untuk anak.

Tapi sekarang, aku bersyukur sebab setelah ikut macam-macam kelas berkaitan kesihatan dan membaca dari pelbagai sumber. Aku yakin yang mengelakkan pengambilan ubat adalah satu langkah yang terbaik untuk aku sebagai ibu lakukan.

Melihatkan pada insiden yang berlaku baru baru ini. Siapa sangka. Hanya beberapa ml ubat boleh mengubah hidup dan mati seorang bayi. Aku tak salahkan ibu bapa tu. Juga aku tak salahkan doktor. Reaksi terhadap ubat berlaku tanpa siapa pun sangka. Sebagai ibu bapa juga, mereka melakukan sesuatu yang mereka rasakan pilihan terbaik untuk anak. Siapa tak sayangkan anak.

Still.. Ramai marahkan aku sebab masa Aisy demam umur 3 bulan, aku tak bawa ke klinik. Sampai kata kami tak cukup duit, tak sayangkan anak. Ramai yang tuduh aku kejam sebab tak vaksin anak-anak. Tahu ke diorang aku tak bawa ke klinik, tak bagi ubat bukan bermaksud aku biar anak terlantar sakit tak buat apa..

Sekadar peringatan pada ibu bapa yang ada anak kecil, termasuk diri aku sendiri.. Berhati hati bagi ubat pada anak-anak, terutamanya bayi dibawah umur dua tahun. Beza antara dos yang berkesan dan dos yang boleh membahayakan nyawa adalah sangat sedikit. Hanya berikan ubat sekiranya benar benar perlu. Aku tengok trend zaman sekarang, bila anak panas lebih sikit terus sumbat ubat bontot (voren etc). Mungkin ianya jauh dari perut. Tapi tak bermaksud ianya selamat. Begitu juga ubat demam, selesema dan batuk. Macam aku ulang banyak kali dalam entry entry lalu, ubat selesema dan batuk tak berkesan untuk bayi bawah dua tahun. Even ubat demam pun boleh mengurangkan kecekapan imun sistem melawan jangkitan kuman.

Penting bagi ibu bapa banyakkan membaca. Jangan harapkan pada doktor semata mata. Berhentilah anggap yang "oh sebab doktor yang bagi, patutnya ianya selamat lah". Bukan aku kata doktor tak tahu apa dia buat. Cuma, kita perlu juga bertanggungjawab pada diri sendiri dan anak-anak.

Alhamdulillah berkat aku buat pekak telinga dan kedegilan aku. Aisy belum pernah makan ubat. Aqil dan Damia dah hampir dua tahun tak makan ubat. 

Daa

12 comments:

HeNRieTTa JoSe berkata... [Reply]

btul...semua orang sayang anak...anak orang pown rietta sayang....xbg ubat bukan beerti xubatkan....tak bg ubat doktor, kita bg obat laen kan...cumanya cara kita jerr la kan org rasa pelik...

PS...akk, kazen rietta kasi nutrilite kat anak dia bru 4-5 tahun...boleh ke?

HeNRieTTa JoSe berkata... [Reply]

PS...vit C..dia amek aceorela cherry ...

Tanpa Nama berkata... [Reply]

betul tu rai, anak kita terpulanglah pada kita utk fikir yg terbaik buat mereka, tk bagi ubat x bererti x sayang kan !

Aziela berkata... [Reply]

Setiap ibu bapa ada cara sendiri nak corakkan anak2 mereka. Sama2lah berusaha sebaiknya.

Sheila Salim berkata... [Reply]

Assalamualaikum kak rai.. sedih betul baca berita kanak2 tu mati sebab ubat. hmm apa yang kak rai cakap ni ada betulnya...selamat pagi, singgah sambil menabung sini ~~~

mummY daniSha berkata... [Reply]

Alhamdulillah danisha pun jrg makan ubat...jarang sakit.aku bersyukur sgt...sebab aku jenis alergik dgn hospital hahaha...since ayah aku passed away kat hosp itu....aku jd cam fobia sikit dgn hosp...

Rizziela berkata... [Reply]

memang betul tu

saya sebab anak2 ada asma..terpaksa gak makan ubat yg kadang2 buat hati saya resah dengan banyak makan ubat

Kekzamanis berkata... [Reply]

In Shaa Allah, if ada rezeki menimang cahaya mata nanti akan cuba seboleh mungkin utk elak diorang dari makan ubat sintetik.. =)
Rosmiza Ali Official Blog

maszull berkata... [Reply]

assalamualaikum rai..oh yer ke...kalau anak2 rai demam mmg x bagi ubat yer...bagus nyer..;)

Mak Wardah berkata... [Reply]

Aduh...Rai.Akk susah hati my new baby tak sihat kat umah...

Mimie berkata... [Reply]

Sebenarnye kalo kerap bg ubat memg xelok sgt pun...mcm sy kalo btul btul skit yg xdpt thn bru mkn ubat tp kalo skit sket memg xla.mkn ubat...mcm anak anak pun sy bg ubat bile tahap teruk..kalo.x bg mkn vit c je

Mar Mansor berkata... [Reply]

terima kasih rai atas nasihat ni..saya pon berusaha untuk elak bagi anak ubat kalau demam, batuk..
semoga anak2 kita dilindungi..

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com