Rabu

Karipap, kek coklat dan pecal terung

Assalamualaikum

Dalam pada tak rajin nak memasak masa cuti aritu aku tunaikan jugak permintaan perut yang dah lama teringin nak makan karipap rapuh resepi dari Kak Azlita Masam Manis. Kulitnya aku guna resepi Kak Ita. Isi kandungannya aku guna bahan apa yang ada kat dapur rumah. Cuma aku ejas sikit tambah sesudu cili giling. Pedas sikit. Tapi suami dengan anak-anak kata sedappp.. Alhamdulillah. Kulit karipap pulak memang terbaik. First time aku buat kulit karipap tu menjadi. Hehehe. Biasanya jadi liat.

Kek coklat tu semalam aku buat. Bangun pagi meroyan nak makan coklat. Anak-anak tak bangun lagi senang aku nak menggodak. Tapi rasa macam terlebih coklat. Apa pun Damia makan tak renti renti. So sedap la kot naaa..

Pecal terung adalah resepi masakan jawa peberet abang aku. Shujin tak layan sangat makanan jawa ni. Tapi nampak gayanya kali ni tertumpas jugak dia. Kekdah buatnya mudah je. Terung dibakar sampai agak agak masak. Buang kulitnya. Untuk kuah. Perahkan santan. Tumbuk bawang besar (bawang merah lagi sedap), ikan bilis dengan cili. Siram atas isi terung. Aku buat kuahnya banyak. Jadi macam terung masak lemak.

Maaf. Takde gambar. Laju sangat mengunyah. Hehehe.

Kurimu korokke..bestest in the world..haha..shujin belanja..

Cuti kali ni aku duduk rumah. Toilet train Aqil. Sekali dua kali terbabas. Aku ugut nak cubet paha dia kalau dia terbabas lagi. Tak cubet pun lagi. Melalak macam kena belasah. Sabo je la jadi mak. Lepas tu tak terbabas dah. Cuma nak tercirit sikit dalam seluar. Sempat masuk bilik air. Lepas tu dia dah tak terbabas dah. Masalahnya. Dia aku rasa dia tak kencing langsung sepanjang hari. Bila malam pakai diapers baru kencing. Merisaukan. Hari ni aku kerja. So stop dulu. Tak sampai hati nak nyusahkan mak mertua aku kalau dia terbocor nanti. Kesian orang tua tu.

Nota kaki : Aku rasa aku jadi dracula sepanjang cuti. Langsir tutup je. Kena cahaya matahari pun sakit mata. Hehehe. Gedikkss..

Oh ya! Meh la LIKE Ourkizuna di FB. Mekaseh..

Daa

33 comments:

qemaishak berkata... [Reply]

Ada tengok gak resepi karipap kat blog kak ita tu tapi tak terbuat lagi hihi, nak toilet train anak mmg perlu kesabaran yg tinggi la kan.

Kakcik Seroja berkata... [Reply]

Pecal terung tu cemana ghupe? Anak2 kakcik suka terung masak pajeri atau goreng sambal je. :)

misya berkata... [Reply]

sedap pecal terung

Acik Erna berkata... [Reply]

assalam rai..sama la mcam masa acik ajo anak dulu..boleh tahan sepanjang hari..siap bagi tau sakit perut bagai..bila dah dipakaikan..terus baik sakit perut dia.

Unknown berkata... [Reply]

salam rai...

rajin masak2 ya..

Teringat pula masa toilet train anak sulung Aqil juga namanya. Memang paling susah rasanya berbanding adik2 dia...huhu

Munn Jaafar berkata... [Reply]

alahai ingat ada gmbr pecal terung =(

yatie chomeyl berkata... [Reply]

babe, instead of cubit..apakata u bg reward if aqil bjaya potty kat toilet. dulu I jd dragon jugak setiap kali SN terbabas...then skrg I tukar taktik...klu dia unci kat toilet, mommy bg sticker lekat kat dinding toilet..so that dia nampak pencapaian hebat dia tu...

try la on Aqil, who know it might work wonder :)

eB berkata... [Reply]

samer ar kiter. aku vampire gaks. x leh kena cahaya. aku kena cahaya tv jerk ;p

Kakzakie Purvit berkata... [Reply]

Merajinkan diri dikala cuti. Tahniah. Lagi satu tahniah dari kakak sebab dah ajar adik mula buang pampers. Betul jgn cubit... kalau tak kakak ambil adik jadi anak kakak hihi....

Biasalah Rai... mula-mula tercirit sikit lama-lama ok...

Qhaifa Nur berkata... [Reply]

suka masakan jawa ni...tak tau kenapa
pecal terung...sedapnya

Anamarza berkata... [Reply]

rai, klau ada gambar lg bestkan, sy sepanjang cuti kemalasan melanda, tak de membaking pun

mummY daniSha berkata... [Reply]

first day danisha terbabas kecik dan besar...yg kecik leh sabar...bile yg besar tu..mama dah jadik raksasa hhahaaaa...memang kene marahla...tp lepas tu trus ok dah...serik kene mara kot hehee

Prettywrite berkata... [Reply]

pecal terung tu macamana ya k.rai..yana kalau terung2 memang tak makan..hehe..

nt lama2 boleh la tu Aqil..anak buah yana macam tu lah..ummi dia sampai naik hantu kadang2 malam2 2 kali bocor..ehehe..

Mulan berkata... [Reply]

semua the very delicious one.. telan air lior je ni..

mama_ka0ri berkata... [Reply]

aku pernah toilet train aleesya mase dia umo 2 thn lebih..mmg kena banyak sabar..dalam seminggu baru menjadi..tapi nak buang air besar tetap dalam pampers gak..tapi train tak berterusan sbb time tu aku pregnantkan amirul..penat melayan dia asyik2 ke toilet..tanak kencing pon nak ke toilet..last2 pakai pampers blk..hahaha..tapi bile dia dah masuk 3 tahun lebih dia sendiri offer diri tanak pakai pampers..senang hati aku..skang tunggu turn adik dia plak..huhu..

Nini Hartini berkata... [Reply]

Baru sorang dah ugut cubit ehh.. tini ni hah, nk toilet train kan 10 pelajar. Ada hari tu kejenye asyik dok mengelap kencing. Hehe... tp bila dah berhasil, mmg bangga semacam hehehe

Unknown berkata... [Reply]

@qemaishak, betulll...saya pun dah lama tengok resepinya.. baru mencuba..

Unknown berkata... [Reply]

@kakcik, alamak kakcik.. lain kali saya ambil gambar ya..

Unknown berkata... [Reply]

@misya, kan kan..rasa macam teringin nak buat lagi..

Unknown berkata... [Reply]

@Acik Erna, salam kak erna.. budak2 ni kak macam2 akal dia..

Unknown berkata... [Reply]

@~ yus ~, salam yus, cuti cuti merajinkan diri sikit..hehe..

Unknown berkata... [Reply]

@Munnafendy, ehehe..sori eh.. lain kali tepek gambar..

Unknown berkata... [Reply]

@yatie chomeyl, actually aku dah terpk dah trick tu..tapi bila dia unci dalam seluar aku terus jadi resaksa..now da boleh control sikit..aku bagi dia angry bird.. hehe..

Unknown berkata... [Reply]

@eB ezrin, vampire tak isap darah kan kita ni..hehe..

Unknown berkata... [Reply]

@Kakzakie, hahaha..jangan la kak..susah payah beranak ritu.. hehe..saya cuba jadi ibu penyabar eh..

Unknown berkata... [Reply]

@Qhaifa Nur, kan kan..tapi tak boleh nak buat selalu.. anak2 tak boleh makan..

Unknown berkata... [Reply]

@Anamarza, actually malas jugak..bayangkan lima hari cuti boleh kira dgn jari berapa menu yang dimasak..yg lain suami yg masak..hehehe..

Unknown berkata... [Reply]

@mummY daniSha, tapi da lepas marah tu nyesal kan..hihi..

Unknown berkata... [Reply]

@Prettywrite, hmm..lain kali akak ambik gambar..sedap tau..rugi kalau tak cuba..

Unknown berkata... [Reply]

@MULAN, makan sedap..nak membuatnya bercinta..hehehe..

Unknown berkata... [Reply]

@mama_ka0ri, bagusnya kalau aqil cakap macam tu..tapi damia pun aku nak start awal nanti.. jimattt..hehehe

Unknown berkata... [Reply]

@Nini Hartini, sebab tu saya tak layak jadi cikgu.. kurang penyabar..hihi..

Unknown berkata... [Reply]

rajin yer masak memasak nih....bagus2...:)

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com