Jumaat

Membantu kanak-kanak ADHD melalui pemakanan

Assalamualaikum

Aku pun tak banyak pendedahan sangat tentang ADHD ni. Tapi ini adalah sebahagian dari info yang aku dapat masa kelas Dr Aziz. Dari aku kepam je info tu dalam buku nota baik aku share kat blog. Semoga ada yang mendapat manfaat darinya.

ADHD adalah singkatan bagi attention deficit hyperactivity disorder. Agak susah juga nak detect masalah ni. Tapi, ibu bapa kena peka dan tengok perkembangan anak-anak. Anak-anak yang ADHD ni biasanya ada masalah nak fokus, susah fokus, kalau buat something tu tak boleh buat benda yang sama lama lama. Cepat jemu la senang kata. Selain dari tu tak boleh nak duk diam.. Boleh baca SINI

Biasanya kanak-kanak ADHD ada masalah dyslexia jugak. Tapi tak semua la.

Kalau tak silap aku punca kedua dua masalah ni tak jelas sangat, tapi antaranya adalah faktor genetik dan pemakanan.

Apa pun. Bukan mudah nak kenalpasti masalah ni. Tapi dengan mengenalpasti masalah ni dari awal lagi ianya akan membolehkan ibu bapa ambil langkah yang sesuai bagi memastikan kanak-kanak ini mendapat perhatian yang sewajarnya.

Bagaimanakah pemakanan yang dapat membantu kanak-kanak ini..?

Ada pendapat mengatakan bahawa makanan yang manis menyebabkan simptom ADHD menjadi lebih teruk lagi. Bagaimana pun, apabila ujian dijalankan, reaksi kanak-kanak ini terhadap gula tidaklah begitu jelas. Perlukan kajian lanjut. Bagaimana pun, oleh kerana kita pun tau yang gula ni tak elok kalau berlebihan. So elok lah dikawal juga pengambilan bagi mereka. Kurangkan snack yang manis manis..

Selain dari tu, makanan yang diproses yang mengandungi bahan tambahan (perasa, pewarna) dan pengawet tiruan sangat sangat perlu dielakkan.

Makanan yang baik diambil pula adalah makanan yang mengandungi kandungan nutrisi di bawah

(1) Protein - Menurut kajian yang dijalankan oleh George Washington University School of Medicine, pengambilan sarapan pagi dan makanan yang mengandungi kadar protein yang tinggi sangat membantu kanak-kanak yang hyperaktif untuk fokus dan perform lebih baik di dalam kelas. Adakalanya pencapaian mereka yang mengamalkan makanan berprotein tinggi ketika sarapan ini lebih baik berbanding kanak-kanak yang tidak hyperaktif.

(2) Calcium, magnesium and zinc - Calcium dan magnesium adalah terkenal sebagai mineral penenang semulajadi. Kadang-kadang ada budak yang kita tengok dia memang ada masalah nak duk diam, masalah nak fokus. Salah satu sebabnya adalah kerana kekurangan kalsium dan magnesium. Pengambilan calcium dan magnesium pada nisbah yang sesuai membantu kanak-kanak ni lebih tenang. Menurut kajian tisu ke atas kanak-kanak ini, kebanyakan mereka mengalami kekurangan calcium magnesium dan zink juga.

(3) Essential fatty acid (Omega 3 dan 6) - Bukan semua kanak-kanak ADHD ni kurang asid lemak dalam badan mereka. Tapi, kebanyakannya memang kekurangan. Asid lemak ni sangat perlu dalam perkembangan otak, sistem saraf dan perkembangan mental seseorang.

Diet normal kita biasanya mudah nak dapat omega 6 tapi bukan omega 3. So dicadangkan ambik supplement bagi mencukupkan omega 3 dalam diet harian. Sebab pengambilan omega 3 dan 6 ni kena balance.

Terapi dengan supplement boleh dilakukan dengan perancangan pemakanan yang betul. Ia mungkin mengambil masa sampai tiga bulan untuk nampak perubahan positif pada kanak-kanak ni. Sebab supplement supplement ni bukan ubat. So ia akan ambil masa untuk bantu mental function kanak-kanak ni. Tapi dengan perhatian dan sokongan dari ibu bapa, perkembangan positif mungkin boleh dapat dilihat seawal dua minggu.

Insya allah.

Sedaya upaya kita usahakan. Ibu bapa kena banyakkan bersabar dengan anak-anak. 

Cadangan Dr Aziz adalah bagi breakfast protein shake setiap pagi dan malam. Ambil calcium magnesium tablet dan Omega 3 sebagai supplement tambahan.

Dose yang diberikan agak tinggi berbanding keperluan biasa, tapi supplement ni insya allah takde side effect (melainkan kalau ada ambil certain ubat tu kena check dulu la).

Daa

21 comments:

mayangbakingmadness berkata... [Reply]

thanks rai.. sgt helpful.. mayang rasa anak mayang no. 2 ni ada masalah ini tapi mayang x pasti dan x tau kat mana nak wat assesment... simptom2 dia sama ..

Unknown berkata... [Reply]

mayang,
cuba refer pada paed..tanya kat mana nak buat assessment tu..sbb kita boleh teka teka..tapi lebih baik pakar yg tentukan..lagi pun.. lagi awal kita tau..lebih cepat kita boleh beri perhatian..

Cho Zila berkata... [Reply]

baguih ni .. betoi kena refer paedkan.. daripada terus tertanya2kan..

Irfa berkata... [Reply]

kategori hyper aktif kot

Unknown berkata... [Reply]

nice entri..
yg pjaz tahu kalau budak2 ADHD makanan sangat penting dlm bantu kanak2 sebegini..

slm..nak minta tlg sikit blh? jom support pjaz dlm contest anjuran denaihati..hanya klik G+ di bwh entri contest, TQ so much ^^http://www.cikpjaz.com/2012/11/iphone-5-gadget-impian.html

IntaNBerliaN berkata... [Reply]

ni mksudnya psl budak2 yg hyperaktive tu ke

Unknown berkata... [Reply]

Asslam..Rai..bole share info ni kt blog n fb ku tak..berguna tuk parent yg ada anak ADHD mcm daku..

Unknown berkata... [Reply]

Miela,
sure..boleh boleh :D

Munn Jaafar berkata... [Reply]

Kak rai..pemakanan ibu mengandung bleh jd punca adhd x?

Yg protein shake mcm shaklee pny tu ke? :)

Unknown berkata... [Reply]

Munna,
punca adhd ni tak jelas sangat..tapi ada baiknya jaga pemakanan masa pregnant..elok kalau amalkan jugak supplement macam omega 3 utk perkembangan otak bayi..kita berusaha..

shaklee ada jugak eh..? boleh jugak rasanya :)

Ayu Ayunie berkata... [Reply]

thanks rai for info ni..

Unknown berkata... [Reply]

Tq Rai..will share with others..

Unknown berkata... [Reply]

tq rai..info ni bagus..kalau diizinkan sy pun nak kongsi info ni

Unknown berkata... [Reply]

Mama Rey,
sila sila. Thanks Mama..

BERT berkata... [Reply]

tq kak rai bagitau info ni.. berguna jugak pada sya nanti huhu..

Tanpa Nama berkata... [Reply]

tq rai, gd sharing ni

Mulan berkata... [Reply]

tqs for sharing rai..

LiYa HaNiF :: berkata... [Reply]

tq for sharing... mmg bagus info nie...

MAY berkata... [Reply]

bl bace entry ni.teringt plk..td x mkn lg omega guard shaklee.hihi.terus g mkn..

QA's ~ mamapapa berkata... [Reply]

a very good sharing Rai..nanti bolehla sharekan ngan parents yg anak2 ad ADHD ni..boleh to long these students to perform in their studieskn :)

خدمات منزلية berkata... [Reply]

مهندس افران جدة
شركة انشاء مسابح بجدة
شركة مكافحة حشرات بجدة
شركة تنظيف بجدة
شركة تنظيف مكيفات بجدة

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com