Isnin

Pengurusan kad kredit

Assalamualaikum

Aku rasa ramai yang tak nak gunakan kad kredit sebab tak perlu, lebih suka gunakan cash atau tak suka berhutang. Lebih ramai lagi yang tak nak gunakan kad kredit sebab takut overspent, hutang dah terlalu banyak, takut riba' dan sebagainya.

Aku pun tak suka berhutang. Prinsip aku kalau guna kad kredit adalah "Do not spend money that you don't have". Setiap kali nak swipe, aku make sure yang duit nak membayarnya dah ada. Atau pun aku dah ada plan untuk dapatkan duit untuk pembayaran kad tu dalam tempoh free interest.

Actually, aku bukan gunakan kad kredit untuk berhutang. Aku gunakan kad kredit sebab ianya lebih convenient dari cash, dan sebab dapat point. Ada juga promosi yang bagus untuk pengguna.

Setiap kali nak gunakan kad kredit, aku make sure aku bayar terus sebaik ianya di cas ke akaun. Ini penting untuk elakkan daripada kena bayar interest bila tak habis bayar.

In case kalau nak kena buat bayaran pada amount yang agak besar, melebihi bajet bulanan, aku akan cuba sedaya upaya untuk buat bayaran selepas tarikh statement keluar. So that aku ada lebih masa nak jelaskan bayaran sebelum statement seterusnya keluar. Faham tak..?

Contoh..
Statement keluar pada tarikh 8hb. Aku gaji 25hb. Nak kena bayar insurans kereta rm1k pada bulan Ogos. Ianya melebihi bajet bulanan. So, buat bayaran pada 9hb Ogos. Dan jelaskan bayaran sebanyak yang mampu dalam bulan tersebut (guna gaji yang dapat pada 25hb July). Amount yang tinggal tu cuma akan keluar pada statement yang dikeluarkan pada 8hb September. So tarikh akhir bayaran baki duit insurans kereta tu adalah pada 28hb September. So sempat 2x gaji (gaji 25Ogos & 25sept) untuk jelaskan bayaran sebelum dikenakan apa apa penalti.

Tapi make sure settle kan statement amount sebelum tarikh bayaran yang ditetapkan. Iaitu 20 hari selepas statement keluar. Dalam contoh aku tu 28hb la.

Aku sangat suka gunakan kad kredit sebab banyak benefit dan promosi. Contohnya 5x point utk setiap seringgit yang kita spend. Kalau Amex diorang ada buat sampai 8x point tau. Kejap je banyak point. Selain tu ada jugak promosi sempena baru register kad bagai. Kalau boleh segala benda aku nak bayar dengan kad kredit. So far, bil letrik, bil telefon, internet semua aku bayar ngan kad kredit. Shopping groceries lagi la.. Kecuali beli diapers Aisy sebab beli kat kedai runcit. Lebih murah.. RM29.90 saja utk petpet M80. hehehe..Bukan apa. Supaya cepat boleh redeem benda. Kejap kejap belek redeem catalog tengok point da boleh redeem apa. Hahaha..

Kad kredit kalau diuruskan dengan baik memang akan memudahkan kehidupan dan memberi bamyak manfaat. Tapi kalau tak mampu nak kawal nafsu baik guna cash je. Still, aku rasa adalah sangat rugi bagi orang yang suka berbelanja tak ada kad kredit.

Dan aku rasa tak perlu ada banyak kad dalam satu masa. Satu jenis kad pun cukup. Especially kalau kad tu berkongsi kredit limit. Membazir je nak kena bayar annual fee dengan tax banyak banyak.

Kad kredit bank mana yang korang pakai yang best? Share lah.

Notakaki : Aku pun bukan tere bab duit ni. Tapi kalau dah nama pompuan mata duitan tu kan, kena la tau sesikit bab ni.

Daa

13 comments:

Munn Jaafar berkata... [Reply]

aah sy pnh baca pasal kad kredit kat blog paklan. mmg Nampak jelas mcm mana dia explain n akak explain..pggunaan kad kredit kalo pndai manage mmg menguntungkan. nak2 kalo bleh blanja pkai point je..free je kan?

tp tu lah.still xconfident ngn diri sndri mcm mana nk manage kad kredit..takut tak tercontrol.


Unknown berkata... [Reply]

kalau pandai manage kewangan dan berbelanja mengikut kemampuan tak salah jika hendak pakai kad kredit...

wahida berkata... [Reply]

serius, aku tak pernah pakai kad kredit dan belum teringin nak pakai kad kredit...sbb aku tau kalau aku ada kad kredit, mmg masak aku beb...boros aku ni weh...

BERT berkata... [Reply]

ohh gitu ke... sy ngan asben tak paklai kad krdeit sbb takut tak mpu byar balik huhu... n takut trlebih sopping sbb kami gile sopping hehe..

Adriannasyaz berkata... [Reply]

Oo..slalu sya tengok cik abg sya je pakai...sya apa kad pun takdak..arapkan kad kedai buku je sya ada...huhuhu

LiYa HaNiF :: berkata... [Reply]

liya lbh perfer debit card dari kad kredit... hihihi

Unknown berkata... [Reply]

mun,
aah..pada akak sangat menguntungkan pakai kad kredit ni..

papa mifz,
betul.. pucuk pangkalnya hati kata orang..haha..

wahida,
hahaha..kena control..tapi yg best sebab ada sesetengah kad kredit offer discount kalau makan kat tempat tempat yg dia bagi.. cam 10%, ke 15% off.. best woo..

Unknown berkata... [Reply]

bert,
laa.. kenapa tak mampu? jgn berbelanja lebih dari yg kita mampu.. kena pandai control belanja.. belanja ikut keperluan.. bukan ikut nafsu.. hehe..

adrianna,
actually, kalau suami isteri, salah sorang ada pun dah mencukupi..

liya,
kad debit point sikit..hahaha..

faraherda.razalan berkata... [Reply]

Sy fhm apa yg Rai sampaikan. Ada pros n cons psl credit card ni. Tapi selalunya, cons tu sbb perangai manusia. Mcm sy....sy tak percaya kat diri sendiri. Heheheheh....

Tanpa Nama berkata... [Reply]

no more kredit kad buat KA dah hehehe

emarieys berkata... [Reply]

kena pandai manage kad kredit ni...ema tak pakai hanya husband jer yg pakai..bila dah guna..esok luas terus bayar balik

Yatie berkata... [Reply]

saya pakai kredit kad..almost untuk semua benda. sebab selamat tak bayah bawak cash. tapi lepas pakai masuk statement kena terus bayar //tak bayar kalu..mau kena bebel dgn laki.

Mimie berkata... [Reply]

Sy memg xgune kad kredit nih buat mse nih.. blm de ati lg nk gne

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com