Isnin

Mintak pendapat sebelum ke klinik - gatei -

Assalamualaikum

Aku tau dah padahal apa apa hal pun aku memang nak kena pegi klinik. First check up aku dah nak due esok sebenarnya. Tapi aku duk berdebar sebab masa raya aritu ada 2-3 kali macam rasa ada air yang ala ala air ketuban keluar sikit sikit. History aku dedua anak aku memang dikeluarkan awal sebab masalah kurang air ketuban.

Aqil - emergency csect sebab air ketuban kurang, doktor advice aku csect kat situ (UMRA- dr ummul) atau dia suruh aku refer hospital gomen sebab diorang tak cukup kelengkapan untuk support in case berlaku kejadian tak diingini. Oleh sebab masa tu anak first, aku takde pengalaman nak meneran bagai. Aku opt kepada csect. Aqil keluar dengan tangan kaki kecut sebab ketuban dah kurang. Alhamdulillah takde complication lain. Proses sangat smooth, cuma aku pitam almost whole day lepas operation. Nak susukan ala ala je.

Damia - Sebab aku teringin sangat nak bersalin normal, Dr Ummul taknak terima kes aku. Dari awal lagi dia refer aku kat hospital gomen. Aku pilih hospital serdang sebab yang itu terdekat yang husband boleh masuk teman kat labour room. Masa check up entah minggu ke berapa, tapi da tinggal 2-3 minggu nak due, air ketuban da makin kurang. Doktor terus suruh masuk wad untuk induce(sempat lagi aku mintak donat big apple dgn sundae choc mcd, tapi cuma dapat kfc je). Induce sekali pukul 6 pagi, kali kedua enam jam kemudian. Lepas induce kali kedua baru sakit. Pecah ketuban pukul 830 malam, masuk labour room pukul 11 malam. 3 jam kemudian baru bukaan full. Seksa 3 kali kena gunting T_T

Both case aku takde perasan air ketuban bocor ke apa sepanjang pregnancy. So agak confuse macam mana gaya air ketuban boleh kurang. Doktor pun tak dapat nak explain macam mana air ketuban boleh kurang. So far la. Kali ni, dah 2-3 kali aku perasan yang macam ada air keluar. Sampai basah seluar. Aku sure aku tak terkucil (in case kalau ada yang nak kata aku terkucil..hehe). Risau gak sebab aku baru dalam 4 bulan gitu.

Cepat la esok.. Ingat nak pegi check hari ni je, tapi takut doktor yang biasa check aku tu takde. Aku nak pegi check kat klinik biasa je dulu. Ada tak yang pernah ada pengalaman kes macam ni?

Mohon pendapat. Aku tau aku kena jumpa doktor. Esok aku jumpa doktor ok.

Daa

7 comments:

Cikgu Ma berkata... [Reply]

errr...xtau nak bagi pendapat kak...x kawen lagi...

missina berkata... [Reply]

adoiii klu ada yg abnormal kena gi terus tu,,takleh tangguh lg,,takut nant risiko keguguran plak,,take care ek,,,

Anamarza berkata... [Reply]

elok jumpa doktor cpt2...

HeNRieTTa JoSe berkata... [Reply]

xde pengalaman....errr....akak g jmpa doktor yea....risau plak edngar citer akk, yang csert, yang induce 3 kali gunting...

mummY daniSha berkata... [Reply]

air ketuban kurang memang susah nak kesan...cume bole kesan bile scan...ko nye kes sama mcm akak aku.....kalau baru 4 bulan air ketuban keluar bahaya gak zai..sebab awal lg..aku doakan semua baik2 je k....

Irfa berkata... [Reply]

maaf rai ;(
tak pengalaman..aku risau baca ni.
baik ko cepat2 jumpa yg pakar,aku doa dr jauh

Unknown berkata... [Reply]

cek dgn kadar segera Rai... Harap semuanya selamat, baik2 aje..
Take care!
*pun xde pengalaman air ketuban kurang... huhuhu*

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com