Selasa

Clear Guard Final Episode : The Clinical Study

Assalamualaikum

Bercinta gila nak menghabiskan pasal Clear Guard ni. Clinical study ni adalah benda paling exciting, yet paling aku tak reti nak simplified. So bagi yang super rajin nak baca macam mana clinical study ni dijalankan dan detail sedetail do'oh punya result.

Boleh terus ke >> Clinical and biochemical effects of a combination botanical product (ClearGuard™) for allergy: a pilot randomized double-blind placebo-controlled trial

Secara ringkasnya (ringkaskan..jangan tak ringkaskan..haha)

Untuk memastikan keberkesanan product Clear Guard ni, 20 pesakit yang ada masalah alergi (seasonal allergic rhinitis) telah dipilih untuk menjalani ujian klinikal ini. Kaedah yang digunakan adalah double blinded crossover design (ya..aku pun tak paham.. :P) Apa yang pasti, subjek akan mengambil product atau loratadine 10mg atau placebo. Placebo ni adalah sebagai negative control. Untuk memastikan bahawa kesan pengambilan ubat bukan sekadar kesan random atau dipanggil placebo effect.

By the way, kajian klinikal ni bukan dijalankan secara suka suka ya. Ianya mestilah dapat kelulusan pihak berkuasa. Study protocol was approved by Coast IRB (Colorado Springs, CO) dan dijalankan mengikut Declaration of Helskinki. Dimana setiap subjek yang mengambil bahagian telah diberikan penerangan tentang ujian yang dijalankan ke atas mereka. Ujian ini dijalankan dari Julai hingga Ogos 2005, di Allergy Research Foundation, Los Angeles California.

20 orang subjek yang terpilih adalah asymptomatic (pernah sakit tapi tak ada simptom pada ketika ujian dijalankan) tetapi mereka mempunyai sejarah sekurang kurangnya 2 tahun alergi (seasonal allergic rhinitis) ketika musim bunga, panas dan/atau musim luruh). Subjek adalah mereka yang tidak merokok berumur 18 hingga 65 tahun dan perlu positif ketika skin prick test.

Skin prick test adalah kaedah biasa yang digunakan bagi ujian klinikal. Positif tu maksudnya responsnya mengeluarkan bintat (bintik merah) dengan diameter 3mm. Mestilah alergi kepada debunga dan bulu binatang, tak ada simptom alergi ketika ujian dijalankan dan sihat tubuh badan. Tak ambil apa apa medication, dietary supplement seperti vitamin, mineral dan apa apa makanan atau minuman herba dalam masa seminggu sebelum ujian tersebut dijalankan. Ada penyakit kronik macam kanser, diabetes, blablablabla termasuk orang yang minum arak, mengandung, menyusukan anak dan yang dah join ujian klinikal yang lain tak dibenarkan jadi subject.

Dengan kata lain, yang terpilih tu memang dah melalui syarat syarat yang sangat ketat bagi memastikan hasil ujian tersebut tak terganggu oleh perkara lain.

2 jenis ujian klinikal yang dijalankan adalah.
(1) Skin prick test - cucuk allergen ke lengan. Tiga tempat. Tengok simptom bintat
(2) Nasal challange - Guna spray bottle. Sembur allergen masuk dalam lubang hidung (seksa gila kan bunyinya) kemudian diorang akan disuruh rekodkan simptom bersin, gatal, hidung tersumbat. Keputusan respons yang diambil tu sangat definite. Sebab bersin dia kira berapa kali. Takde rasa-rasa melibatkan perasaan ke apa. Kalau ada gatal score nya 1, kalau tak gatal scorenya 0. Gitulah lebih kurang.

So, aku pendekkan. Kesimpulan daripada ujian klinikal ni. kombinasi acerola cherry, kulit kayu manis dan jugak spanish needle dapat mengurangkan simptom alergi dan hidung tersumbat dengan kadaran yang sedikit lebih baik berbanding anti-histamine drug loratadine dan of course berbanding placebo.

Kesannya
(1) Maintain healthy histamine level
(2) Maintain healthy nasal passage (hidung tak tersumbat)
(3) Bonus : Improve the state of nose caused by hypersensitivity reaction
(4) Safe

90% dari subjek yang menjalani ujian klinikal ni berpuas hati dengan keberkesanan produk.
85% dari subjek berasa semakin baik dalam masa 14 hari

Kesannya boleh dilihat seawal 3 hari selepas pengambilan, atau maksimum 14 hari. Dosage yang digunakan adalah sebanyak 2 tablet 3 kali setiap hari.

Ok. Aku review sikit kebaikan ambik product ni berbanding ubat (read:drugs/dadah)

Ubat biasanya datang dengan side effect. Biasanya ubat selesema akan menyebabkan mengantuk dan banyak side effect yang sikit tapi sebenarnya bahaya untuk badan. Kebanyakan ubat selesema atau nasal spray (utk melegakan hidung tersumbat) hanya melegakan simptom secara sementara. Maksudnya ianya melegakan simptom hidung tersumbat tapi bukan menyembuhkan. Dan lagi, hingus still jalan. Dan lagi,dinasihatkan jangan guna nasal spray lebih dari 3 hari (ada yang kata 5 hari) kalau tak nanti jadi dependent pada penggunaannya. Ada juga yang kata boleh dapat rebound effect. Jujurnya aku tak pernah guna, so aku tak pasti ianya betul ke tidak. Tapi kalau dah kat botol pun tulis jangan guna lebih dari 3 hari tu maksudnya jangan lah kan.

Berbanding dengan pengambilan herbal supplement macam clear guard. Ianya mengekalkan pengeluaran histamine pada level yang sihat, so that segala simptom bersin, hidung tersumbat tu berkurang. The best thing adalah, ianya tak ada side effect dan melalui ujian klinikal yang dijalankan, product ini adalah selamat tanpa sebarang kesan sampingan. 
Semua tumbuhan dan herba yang digunakan adalah ditanam dan diproses sendiri oleh Nutrilite Institute di ladang mereka sendiri yang dapat pengiktirafan organik. Dari benih sampai jadi tablet adalah melalui quality control yang sangat ketat.

Product Clear Guard ni adalah keluaran Nutrilite. Setiap botol ada 180 tablet. Harganya adalah RM132.50.

Yang menariknya. Semua product keluaran Nutrilite ada jaminan kepuasan. Kalau guna 14 hari (atau 25% dari jumlah dalam botol), tak ada kesan, atau simply korang tak suka dengan product tu, boleh pulang balik dan dapat bayaran penuh.

Nota kaki : Personally aku tak guna lagi Clear Guard ni sebab baru launch 1hb Oktober lalu. Selama ni aku makan Vitamin C yang berasaskan cherry acerola. Tipu la kan kalau kata tak sakit langsung. Cuma kalau dulu aku mudah kena, kalau kena pulak pernah sampai 2 minggu tak hilang hidung tersumbat. Skang ni susah nak kena selesema, kalau kena pun 3-4 hari da lega. 

Aku jenis alergi habuk dengan sejuk. Kalau rasa gatal tekak je aku kemam (mcm gula gula..tapi serius tak sedap..vit c dia tak manis..masam dan orang utara kata melugai)  sebijik vitamin C sebelum tidur malam. Alhamdulillah tak jadi selesema. So buat masa sekarang simptom alergi aku terkawal. Sebab tu aku tak makan.


Maaf kalau ada fakta yang tersilap sebab aku pun budak baru belajar :)

Daa

11 comments:

faraherda.razalan berkata... [Reply]

Gagagagagaga...

(Mulut melopong smbl mata tak berkedip baca entri ni)

Munn Jaafar berkata... [Reply]

akak..maaf sy xbleh baca habis. bpinar mata tgk istilah2 tu.

pasal apa clear guard ni?
(lg nk tnya, baca xmau! haha)

+ e.z + berkata... [Reply]

ooppssss eB berair mater bc, naper eh? ;p

LiYa HaNiF :: berkata... [Reply]

alahaiiii kite masih dlm blur lagi nie...

ieja amieja berkata... [Reply]

rumusannya berkesan lah ubat ni erk..akk amek suppliment amway je..

Irfa berkata... [Reply]

aku mmg jarang sgt makan ubat
tp en abe mmg sakit sikit makan ubat.huhu
dia penah pakai yg sembur utk resdung tu..emm rasa cam bagus je ini utk dia

adyna AB berkata... [Reply]

istilah sains..ada yang tak paham :)

p/s: ye ke tak leh masuk dalam list..kalau tak boleh tak pe ;) sebab akak pun tak tahu buat feed hehehe

HeNRieTTa JoSe berkata... [Reply]

PSSS...hehehe...xde la...bukan stdt design...tp dh terjebak sket dlm design n photografy...haah, yg liquid tu...yg SF 15 ++ pastu ada apa ntah lagi...dia sekali gus tggkan klit...rietta xpkai pown...blikan aje....

mummY daniSha berkata... [Reply]

satu botol tu tahan berapa lama zai?

maszull berkata... [Reply]

assalamualaikum rai...bagus juga jenama nutrilite ni,jenama baik harganya pun mahal sedikitkan...:)

sal ya berkata... [Reply]

menarik tuh. tapi sekarang ni makan habbautus sauda. will see.

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com