Isnin

Kes Rotavirus di Perak

Assalamualaikum

Salam Isnin. Sorry. Aku rasa lately aku sangat sangat kurang berposting kat blog atau berjalan jalan ke rumah kawan-kawan. Aku tengah gigih menyiapkan slide untuk presentation seminar hujung minggu ni. Biasanya aku join seminar aku tengok orang bercakap. Kali ni aku pulak kena bercakap. Tapi takde lah seminar besar besaran. Mini minian je. Hehehe. Aku pilih tajuk "Aging is not a disease".  Ianya berkaitan dengan proses penuaan dan penyakit yang related dengannya. Antara yang interesting adalah bagaimana usia badan seseorang itu menjadi lebih tua dari usia sebenarnya. Aku harap aku sempat siapkan by hujung minggu ni.

Terkejut aku baca pasal kisah rotavirus. Walau pun mungkin ramai yang kurang aware yang rotavirus ni ada vaksin khas untuk prevent dari terkena jangkitan. Mungkin aku boleh assume yang 2 bayi yang meninggal dunia tu tak mendapat suntikan virus dan dua ribu lebih warga yang dijangkiti tu tak dapat lagi vaksin tu. Apa yang penting. Aku bukan nak kata vaksin is useless dalam keadaan macam ni. Walau pun aku memang rasa useless. Hehe. Dapat suntikan vaksin bukan bermaksud selamat. So amalkanlah basuh tangan dengan sabun tiap kali nak handle makanan dan bayi terutamanya. Keluar dari toilet jangan lupa cuci tangan dengan sabun. Bukan sikit aku tengok mereka yang keluar dari toilet menonong je tak cuci tangan dulu. Haishh..

Aku tak pasti punca utamanya. Tapi ada desas desus mengatakan bahawa ianya berpunca dari air yang disalurkan tak bersih. Aku tak pasti. Tapi aku nak tekankan. Inilah pentingnya penapis air yang bagus. Bukan semua penapis air boleh tapis bakteria bawaan air ok. Termasuklah penapis air RO. Rujuk pada penjual penapis air tu untuk dokumen tentang apa yang penapis air tu boleh tapis dan apa yang tidak. Penapis air yang boleh tapis bakteria biasanya dapat sijil dari NSF untuk standard 055. Kalau tak ada, kalau boleh masaklah dulu air yang dah ditapis tu.

Rotavirus kalau kena kat orang dewasa tak membahayakan nyawa, tapi sangat sangat bahaya kalau kena kat budak. Jangan ingat kalau dapat suntikan vaksin rotavirus akan selamat. Tapi aku yakin. Lepas ni mesti vaksin rotavirus laku macam pisang goreng. Hehehe..Satu jab dah RM100++.. Kesian orang semekin yang tak mampu..

Nota kaki : Baru baru ni ada dengar diorang tengah develop vaksin denggi. Makin kotor la gamaknya sebab orang dah tak kisah kalau ada nyamuk aedes pun. Masing masing dapatkan vaksin je. Hehehehe.

Daa

15 comments:

Kakzakie Purvit berkata... [Reply]

Sehingga kini walau banyak kes di Perak tapi kami di Johor pun takut juga. Hari ini staff kakak sms ambil emergency leave, baby dia muntah dan cirit-birit sejak sebelum subuh lagi... takut kan Rai...

Kakak memang guna penapis air di rumah tapi tak tahulah bagus ke tak. Kakak guna amway punya produk lama dah... boleh tukar filter

Anamarza berkata... [Reply]

makin ramai yang terkena jangkitan tu kan...

bab basuh tangan tu saya bukan setakat keluar dari toilet je, time memasak pun tah berapa kali cuci tangan,

Unknown berkata... [Reply]

@Kakzakie, takut kak.. saya yg kat shah alam ni lagi takut.. mana kita nak tau kan..apa pun yg penting kena amalkan perilaku sihat..rajin basuh tangan semua tu..insya allah..

penapis air amway ok kak.. yang penting kena tukar filter secara berkala..

Unknown berkata... [Reply]

@Anamarza, betul tu ana.. rotavirus ni senang sangat berjangkit..dari apa yg saya baca.. mostly virus tersebar melalui makanan dan air..tapi ada jugak yg kata boleh jugak dapat jangkitan melalui udara..tapi tak pasti betul ke tidak..

Dr K berkata... [Reply]

saya amat skeptikal dgn dakwaan org jual penapis air kononnya penapis dia boleh tapis VIRUS!

Unknown berkata... [Reply]

Salam,
Rotavirus membimbangkan LF dan isteri ... mendoakan wabak ini segera diatasi. Fasal seminar, kalau dekat2 Bangi ni, mahu jugak LF dan isteri hadir ..

mummY daniSha berkata... [Reply]

kalau klinik gomen,vaksin rota ni ada x eh?hahhaaa..nampak sgt main cucuk je anak,x tau vaksin ape hehee...=p

Unknown berkata... [Reply]

@Daddy Ziyyad, sorry..actually the right expression bukan tapis sebenarnya.. saya cuma tulis tapis utk mudah paham..bakteria memang tak boleh ditapis..sistem yg boleh bunuh hampir 99% kuman dan bakteria bawaan air ni adalah teknologi UV lights. boleh check kat NSF.org..tapi memang tak banyak sistem penapis air yg ada UV lights dan sangat sangat sedikit yg diiktiraf oleh NSF..

actually so far yg saya tau ada satu je..

Unknown berkata... [Reply]

@luahfikiran ... mari kita, saya pun bimbang jugak..kadang2 kita dah berhati2..tapi terkena jugak..utk org dewasa tak membahayakan nyawa..yg takut kalau kena kat budak2 ni..

seminar tu kat shah alam..seminar mini je..hehe..

Unknown berkata... [Reply]

@mummY daniSha, vaksin rotavirus optional..rasanya takde kat klinik kerajaan..cuba la tanya kalau ada..kat klinik biasa adalah.. standard harga dalam rm90 ke atas kalau tak silap aku.. ada 2 dos..

Munn Jaafar berkata... [Reply]

aduhai tengah kerisauan ni akak, pasal virus ni la... =(

Prettywrite berkata... [Reply]

semua benda nak main vaksin jer so tak payahla nak jaga kebersihan lagi sebab dah dapat vaksin kan..huhuh..
owh..tu la kan..kadg2 air tapis pun rasa tak yakin kena msak gak dulu ni cemana pun..

Cik Ina Do Do Cheng berkata... [Reply]

macam-macamlah penyakit sekarang ni.cik ina syorkan kalau pakai penapis pun masaklah air hingga mendidih. cam bagus-baguskan cik ina bagi nasihat kat org.

Tanpa Nama berkata... [Reply]

salam..sya tr bace blog ni.. sya brcadang nk suntik ank sya dgn vaksin rotavirus ni..ye la sape xrisaukan ank bile dihantar ke taska..sbgai ibubapa msti nk yg trbaek utk ank..tp saya dapati ade yg mgatakan suntik vaksin ni haram sbb ade unsur B*** kat dlm kandungan vaksin tu..risau nyer sya..

Unknown berkata... [Reply]

salam cik anon,

susah jugak saya nak membantu..sbb setau saya mmg CAP memang ada report yg vaksin rotavirus ni ada yg guna something dari babi.. dan personally.. saya mmg dah lama stop any vaksin utk anak2..sbb vaksin ni adalah pilihan indvidu..jadi saya prefer bagi diorang healthy diet dan supplement instead of bagi vaksin..

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com