Isnin

Kos dietary supplement orang mengandung

Assalamualaikum

Alhamdulillah sekarang ni da 11 minggu aku pregnant (kira kira sendiri sebab belum start check up). Serba sedikit aku share tentang supplement apa yang aku ambik masa mengandung ni. Mungkin ada orang terasa makan banyak banyak supplement tu mesti kosnya agak tinggi. Hmm.. Mungkin jugak. Ye lah. Lima jenis yang aku makan.

Sebenarnya kalau rasa banyak sangat boleh limitkan pengambilan kepada supplement yang penting macam iron folic dan jugak calcium magnesium je. Atau pun just ambik multivitamin. Kosnya takde lah mahal sangat bagi aku. Lagi pun ianya cuma supplement. Kita adjust bilangan pengambilan mengikut keperluan kita. Kalau rasa diet da cukup baik tak perlu ambil terlalu banyak jenis.

Ok. Mesti ada yang tertanya tanya. Berapa aku spend untuk 5 jenis supplement ni sebenarnya.

Kos sebiji (lebih kurang..aku round up kan je)
Multivitamin - 70 sen
Iron folic - 30 sen
B complex - 30 sen
Vitamin C - 45 sen
Calcium magnesium - 30 sen

So kalau aku ambil sebiji je sehari setiap satu baru RM2.05. Harga jajan pun da mahal dari tu kan :D. Just skip jajan dan ambil supplement. Hehehe. Pada aku harganya sangat affordable. Cuma mungkin masa nak beli tu rasa "sakit" sikit sebab ianya dijual dalam botol dan takde trial trial set. 

Kalau still rasa mahal. Just skip yang lain dan ambik multivitamin je. 70 sen sebiji sehari.

Mahal ke?

Daa

10 comments:

Kakcik Seroja berkata... [Reply]

Masa mengandung dulu, kakcik cuma makan ubat2an yang dibekalkan oleh pihak klinik saja...

Tanpa Nama berkata... [Reply]

ada pendapat mengatakan, supplement ni mempengaruhi IQ anak. betul ke? macamana dengan mereka yang langsung tak mengambil supplement atau cuma mengamalkan pengambilam vitamin?

wahida berkata... [Reply]

aku pun mcm kakcik tu...

Unknown berkata... [Reply]

saya pernah jugak mintak pendpaat kat nurse kk ni.katanya ubat/vitamin yang kk bagi ni sebenarnya dah mencukupi..tapi kalau kita nak tambah dengan supplement lain tak salah.cuma sebelum tu kena tanya doktor dulu.
awal2 dulu je saya ada jugak ambik supplement.bila dah lama2 ni rasa tak perlu dah..maklum la awal2 dulu takut badan tak berapa kuat kan..

HeNRieTTa JoSe berkata... [Reply]

ooo...mrah jew...btl tu...rietta mnum air soyajew skank rm2.50 stu pek...cumab btl, bli secara byk, nmpak cam mhal lew...

Psss...konyaku xsure lak rietta...tp rasa cam boleh jew...

Pssss...congrats utk bby dlm pwut tu....tingin nk peknen dan punya zuriat sendiri...blom ada rezki...

Hanis MY berkata... [Reply]

kak rai amek brand apa? bagus apa makan supplement utk ibu dan anak juga kan..

BERT berkata... [Reply]

kak rai tgh peknen jgk ye... sy mkn ubt klinik je hihi

+ e.z + berkata... [Reply]

tahniah yer. rajin amek supplement bagai2 jenis
^______________^

psl ikan: braper bsr? ntah la FIL yg bli... ssh sgt nk dpt... hu3

Cik Ecah berkata... [Reply]

huuuuu rajin akak mkn bnayk supplement....

hana faza berkata... [Reply]

owh baru tau zai pon pregnant..weee!! tc ek zai.. :)

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com