Isnin

Pemakanan bagi diabetes - Apa yang doktor suggestkan untuk ayah

Assalamualaikum


Sebenarnya aku ada jugak suspect yang sakit pada kaki ayah adalah disebabkan oleh masalah kencing manisnya. Tapi, beberapa kali dinafikan oleh ayah.

Doktor ayah ada mention something tentang sakit pada kaki ayah adalah disebabkan oleh sakit pada saraf. Dan menurut ayah doktor tu tak boleh nak bagi solution untuk symptom tersebut. So aku pun tak pasti apa punca sebenarnya.

Sewaktu perjumpaan dengan Dr Aziz, dia ada mencadangkan bahawa sakit pada saraf ayah ada kemungkinan disebabkan oleh viral infection daripada virus demam campak yang pernah dihidapi oleh ayah satu ketika dullu. Ia tidak akan diketahui melainkan ujian lanjut dijalankan. Bagaimana pun, semua masalah tu dan juga kadar gula dalam darah ayah boleh diturunkan ke tahap normal melalui kaedah mengawal pemakanan secara seluruhnya dan juga pengambilan vitamin tambahan bagi mempercepatkan proses pemulihan. Dan aku sangat setuju dengan Dr Aziz yang menyatakan bahawa tak ada pil, makanan, atau minum ajaib yang boleh menyembuhkan penyakit seperti ini memandangkan ianya adalah berpunca daripada pemakanan yang tidak dikawal.

So apa yang dicadangkan oleh Dr Aziz adalah program pemakanan terkawal yang sangat strict. No more goreng goreng for at least 2 weeks up to 1 month. The main food adalah sayur dan buah buahan. Dia bagi tips lengkap apa yang nak kena makan, apa yang kena ambil sikit sikit dan apa yang tak boleh dimakan. Termasuklah vitamin dan mineral tambahan yang diperlukan dan dosnya untuk membantu mempercepatkan proses pemulihan. Melalui program ni, sistem penghadaman akan dibaiki dan boost immune sistem seseorang. Di samping akan menurunkan kadar gula, kolestrol dan darah tinggi pada tahap normal. Malah, clogged artery pun boleh clear kalau terus diamalkan secara konsisten.

The advice is priceless. Alhamdulillah ayah bersetuju walau pun bunyinya sangat susah nak dilaksanakan.

Consultation tersebut adalah PERCUMA, memandangkan aku kenalan Dr Aziz. Hehehe..

Selain dari tu, menurut Dr Aziz, ayah tak perlu makan ubat darah tinggi dan kolestrol kalau normal. Just makan ubat kencing manis untul control gula. Bila check up, doktor akan beritahu sama ada gula dah normal ke tidak. Kalau normal boleh berenti makan. Sebab kalau dah sakit memang nak kena makan ubat untuk control tapi penjagaan pemakanan dan kaedah rawatan alternative yang selamat boleh membantu mengurangkan dos ubat yang diperlukan dan seterusnya menormalkan kandungan gula dalam darah. This is what I totally agree.

Ramai yang jual makanan/minuman kesihatan atau kaedah rawatan alternative yang irresponsibly suruh pesakit berenti makan ubat dan amalkan makanan/minuman/ubat yang mereka jual. Ni paling bahaya, banyak kes yang orang tua stop makan dan bila jumpa doktor, the sugar level jump sky rocket dan anytime boleh menyebabkan perkara yang lebih buruk berlaku.

So, lets see..2-3 minggu lagi adakah ayah mampu bertahan dengan program ini dan kembali sihat seperti sediakala.. Insya allah.. Aku doakan yang terbaik buat ayah.

Nota kaki : Dr Aziz adalah pakar Neurology cum scientist dan salah seorang doktor di Tan Sri Datuk Paduka Saleha Complementary Health Care Centre (PJ). Tan Sri Saleha tu isteri dia, tuan punya klinik tu.

Daa

13 comments:

faraherda.razalan berkata... [Reply]

Doc tu bunyinya mcm mhl....klu yg kurang kemampuan mcm ne ye? Takpe, anyway...thx sbb share consultation ayah awak dgn doc tu. Sgt berguna entri nie. Sy tak sbr nak tgu episod seterusnya...

Unknown berkata... [Reply]

@Pok Amai-Amai, macam yang saya mention..consultation nya free.. vitamin dan supplement yang dia suggest tu pun saya pegi beli sendiri..so basically takde kos kat situ..

tapi biasa la doktor tu sibuk sikit..so nak dapat appointment dgn dia memang susah..since free apa pun takpe kan..hehehe...

Acik Erna berkata... [Reply]

harap ayah rai mapu mengikuti permakanan yang dah diaturkan dan semoga berjaya dan sihat semula.

Acik Erna berkata... [Reply]

harap ayah rai mapu mengikuti permakanan yang dah diaturkan dan semoga berjaya dan sihat semula.

Acik Erna berkata... [Reply]

harap ayah rai mapu mengikuti permakanan yang dah diaturkan dan semoga berjaya dan sihat semula.

Irfa berkata... [Reply]

sama ngan fara ;)
sebut nama dia pun aku dah boleh agak mesti mahal punya

Unknown berkata... [Reply]

BYK BETUL PANTANG LARANG BILA DPT PENYAKIT NI KAN

mummY daniSha berkata... [Reply]

yess betul..control pemakanan adalah ubat yg terbaik..mudah utk dilafaz tp susah nak dipraktik heeee

p/s aku pun risau tahap gula aku heee

Unknown berkata... [Reply]

@Acik Erna, mampu ke tak mampu ke memang kena..nak sihat semula kan..insya allah..

Unknown berkata... [Reply]

@Irfa, err...tak tau la.. tapi kali ni free la..kalau ko ada nak consult ko bagitau..mana tau ko pun bulih free..

Unknown berkata... [Reply]

@Bui Junaidi, hehe..biasa la.. bila selama ni tak jaga pemakanan..dah sakit kena jaga lah..

Unknown berkata... [Reply]

@mummY daniSha,sementara muda ni hati hati..nanti da makin berumur makin susah nak kawal..

mama_ka0ri berkata... [Reply]

semoga ayah cepat sembuh dan dapat bertahan..hari2 nak kena call tanya dia ni zai..hihi..

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com