Khamis

Calcium Deposits in blood vessel - Tak pernah dengar, tapi mungkin terjadi pada kita

Assalamualaikum

Dalam salah satu health talk yang aku attend, doktor tu ada sentuh tentang calcium deposits in blood vessel. First time aku dengar. Sayangnya doktor tak ulas lebih lanjut tentang fenomena tu. Just dia kata, ada mesin untuk check calcium deposits tu kat hospital sime darby kat sunway ni. Aku tak ingat panggilnya apa SJMC eh. Dan dengan bangganya doktor tu mention dia dah try mesin tu dan resultnya adalah pada umur 60 tahun lebih, dia takde mengalami benda tu. Katanya adalah kesan daripada mengamalkan gaya hidup sihat selama lebih 30 tahun. Harap-harap sebenarnya bukan mesin tu rosak. Hehehe..

Since aku still takde banyak maklumat pasal calcium deposits ni, pembacaan melalui hasil Google semata-mata. Agak banyak jugak fakta yang bercanggah antara satu sama lain. So susah sikit nak buat kesimpulan pasal ni.

Apa yang pasti adalah. Calcium deposits ni adalah satu fenomena di mana kalsium mengalir ke dalam salur darah seseorang dan membentuk mendapan. Mendapan ni kalau dibiarkan akan menyebabkan salur darah mengeras dan tersumbat. Macam yang kita tau, 99% daripada kalsium dalam badan kita adalah terdapat pada tulang dan gigi. Dan hanya 1% mengalir dalam darah bagi proses-proses penting. Sefahaman aku lagi, fenomena ni mungkin berlaku kepada orang yang tak mengamalkan gaya hidup sihat, sama ada kurang bersenam atau tidak makan makanan yang seimbang.

Kalau tak bersenam, calcium akan leaking. Walau pun mungkin ada orang yang ingat kalsium berlebihan adalah salah satu punca fenomena ni berlaku, tapi sebenarnya kalau seseorang tak ambil cukup kalsium mereka mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mengalami masalah ni.
Selain dari tu, kekurangan vitamin dan mineral yang associate dengan kalsium seperti vitamin K dan juga magnesium juga boleh jadi penyebab. Simptom bagi masalah ni agak sukar dikenalpasti. Aku masih dalam usaha mendapatkan maklumat yang tepat tentang penyakit ni.

Apa pun, kesimpulan yang aku boleh buat adalah, lebih ramai orang zaman sekarang mati disebabkan oleh penyakit gaya hidup berbanding penyakit yang disebabkan oleh virus. Walau pun virus HIV tu menakutkan, tapi sebenarnya ramai yang mati kencing manis dari yang mati sebab AIDS.

Selain dari tu, kekurangan kalsium juga menjadi salah satu punca penyakit batu karang.

Nota kaki : Kalau ada yang pernah dengar pasal calcium deposits ni meh la share.

Daa

5 comments:

Mulan berkata... [Reply]

oohh.. nak tau jgk detail ni.. tq tq...

Anamarza berkata... [Reply]

tul tu rai, zaman sekarang ramai yg mati sebab terlebih dan tak jaga makan .

Outbound Malang berkata... [Reply]

mampir sob..nice post..teruslah berkarya dan sukses selalu..jangan lupa kunjungan balik ya..:)

NER berkata... [Reply]

tak pernah dengar, bagus info. Banyak nya penyakit yg leh muncul kalu tak amalkn pemakann and kehidupan sihat kan..

nolimitadventure berkata... [Reply]

kunjungan perdana dsni sobat...
salam kenal dan salam persahabatan.. :)

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com