Rabu

Vitamin Supplement fakta atau auta

Assalamualaikum

Sambungan dari entry sebelum ni..Kebenaran atau kepalsuan

(1) Adakah vitamin supplement perlu?
Ya
Vitamin supplement perlu memandangkan kandungan nutrisi dalam makanan yang kita makan dah tak macam zaman tok nenek kita dulu. 

Contohnya, kandungan zat besi dalam bayam yang kita makan pada hari ini secara puratanya adalah 17% berbanding pada tahun 1948. Menurut majalah Human Mutation, kekurangan mikronutrien dalam diet adalah lebih berbahaya kepada DNA berbanding kesan radiasi atau kimoterapi. Maksudnya, besar kemungkinan, masalah kesihatan yang disebabkan oleh genetik pada hari ini adalah disebabkan oleh diet tak sihat ibu bapa.  

DNA adalah sesuatu yang kita turunkan pada anak cucu kita. So kalau DNA ibu bapa dah tak elok, yang diturunkan tak elok. dan semakin tak elok. Mula mula mak bapak ada asma, bila turun kat anak datang package siap ngan eczema ke. So, no wonder lah kalau orang boleh kata "zaman tok nenek kita dulu takde supplement pun sihat walafiat takde penyakit". Sebab zaman diorang kurang pencemaran, kurang stress, makanan bukan yang diproses dan nutrient dalam sayur pun lebih banyak berbanding yang ada sekarang. Zaman tok nenek kita padi tumbuh setahun sekali dua je. Zaman kita sampai 4 kali setahun, sebab benihnya dah genetically modified.
Pinggan pemakanan seimbang

Walau bagaimana pun, vitamin supplement tidak boleh sama sekali menggantikan gaya hidup sihat dan pemakanan seimbang. So no excuse kata 
"i tak makan sayur/buah, tapi i ambik vitamin tablet. mudah je youu~". 

Takde jugak excuse kata, 
"tak sempatlah nak makan "real food"" 
 dan tiap minggu bertandang di kepsi. 

Tambah lagi kalau ada penjual vitamin supplement dan makanan tambahan yang berkata 
"owhh.. never mind..awak tak payah senam..boleh makan apa saja. sekor ayam pun boleh..asalkan tak makan nasi dan ambil product kami".

Sila faham, vitamin supplement adalah untuk mengisi kekurangan nutrisi dari diet kita yang seimbang. Bukan menggantikannya.

(2) Adakah vitamin supplement selamat?
Ya dan tidak. 
Memang ada kajian yang mengatakan bahawa vitamin supplement bukan saja tak memanjangkan umur, malah boleh menyebabkan premature death.

Malangnya, ramai doktor sendiri yang tak setuju dengan kaedah kajian tersebut dijalankan kerana kajian tersebut menggunakan vitamin sintetik. Sebagaimana komen Dr Mercola


The main problem, highlighted by studies such as the one above, is the fact that they are reviewing SYNTHETIC vitamins and supplements, not whole food supplements. Hence the negative results. Your body was not made to process these unnatural agents that pose as equivalents to the real thing. The reality is, they’re frequently not the same and will not provide you with equivalent health benefits. 

Ya. Masalahnya adalah pada vitamin supplement sintetik. Terdapat sesetengah vitamin sintetik di pasaran tidak di derive daripada makanan. Biasanya vitamin B sintetik di derive daripada bahan petroleum atau coal tar. Manakala vitamin C di derive daripada GMO (Genetically modified organism) sirap jagung dengan bantuan asid sulfurik. Ianya menghasilkan ascorbic acid. Tapi, ascorbic acid bukan vitamin C. Ianya cuma sebahagian dari vitamin C. 
  
Facts : Lebih dari 100,000 orang mati sebab prescription drugs setiap tahun!  

Vitamin supplement yang paling selamat adalah yang dihasilkan daripada makanan dan semulajadi. Ianya biasanya dipanggil wholesome food vitamin supplement.

Apa yang buatkan vitamin sintetik tak selamat?

Tunggu next entry ya~

Nota kaki : Kata nak tulis pendek je, sudahnya jadi pannjang berjela macam hape kan :P

Daa 

5 comments:

Unknown berkata... [Reply]

ada juga ambik vitamin supplement sebagai penambah tenaga...:)

Mimie berkata... [Reply]

sy mkn ubat berdasarkan herba...

BERT berkata... [Reply]

sy mmg suke makan vitamin.. lg2 untuk kesihatan badan..

Aziela berkata... [Reply]

Akak baruuu tau vitamin dalam pasaran mostly sintetik. Tq Rai.

QA's ~ mamapapa berkata... [Reply]

Rai..k'imi ni ada pnyakit hangat2 taik ayam,eheheh!!lklu ambik supplement 1/2 mggu je konsisten lepas tu keeee lauuutttt :((

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com