Khamis

Ajal boleh ditunda

Assalamualaikum

Ada satu kisah di zaman kegemilangan Islam, seorang lelaki yang sepatutnya dah sampai ajalnya. Malaikat izrail pun datang padanya untuk mencabut nyawanya. Kemudian ditegah oleh Allah kerana lelaki itu bersedekah. Maka ajalnya telah ditunda.

Aku tak pasti sejauh mana kesahihan kisah ni sebab aku terdengar dalam satu ceramah agama. Tapi sememangnya antara fadhilat bersedekah adalah dimurahkan rezeki dan dipanjangkan umur seseorang itu. Since kita pun tak tahu bila kita akan dipanggil mengadap Nya. So banyak banyakkan lah bersedekah. Semoga ajal kita akan terus ditunda sehingga amal kita lebih banyak dari dosa yang kita lakukan. Insya allah.

Sempena bulan yang penuh keberkatan ni jom kita bersedekah banyak-banyak semoga Allah panjangkan usia kita dan murahkan rezeki kita.

Adik Safiah Mardhiah, 5 tahun akan menjalani pembedahan 'open heart surgery' bagi menutup lubang pada jantungnya. Dia merupakan anak kepada salah seorang aktivis Anwar Ibrahim Club (AIC) dan anggota Angkatan Muda KeADILan, Mohd Zulfadzli Abdul Halim atau lebih dikenali sebagai Zul Bumilangit.

Ini adalah pembedahan kedua setelah prosedur pertama pada disember 2010 menggunakan tiub TEE gagal kerana diameter lubang yang terlalu besar. Pembedahan kedua ini lebih berisiko kerana melibatkan tulang dadanya dibelah untuk mengeluarkan jantung.

Untuk pengetahuan, semua kos perubatan dan pembedahan ini tidak ditanggung oleh pihak insuran kerana ia dikira kecacatan sejak lahir. Dalam pembedahan kali kedua ini akan dijalankan di Institut Jantung Negara pada hari raya ke 10 (10 September 2011) dan dijangka menelan kos sebanyak RM25,000 yang mana sebahagian daripadanya ditanggung pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat.

Selain itu, isteri beliau terpaksa berhenti kerja untuk penjagaan pos surgeri yang mengambil masa sekitar 2 - 3 bulan sebelum Safiah boleh ke sekolah semula.

Harapnya, disebalik kemeriahan kita menyambut hari raya, ada yang sudi menghulurkan bantuan dan sumbangan bagi meringankan beban, apatah lagi pada bulan Ramadhan ni.

Sumbangan boleh disambungkan terus kepada Mohd Zulfadzli (Maybank) 162209905368 atau hubungi beliau di 0192717548 atau melalui emel di mohdzulfadzli.abdulhalim@malaysiaairlines.com atau jonbuobage@yahoo.com

Kes adik Safiah Mardhiah boleh dirujuk di IJN melalui no MRN: 215319

Jom bersedekah dan tundakan tarikh ajal kita. Jangan tunggu-tunggu. Kita tak tau bila ajal kita.

Daa

12 comments:

misya berkata... [Reply]

bersedekah banyak baiknya

Irfa berkata... [Reply]

RAI..

ayah kanak2 ini satu syarikat ngan aku..aku pun baru dapat emel ni isnin lepas..

sama2lah kita membantu sesama insan.ini hari dia..kesian pada anak kecil yang baru nak kenal dunia

Unknown berkata... [Reply]

@misya tapi ramai masih liat nak buat..sbb takut duit makin kurang..

Unknown berkata... [Reply]

@HappyIrfa ye ke irfa..kecil nya dunia kan..tu la..harap2 diorg dapat kumpul dana tu secepat mungkin..sayu hati bila tengok budak2 kecik ni sakit..

Irfa berkata... [Reply]

Rai..minta izin copy entri ni kat blog aku yer..sbb emel tu aku dah terdelete..

Unknown berkata... [Reply]

@HappyIrfa sila-sila..takde masalah..benda mcm ni mmg patut kita hebah2 kan pun.. aku pun dah tak ingat aku copy dari mana..banyak blog politik yg iklankan benda ni.. hehe.. (kantoi disitew)

Irfa berkata... [Reply]

aku ambik ayat memula tu je :-)

Unknown berkata... [Reply]

@HappyIrfa owait..no worries.. :D

Kakkoii berkata... [Reply]

diharap dana dapat dikumpul secepat mungkin ^^

Unknown berkata... [Reply]

@Kakkoii insya allah..sama2 kita soakan sambil menyumbang sama..

Hanis MY berkata... [Reply]

huhu sedihnyaaa.. semoga semua berjalan dgn lancar insyaAllah sama2 kita bantu...

Zul fattah berkata... [Reply]

sedih tengok budak ni..kecil2 lagi dah dapat ujian Allah..

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com