Isnin

A super weekend

Assalamualaikum

1st of all, rugi gila sebab aku tak dapat join gathering blogger kat rumah kak chik semalam. Tapi aku pasrah je lah. Nak buat macam mana. Dah aku ala ala lembab gila macam mana tah boleh lupa ambik nombor telefon dan confirm dengan kak chik. Lepas tu siap tak tahu alamat. Sesia je kena marah dengan shujin. Huhuhu..

Tapi semalam aku ke Cheras jugak sebab menghantar pesanan set pencuci muka sorang kenalan kat sana. Pagi tu melawat datuk kawan sekolah menengah aku yang kena strok. Kesian orang tua tu. Sebelah kanan masih belum boleh bergerak. Cuma boleh minum susu menerusi tiub. Semoga cepat sembuh.

Hari Sabtu aku ke PJ, menghadiri kelas Optimal Health and Body Type. Yang bercakap tu Dr Cyril Gunalan, lulusan PhD dalam bidang Nutritional Science MBA dari US. Dia merupakan seorang Associate Professor/Consultant IPD di Open University Malaysia. Daripada statistic yang dijalankan oleh Open University mengenai overweight dan obese sampai lah kepada punca dan langkah-langkah mengawal berat badan mengikut bentuk badan. Totally menarik dan eye opening.

Siapa pernah tahu yang salah satu punca masalah berat badan adalah sejenis virus yang dipanggil adenovirus. Dan fastest growing cancer di dunia adalah digestive cancer. Maksudnya, ramai manusia kat dunia ni mati sebab makan. Sama ada terlebih makan atau kurang makan. Tapi lebih ramai mati sebab terlebih makan.

Kalau seratus tahun dulu tok nenek moyang kita ramai mati sebab virus, bakteria dan macam macam jenis wabak. Orang zaman sekarang mati sebab lifestyle disease. Pemakanan dan gaya hidup yang tak sihat. Zaman sekarang yang bagi penyakit kat manusia adalah toksin. Dari air yang kita minum, makanan yang kita makan sampai lah kepada udara yang kita hirup. Semuanya dah makin tercemar. Memang macam-macam lah fakta menakutkan yang dia bagi. 

 Mostly adalah study yang dijalankan oleh Open University Malaysia. Rasa macam best lah pulak Open University ni kan..Dulu aku pandang sebelah mata je. Tu lah.. Lain kali jangan judge a book by its cover.

Tetiba aku rasa rindu dengan anak-anak. Huh! Apa kena mengena. Hahahaha..

10 comments:

Unknown berkata... [Reply]

fuh busy bebenor..abah plak jaga anak sbb ibunya kena conduct team building

Unknown berkata... [Reply]

@abah khalisha, jaga anak tu pun busy jugak abah..budak2 ni macam2 kerenahnya..kejap nak itu.. kejap nak ini..kitorg bawak je anak2..sambil2 tu boleh diorg berjalan.. hehe..

Ibu Muda 30series berkata... [Reply]

tu la Raiii...rugi ko tk dtg...hehe

Irfa berkata... [Reply]

hahaha..

permulaan citer x de kaitan dengan pengakhiran :-)

mmg pun agaknya..kita ni dah terlebih makan

Unknown berkata... [Reply]

@Aku Ibu Muda, jangan lah ko tambah luka di hati ini...hahahah..

Unknown berkata... [Reply]

@HappyIrfa, hahaha..tu la pasal..aku takde idea nak abiskan macam mana :P

Kakzakie Purvit berkata... [Reply]

Rai kenapa tak login ke blog kakcik. Kakcik ada tunjuk map tau...

Tak makan tak boleh tapi terlebih makan itu yg bahaya..

Unknown berkata... [Reply]

@Kakzakie, kisahnya saya ni takde mobile internet.. lepas tu peta yg saya print out tu tertinggal kat opis..takde rezeki kak..sedih betul..harap lain kali dapatlah join..

lieynanilaz berkata... [Reply]

Rai...cer kamu bagitau cara2 mengawal berat badan mengikut bentuk badan..minat nak tau ni!!tapi x janji boleh ikut ke dak..haha.

Unknown berkata... [Reply]

@lieynanilaz, panjang ceritanya..insya allah nanti saya cuba karang2.. hehehe..

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com