Rabu

Jom Pasang LEGO® : Review The Legend of Chima 70003 Iris's Eagle Interceptor

Assalamualaikum..

Macam yang dijanjikan, kali ni nak review set lego yang bagus sebagai set permulaan sama ada sebagai mainan, koleksi, mahupun hiasan. Bagi aku cerita kenapa set The Legend of Chima 70003 Iris's Eagle Interceptor ni sangat awesome.


Set The Legend of Chima 70003 Iris's Eagle Interceptor ni didatangkan kalau secara solonya, dalam satu kotak berukuran lebih kurang 30cm x 30cm x 7cm. Now, aku cakap solo bukan bermaksud ada Eagle Interceptor je. Ada jugak kenderaan lain dan minifig kat dalam ni. Maksud aku solo adalah, set 70003 ni ada jugak dijual dalam bentuk tiga set dalam satu kotak. Ia dipaggil 66450 The Legend of Chima Super Pack 3 in 1. Setakat yang aku jumpa, super pack tu tak jugak murah, lebih kurang harga kalau beli asing-asing. Ditambah lagi, combonya tu tak berapa best pun. Dalam tu ada set 70000 Razcal's Glider (yang aku review minggu lepas), 70001 Crawley's Claw Ripper & 70003 Iris's Eagle Interceptor. Tapi, kita bukan nak bercerita pasal super pack, kita nak cakap pasal set The Legend of Chima 70003 Iris's Eagle Interceptor ni je. Set ni dikeluarkan pada tahun lepas, 2013, baru lagi. Kalau sesiapa perasan, set ni masa mula-mula keluar kat Toy's R Us dulu, harganya RM179.90. Lepas tu aku perasan dah turun jadi RM159.90. Harga sekarang RM154.90.


Bersama dalam set ni walaupun binaannya agak besar, cuma ada sebuah buku panduan (instruction manual). Buku tu setebal lapan puluh empat muka surat. Arahannya sangat mudah. Budak dibawah umur dari cadangan yang tertera kat kotak (8-14 tahun) pun boleh pasangkan. Kalau anak korang genius, rasanya umur lima tahun pun dah boleh pasang. Kecuali parts jenis joints tu.


Jumlah keseluruhan parts ialah tiga ratus tiga puluh satu termasuk extra parts. Dan, ada tiga minifig. Semua dalam tiga beg ni. Owh.. Sebelum terlupa, ada sekeping sticker sheet. Atas tu ada tujuh keping sticker. Untuk yang belum ada pengalaman, sticker LEGO® sangat best, atau patut sebut istimewa? Sebagai permulaan, sticker dia sangat, sangat, sangat nipis. Dia tak berbulu dan permukaannya glossy. Aku tak buat penelitian tapi rasanya material dia seolah-olah plastik. Kedua, sticker dia dan lego bertindak balas macam magnet. Bila kita dekatkan, dia akan menarik satu sama lain membuatkan ia mudah diselaraskan. Yang terakhir sekali, sticker dia tak mudah diasingkan bila dah dilekatkan. Kalau dipaksa kopekkan jugak, sticker akan rosak dan cacat.


Jom pasang. Macam biasa, diingatkan mesti bukak beg plastik mengikut nombor. Bila siap pasang semua dari beg satu, baru bukak beg dua, dan seterusnya. Bila bukak beg plastik, sentiasa susun parts mengikut warna. Semua langkah pemasangan ni adalah asas untuk memasang set supaya proses adalah lebih mudah, tertib dan tak wujud kesilapan. Okes, dalam beg nombor satu, ada dua lagi beg kecil. Beg kecil biasanya berisi minifig dan parts yang lebih kecil. Mulakan dengan memasang minifig dulu. Kemudian parts lain, seperti mana yang tertera dalam buku panduan.


Bila dah habis semua parts beg nombor satu, dah siaplah pasang tiga minifigure, satu glider dan satu pod atau jet kecil. Ketiga-tiga minifig tu printed depan dan belakang, didatangkan dengan helmet, baju perisai dan senjata. Glider dalam set ni boleh gerakkan sayap dalam paksi x sebanyak lebih kurang 60darjah. Maksudnya, sayap tu boleh direntangkan atau dirapatkan pada tubuh glider. Untuk pod, windscreen tu boleh dibuka tutup. Sayap kecil kat tepi pod tu boleh digerakkan pada paksi y. Ada dua keping sesendi kat belakang pod dan binaan atas pada sendi tu menunjukkan bahagian ni dibina supaya mudah dicabut pada masa yang sama boleh buat sambungan yang kukuh.


Sambung pasang beg nombor dua. Dalam beg nombor dua, ada satu je beg kecil. Langkah yang sama, susun ikut warna dan mula membina.


Binaan dari beg nombor dua ialah badan Eagle Interceptor. Dah nampak rupa badan dan ekor burung. Penyediaan parts sesendi dah ada kat bahagian ni.


Akhir sekali, beg nombor tiga. Ada satu beg kecil dalam beg yang terakhir ni. Susun, kemudian siapkan Eagle Interceptor ni. Ada dua pasang ball joints dan dua pasang rotable ball joints untuk siapkan set ni. Dua jenis sendi ni biasanya memerlukan tenaga yang lebih untuk pasang, as well as providing sendi yang tak mudah longgar walaupun bertahun lamanya. Selain itu, mechanicle arms pun agak keras untuk dipasang. Parts yang lain takde masalah, anak aku yang berumur setahun lebih tu pun (Aisy) boleh pasangkan. Kalau dia tahu baca manual that is, hahahaha.


Inilah rupanya bila dah siap.


Kepala helang ni boleh digerakkan ke atas dan ke bawah. Macam gaya mengangguk camtu. Ian jugak boleh diasingkan dari badan helang supaya dijadikan pod untuk melarikan diri dengan mudah. Apa yang perlu dibuat, cuma dengan menolak kepala Eagle Interceptor tu ke atas menjangkaui paksi sendi dia. Pod tu akan tercabut dengan mudah. Kalau korang cuba cabut dengan cara lain, well, korang akan end up bergusti dengan burung ni. Sayapnya pulak bebas bergerak 180darjah pada mana-mana paksi (x, y, z). Ada sedikit limitation kalau sayap tu tersangkut pada kaki helang. Bulu pelepah pada sayap pulak boleh digerakkan lebih kurang 60-70darjah secara mendatar. Jadi, korang boleh menggayakan sayap burung tu duduk sepertimana dia sedang bertenggek atau berterbangan. Di bawah setiap sayap pulak, ada satu flick missile. Macam biasa, kalau ditolak dari belakang peluru akan memecut keluar selari dengan kekuatan tolakkan yang diberi.


Kat bahagian belakang Eagle Interceptor ada sebuah compartment bersaiz 6x8. Compartment tu mudah dibuka dan tutup. Dengan saiz sebesar tu, korang boleh isi macam-macam kat dalam termasuklah minifig dan aksesori.


Kaki helang ni jugak boleh digerakkan. Mekanismanya adalah rotable ball joints tadi. Untuk yang belum ada pengalaman dengan rotable ball joint, sendi jenis ni adalah antara yang terkuat dan berskala. Ia tak mudah berubah posisi dan tak mudah haus. Gambar kat atas menunjukkan rupa Eagle Interceptor tu pada keadaan flight mode atau mod terbang. Kedudukan dada dan leher burung ni membuatkan imitasi burung sebenar sangat realistik. Aras kedudukan paruh dan kakinya turut menghidupkan lagi lakonan tu. Kalau ada parts berwarna transparent clear yang lebih, boleh buatkan stand untuk mengaksikan set ni.


Bagi peminat burung, mesti korang fascinate dengan features kuku kaki ni. Gaya cengkaman dia sebijik macam helang sebenar. Jumlah jari dan sudut dia memang tak ubah langsung. Fuuhh. Besar mana model ni bila dah siap dipasang? Tingginya lebih 14cm. Lebar dan panjang pulak, kalau diletakkan kat atas cover Galaxy Tab 10.1 inci yang terbukak (sama macam dua biji Galaxy Tab 10.1 inci yang diletak bersebelahan), masih ada bahagian yang terlebih-lebih. Korang anggarkan sendiri ya?

Set ni aku sangat rekomen sebab ia bersaiz besar, imitasi yang sangat hebat, berkebolehan dan memiliki fungsi yang best, ada pihak baik dan jahat dalam satu set, ada tiga minifig yang fully printed dan beraksesori lengkap, pemasangan dia yang mudah tapi kukuh, harga yang mampu milik dan setara dengan apa yang pembeli dapat.

Aku terdengar ura-ura kononnya set ni dah nak diberhentikan penerbitannya dalam masa terdekat sebab Chima dah masuk siri ketiga (set 70003 Iris's Eagle Interceptor ni adalah dari siri pertama The Legend of Chima sebenarnya). Jadi, aku sendiri dah beli banyak-banyak set yang best ni. Kalau ada pembaca blog ni yang berminat untuk beli set lego ni pada harga murah, boleh whatsapp aku kat nombor 012-6894617 sementara stock masih ada. Aku ada iklankan set ni kat mudah.my jugak. As for now jualkan pada harga RM120 satu set dan dah tinggal kurang dari 10 kotak.

Selamat membina...
::: Dicatatkan oleh Goshujin-sama :::

6 comments:

lieyalatif berkata... [Reply]

anak2 lieya baru berkecimpung minat lego friends tu rai huhuhuu..... ralit gak tgk dieorg pasang....dgn lieya2 pun ikut same minat...tapi belikan jek laa dieorg laa pasang sendiri heheeheh...

rai punye koleksi mesti dah penoh kan....kagum tgk...

Siti Sharini berkata... [Reply]

ya Allah gigihnya!

Unknown berkata... [Reply]

@CikSiti
Kitorang pun sama, kalau set memang anak-anak pasangkan. Kalau binaan sendiri tu biasanya En. Shujin yang tangan-tangankan.

Nak kata penuh tu tidak jugak, cumanya husband slalu beli borong bila ada sale. Saya sendiri kurang berkecimpung. Seminggu sekali ada laa duduk layan anak main.

LYAfrina berkata... [Reply]

Ank sedara minat giler lego.byk jgk koleksi dia. To y biasa2 je. Kli dia tgk ni msti dia nk.. insyallah..klo ada rezeki blh bli lego ni sbg hdiah birth..

Zai Zamree berkata... [Reply]

tudia...hebak anak2 Rai...klau bg sy rsnya jenuh nk siap ni

sal ya berkata... [Reply]

Rai jual lego ke? Brp rm? Nak crk itk si vujang. Tp xnak la ori lego. China pun ok. Tgk dia suka jgk building2 bnd ni.

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com