Khamis

I am still a lawn mower, but..

Assalamualaikum

Just sharing...

Disney said there were three types of people: “Well Poisoners,” who criticize and try to tear people down rather than build them up; “Lawn Mowers,” good people who do their jobs, pay their taxes, and take care of their families and homes but never venture beyond their own yards to help others; and “Life Enhancers,” who by their kind words and deeds enhance the lives of others and leave their world a better place for having lived. - korang yg mana?

Aku? Masih seorang lawn mower. But i am looking and searching laman orang lain yang mungkin memerlukan bantuan.

Mungkin ada yang perasan ada yang tak.

Aku memang involve dalam perniagaan MLM.. No no no.. Bukan nak ajak orang join aku. Jangan salah faham. Aku memang tak cerita kat orang unless ditanya.

Selalu aku nampak orang mencari peluang nak cari duit lebih akan tulis. Anything.. any business but MLM.

Apa kena mengena dengan quote kat atas tu? Realitinya.. Di sekeliling kita ada ramai well poisoner dan land mower. Tapi terlalu sedikit orang orang yang menjadi life enhancer. Kehidupan menjadi land mower memang selesa.

Awal penglibatan aku dalam bisnes ni. Tujuannya adalah duit. Cari duit lebih la kan. Bila dah lama, aku come to realize that duit adalah side reward. There are more than that.. dalam bisnes MLM, one cannot succeed melainkan dia tolong orang lain untuk berjaya. Leadership value adalah sangat penting. Tak dinafikan, ada marketer MLM yang berjaya dengan aniaya orang lain. Tipu. Paksa. Tapi percayala. Perniagaan dengan gaya macam tu tak akan bertahan lama. Malah. Model business yang begitu pun takkan tahan lama. Lepas tu dia akan join bisnes lain pulak. Yang katanya lebih menguntungkan. Orang macam ni kita kena hati hati. Matlamatnya cuma duit.

Sebab tu kita tengok. MLM macam cendawan tumbuh lepas hujan. Tapi banyak yang cuma bertahan tak sampai lima tahun.

Melalui bisnes ni, aku jadi lebih concern pasal alam sekitar, pasal kesihatan, pasal orang orang keliling aku. Macam mana nak bantu kehidupan orang lain lebih baik dari segala segi. At least bermula dengan family. Sekarang kesihatan mak aku lebih baik. Anak anak dan diri aku sendiri jarang sakit.

Ramai orang anggap MLM ni bisnes kayakan orang atas. Hakikatnya orang atas takkan kaya kalau dia tak bantu orang bawah untuk jadi kaya dan berjaya.

Mungkin ada banyak lagi kaedah lain untuk enhance hidup orang lain. Ini adalah so far peluang yang orang biasa macam aku yang tak de banyak duit ni mampu lakukan.

Aku tak pernah paksa orang beli barang. Tipu sesiapa. Atau duk menghantui hidup orang lain untuk join aku.Tapi percayalah. Takde istilah duk diam dapat duit.

Bagi yang tak pernah tau atau tengok macam mana perniagaan MLM ni. Cubalah luangkan masa untuk dengar dan buat analisa. Bukan dengar cerita orang dan decide. Kenapa.. Seseorang yang sangat berjaya macam Dato' Ir. Aishah bt Dato' Hj. Abdul Rauf, bekas vice President (Distribution) TNB juga involve dalam perniagaan yang guna konsep MLM ni.

Ramai orang ada masalah kewangan. Dengan hutang sana sini. Nak belajar pun hutang. Belum kira yang tak cukup makan. Nak belajar tak ada duit. Matlamat aku adalah memberi peluang pada mereka ni untuk menikmati hidup yang lebih baik. MLM tak perlu modal besar. Tak perlu pelajaran tinggi. Yang penting sanggup kerja keras. Malangnya ramai yang ada misconception pasal bisnes ni. Bukan salah diorang jugak. Ramai penipu yang bergiat dalam MLM.

Pada aku mana mana bisnes pun ramai penipu. Kena pandai selidik dan buat keputusan.

Nak jadi lawn mower atau life enhancer..? Terpulang pada diri sendiri. Asal jangan jadi well poisoner.

Daa

11 comments:

Anamarza berkata... [Reply]

Rai Join apa? share la kat blog nak juga tahu

Qashmere berkata... [Reply]

A ah Kak Rai join apa? Nak tahu jugak, mana lah tahu berminat ker..
Hee~

Blog Qashmere
Style Me Gorgeous By Qashmere For All & Plus Size Fashion

Take Care Sis..

Acik Erna berkata... [Reply]

assalam Rai..acik memang kurang faham..tapi dulu masa muda2 anak kecik2 macam Rai sekarang ni..emua acik join..dari cosway.Amway,revell,koss..tupperware.Hai'o..cuma dah tua2 ni tak rajin

Unknown berkata... [Reply]

ana, mommy akmar,
insya allah.. nanti saya share..

kak erna,
satu je mlm yg saya join setakat ni. saya takde pk nak masuk lain lain.. cuma yg ni saya tgk betul2 ok bila banding dgn mana2 yg lain.

Unknown berkata... [Reply]

sbb mcm say kata.. mula2 masuk mmg sbb duit.. tp bila da betul2 terlibat.. pada saya byk lagi cara lain utk dpt duit.. susah nak jumpa perniagaan lain yg mcm ni..

adyna AB berkata... [Reply]

Meniaga apa pun yg penting jujur kan

mummY daniSha berkata... [Reply]

huuu aku x minat dgn mlm hehe...kalau bsns minatla..tp mlm ni kureng sikit...tp respek la kawan2 yg bejaya dgn mlm

sitiezahim berkata... [Reply]

salam rai..tak salah kan meniaga asalkan kita jujur..saya tak pernah join mlm tp saya pandang tinggi pada yg join. ada yg sanggup spend masa malam unt dengar ceramah tambahkan ilmu or motivasi. hehehe tak sanggup saya..btw tamo la jadi kategori pertama tu...hahaha :P

babYpose berkata... [Reply]

Aslmkum, cara yg baik dari semua segi utk berduit dgn kehidupan sihat, interesting :))

sal ya berkata... [Reply]

join mlm kena stick pd satu je. jgn lompat2. kalau tak sampai bila pun tak maju.

Tanpa Nama berkata... [Reply]

Hi, such a knowledgeable information about lawn mower. Thanks for sharing.

Mowers Toowoomba

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com