Rabu

Kenapa saya suka Amway

Assalamualaikum

Sorry buat sesiapa yang ada alahan dengan perniagaan MLM.

Aku kenal Amway lebih kurang tahun 2008. Sebenarnya sebelum aku kenal Amway aku takde impression sangat pasal perniagaan direct selling atau pun yang menggunakan sistem Multi Level Marketing (MLM) ni. Neutral.

Honestly, masa mula-mula tu aku takde concentrate sangat pada Sales and Marketing plan nya. Aku fokus pada product. Yang menarik tentang Amway adalah ianya ada banyak sangat product yang kita boleh jual. Dari vitamin sampai lah ke seluar dalam. Beg sekolah pun ada. Ya, orang kata barang Amway ni mahal. Pada aku, barangnya ekonomi. Mahal, tapi berbaloi dengan kualiti. Dan yang buat aku teruja adalah product nya mementingkan pengguna dan mesra alam sekitar. Setiap aspek dititikberatkan. Botol sabun pun adalah direka supaya mudah di biodegradasi kan apabila dibuang. Contohnya, botol multipurpose cleaner LOC kalau buang atas tanah akan mereput selepas beberapa hari. Bahan yang digunakan dalam vitamin Nutrilite pulak kebanyakannya diambil dari hasil tanaman mereka sendiri. Dan yang pastinya semua tanaman ditanam secara organik. Siap gunakan kumbang untuk kawal serangga perosak dan sebagainya.


Set penjagaan kulit Artistry yang merupakan salah satu premium brand yang dapat pengiktirafan antarabangsa

Mesra alam, mesra pengguna
Aku suka menjual. So, aku sangat tertarik dengan konsep "buka pasaraya dengan modal rendah". Cuma perlu bayar kos keahlian, kemudian boleh beli dan jual macam-macam barang. Tak perlu simpan pelbagai stok di rumah. Hanya beli barangnya apabila ada orang buat pesanan. Tugas kita promosikan. Oleh kerana terdapat pelbagai jenis barangan yang boleh dijual, macam-macam cara dan gaya boleh kita jual. Ye lah. Tak semua orang tau nak jual supplement. Kadang-kadang makcik kat kampung yang dulu sekolah sampai darjah berapa je nak jugak jana pendapatan tambahan. Boleh jual periuk ke oven ke.. Boleh untuk semua golongan. Adil bukan..? Orang kaya ke miskin ke tua ke muda ke.. Mempunyai peluang yang sama untuk berjaya. Yang penting kena rajin usaha.
Tilam Dreamland Chiromax Proguard untuk penjagaan tulang belakang pun hado~!
Ada orang skeptikal dengan perniagaan dengan konsep MLM sebab katanya "makan duit atas usaha orang lain". MLM bukan skim piramid. Usaha sekali makan berkali kali. Macam ni contohnya ya. Ali join Amway. Lepas tu dia ajak Abu join Amway jugak. Lepas sebulan, Ali rasa Amway tak ok. Dia pun stop berniaga. Abu pulak terus menjual dan ajak orang lain berniaga. Ali orang atas Abu. Tapi Ali tak dapat apa apa pendapatan dari usaha yang Abu buat. Bila Ali berhenti berniaga. Pendapatan dari Amway pun berhenti. Tapi uniknya perniagaan MLM ini juga membolehkan kita dapat pendapatan jangka panjang yang tak putus sampai tujuh keturunan. Dan mungkin akan bertambah setiap tahun. Haaa.. Acane tu. Yang tu kena belajar sales dan marketing plan nya baru tahu. Serius. Once aku tau sangat mengujakan.

Malangnya. Walau pun ramai orang tau. Walau pun aku pun tau. Perjalanannya tak mudah jugak. Apa perniagaan atau pekerjaan pun tak mudah jugak kan. Ramai orang lebih suka dengan perniagaan rakan kongsi tidur, jenis 5D (Duduk diam diam dapat duit). Ramai orang malu nak jual barang. Kenapa nak malu..? Bukan kita mintak sedekah. Bukan kita merompak.

Dalam krisis ekonomi yang sedang teruk melanda sekarang ni. Kita (read : Aku) dah tak boleh hanya bergantung pada satu jenis pendapatan saja. Amway memberikan satu peluang bagi semua orang dengan modal hanya RM90 sebagai deposit. Latihan dan guide akan diberikan. Kalau dalam masa 12 bulan rasa tak mampu. Boleh dapat refund. Produknya pun ada jaminan pulangan wang.

Kita nak cari wang. Ada banyak cara nak capai matlamat cari wang. Kan bagus kalau kita boleh bina perniagaan Amway bersama seluruh ahli keluarga sambil membantu orang lain mencapai matlamat mereka..? Bukan itu saja, malah disamping tu kita boleh bantu orang lain capai matlamat kesihatan yang baik dan baiki kehidupan secara keseluruhannya.

Kita tak tau potensi kita sehingga kita mencuba. So jangan pandang rendah pada diri sendiri.

Bukan kata perniagaan lain tak boleh. Setiap perniagaan ada keunikannya sendiri. Ini adalah keunikan Amway. :)

Daa

16 comments:

Zai Zamree berkata... [Reply]

sy msuk Amway utk kegunaan sndiri & kuarga.Klau org tnya n nk beli br sy beli.x bminat nk cari2 org...errr...errr...

Siti Sharini berkata... [Reply]

yea setiap orang ada pandangan yang berlainan pasal MLM ni.mungkin sebab banyak yang MLM yang merupakan scam menyebabkan habis yang lain2 terkesan. bos saya pun Amway dan dia kata income dia dgn Amway lagi banyak daripada gaji kerja kilang ni walhal now dah assistant manager tu..

apa pun keep believing in ourself,, inshaAllah berjaya=)

Acik Erna berkata... [Reply]

dan lama guna barangan amway ni rai..tapi cuma untuk kegunaan sendiri je..

Kakzakie Purvit berkata... [Reply]

Kalau dah masuk baru tahu. Kalau dah guna baru tahu. Itu pendpt kakak. Keluarga kakak dah berpuluh tahun guna jadi kami dah lali dan tahu..

imm berkata... [Reply]

5D..hohihh 1st time nampak..berniaga la ape pun, yang penting kena rajin..
good luck untuk kak rai jugakk..

Ann Ishak berkata... [Reply]

betul tu rai...saya pun join MLM ni tapi for Herbalife, consume pada diri sendiri jugak :)

asyifamustaffa berkata... [Reply]

Masuk utk guna sndiri jer...upline push2 manja juga ...tp sy diam jer dlu...mls nk cri2 org...huhuhu...

LYAfrina berkata... [Reply]

Kat sini xtau ada x amway... klo coswat ada

aizamia3 berkata... [Reply]

Akak bukan pengguna tegar tapi kalau berkenan akak akan beli.. ;)

sal ya berkata... [Reply]

Sy suka byk bnd. Haha...

QasehnyaRania berkata... [Reply]

saya suka vitamin amway dari zaman skolah menengah mak belikan, pastu bila keja beli sndiri.
masa pindah ke johor 2009 terus stop

ibuyati berkata... [Reply]

La..ngapa stop? Mai beli dgn saya-saya pun agen Amway juga. Pm 019-249 4819.

Unknown berkata... [Reply]

Sy dah lama x beli brg2 amway..jarang ada kat terengganu

Unknown berkata... [Reply]

Brang apa amway jual

Unknown berkata... [Reply]

Brang apa amway jual

sweet plum berkata... [Reply]

Macam2 brg Amway 600-700 produk. Jom Jana pendapatan dgn Amway. Saya area salaak tinggi sepang. Meh Roger wasap www.wasap.my/+60182314837/joinAmway

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com