Rabu

Kebenaran atau kepalsuan tentang vitamin supplement

Assalamualaikum

Actually ada banyak aspek yang didebatkan tentang vitamin supplement. Sama ada ianya perlu ke tidak, sama ada ambik wholesome food vitamin ke organik ke natural ke sintetik vitamin. Sama ada ianya betul betul berkesan untuk membantu kita hidup dengan lebih sihat dan lebih baik ke tidak.

Ramai yang keliru. Ramai yang ragu. Siapa yang betul. Siapa yang jujur? Sesetengah kajian yang dijalankan mungkin ada kepentingan bagi sesetengah pihak. Bagi yang kondem kata vitamin supplement tak membantu orang sihat kemungkinan adalah mereka yang support drugs industry. Mereka yang kata vitamin supplement bagus, mungkin adalah dari mereka yang menjadi pengeluar vitamin. Setiap satu ada argument masing masing dan point berdasarkan tujuan dan bagaimana kajian dijalankan. Sebab tu perlu jugak kita tahu sedikit sebanyak tentang background kajian yang kita refer dan baca banyak sumber tentang hasil mana mana kajian. Fakta yang betul tak sepatutnya bercanggahan antara satu sama lain. Dan fakta biasanya tak lari dari ilmu asas yang kita belajar.
Aku pun kadang-kadang rasa keliru dengan fakta fakta pasal vitamin supplement ni. Apa yang aku boleh share adalah sedikit pengetahuan. Terpulang pada yang membaca dan menilai. Sebab kita hidup dengan cabaran dan pilihan. Kebebasan memilih adalah satu privilege. Tapi, pastikan pilihan yang dibuat tu berdasarkan pengetahuan dan bukan ikut ikutan.

Yang aku nak share ni adalah pandangan seorang doktor chiropractor dan pandangan Dr Mercola tentang pengambilan vitamin supplement. Aku tulis ringkas ringkas je la ye. Kalau nak baca yang artikel penuh nanti kendian aku bagi link nya ya..

Sambung pulak dah...

Daa


14 comments:

mayangbakingmadness berkata... [Reply]

entah le penah dengar gak org kata its better we eat the source of vitamin than pills... so terpulang kepd yg memilih..

Unknown berkata... [Reply]

SUPLEMENT NI SEBENARNYA WUJUD DISEBABKAN CARA HIDUP MASA KINI YANG SIBUK JE..TU YANG VITAMAIN PUN DAH JADI PIL.TERPULANG PADA EMPUNYA DIRI LA..TAPI BAGI SAYA YANG MALAS NAK MAKAN PIL SEBAB TAK SEDAP,PAHAM2 SENDIRI JELA..HAHAH

Chik Att berkata... [Reply]

kita makanjuga suppliment niii...

kay_are berkata... [Reply]

mak pun suruh amek pil supplement sebab boleh membantu menguatkan badan tambah bile dah keje ni, memang banyak guna tenaga.. tapi mmg tk suke makan pun.. kalau vitamin c perasa oren tu ye r sedap dimakan.. ^^

MAY berkata... [Reply]

hm..org du2 takde mkn vit pun hidup sihat walafiat je smp skrg kan...hehe...tp tu la..zmn dl dgn skrg lain...dl mknn mmg sihat je..skrg byk yg tak bgus plak..

IntaNBerliaN berkata... [Reply]

saya antara org yg mkn vit... hihiio

Dr K berkata... [Reply]

Orang Melayu tak payah ambik vitamin M...ramai yg dah terlebih vitamin M ni...hahaha

Munn Jaafar berkata... [Reply]

dlu sy haremmm tak telan sebarang pil supplemen pun. tp dah preg ni, telan gak lah..gigih mbeli mcm2 vitamin utk baby..

Hanis Azla berkata... [Reply]

apa2 yang mahu kita ambil kena pastikan dulu yang ianya mengikut keperluan kita kan..

PCL berkata... [Reply]

pcl makan Vit c yang mamaD tak habis makan sebab dia tak suka masam...huhu, kalau dia tanya hasil kesan makan Vit ...ada perubahan atau tak, sy akan jawab..TAK.

maszull berkata... [Reply]

assalamualaikum rai...bagus x jenama ni...:)

Eray Majid berkata... [Reply]

ber'supplement' atau tak memang pilihan masing2. tapi kita tak hidup dalam suasana yang ideal. udara bersih, air bersih, nyaman..

supplement lak bukan nya pengganti makanan, ianya melengkapkan apa yang tak cukup. tapi sebelum amik vitamin kaji dulu, jangan main telan je.

http://welovesusuibu.blogspot.com/2013/01/set-penyusuan-shaklee-paling-bajet-gila.html

Aziela berkata... [Reply]

Takut tersalah invest dalam membeli vitamin atau supplement yang salah, maka akak omit intakenya.

Qhaifa Nur berkata... [Reply]

akak masa ngandung dulu, ubat klinik beri pun lupa nak makan...
tapi sejak berblog ni banyak info kita dapat tak salah mencuba Rai...

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com