Rabu

Riba' yang ramai terlepas pandang

Assalamualaikum

Zaman sekarang ramai orang dah mula aware pasal halal haram dalam jual beli. Terutamanya dalam bab hutang, riba' dan sebagainya. Walau pun masih ada yang kadang kadang lupa atau ingat ingat lupa bila tang pinjam duit orang, berdosa hukumnya kalau tak bayar on time ikut yang dijanjikan. Still.. Bila bab pinjaman untuk beli rumah ramai yang pilih islamic banking. Tak kira beli rumah mahu pun kereta atau kad kredit.

Cuma.. Yang aku perasan.. Ramai yang terlepas pandang bab riba' kecil kecil dalam jual beli barang-barang yang tak berapa nak besar. Musim raya ni kan, yang tersenyum riang dah tentu tokey Court Mammoth dan AEON credit. Ramai la yang sanggup bergolok bergadai nak beli perabot baru dan sebagainya. Herannya fenomena perabot baru ni time Aidilfitri je.. Masa CNY ke Thaipusam ke jarang dengar kan. Hehehe..
Perabot mahal yang kami tak beli
Skim belian secara kredit macam ni setau aku riba'. Tapi ramai yang terlepas pandang. Maybe sebab belian kecil kecilan. So tak berapa nak kaji sangat. Satu lagi yang aku rasa modus operandi serupa adalah belian barangan macam penapis air atau penapis udara secara installment. Ramai yang tanya aku, kenapa penapis air aku jual tak boleh buat installment sampai 3-4 tahun macam yang lain lain. Maaf cakap. Penapis air yang kami bekalkan cuma boleh buat installment tanpa faedah 0% selama 12 bulan. Tak boleh nak buat lama-lama sebab kami tak kutip untung kut situ. Kami just tolong sesiapa yang nak beli.

Aku tulis ni sebab terbaca artikel yang kata Court Mammoth perdayakan pembeli tu. Pada aku tak timbul soal perdaya memperdaya kat situ. Clearly diorang tulis kalau bayaran bulanan kena bayar sebanyak RMXXX selama berapa bulan. So walau pun tak ditulis interest kat situ, orang boleh kira sendiri berapa interest yang cas sebenarnya. Bukan benda baru pun rasanya. So apa yang kecoh sangat kata perdaya memperdaya pulak.

Ada yang rasa terpedaya ke dengan Court Mammoth?

Daa

29 comments:

Unknown berkata... [Reply]

hehe...bukan kita tolong jual tak untung langsung..yang 0% interest tu pihak bank yang mahu bagi kerjasama..sebab tak semua bank yang bagi 0% interest kalau beli barang ansuran..ada bank yang charge jugak interest..

haiii..dah ursha sofa baru ke? hihi..

babYpose berkata... [Reply]

comelnya dua beradik tu....tula buat cara beli jual balik pun terasa....dulu kak buat quatation..kalau barang tu sampai tanpa tax atau exchang rate jatuh pun, re-quote harga rendah...

Kakzakie Purvit berkata... [Reply]

Itu yg dikatakan riba' terselindung. Ada tapi org yg alert aje yg nampak.

Hero & anak dara tu dah minat kat sofa tu Rai:)

MAY berkata... [Reply]

CITE PASAL COURTS MAMMOTH, SY ADA KISAH JUGAK DGN COURTS NI.TP, TAKDE ISU RIBA' LA..SBB SY BELI BRG ARI TU CASH..HEHE..TUNGGU ENTRY TU NNT.. ;P

Fiza Rahman berkata... [Reply]

Thanks atas peringatan rai. Memang Kaut Maut untung lah bila musim perayaan nih kan ☺☺

PetakBunga berkata... [Reply]

aku suka bc pamplet court. saje buat jamu mata.

aku pernh tgok tv dia jual lg murh dr yg aku beli.. germ je aku. lupa plk cash atau instlment.
aku kalau bnda2 cm perbot, elektrik ni aku beli cash je, bukn berlgak.. kalau x mampu aku x beli. beli yg murh je.kalau nk mhl, kumpul duit.
kereta je terpksa instalment.

PetakBunga berkata... [Reply]

aku suka bc pamplet court. saje buat jamu mata.

aku pernh tgok tv dia jual lg murh dr yg aku beli.. germ je aku. lupa plk cash atau instlment.
aku kalau bnda2 cm perbot, elektrik ni aku beli cash je, bukn berlgak.. kalau x mampu aku x beli. beli yg murh je.kalau nk mhl, kumpul duit.
kereta je terpksa instalment.

Dr K berkata... [Reply]

demi nak bergaya di hari raya, riba pun, riba lah...tapi sebab nak mengelakkan di cop mengamalkan riba, maka courts mammoth yg dituduh menipu...hahahahaha

Aziela berkata... [Reply]

Ramai yg tak tau kan Rai....

aizamia3 berkata... [Reply]

Akak mampu tengok jelah.. mampu+s nak membayarnye.. hehehe..
kalau teringin, kumpul duit baru beli..

Nizam.Ariff berkata... [Reply]

Sistem ekonomi dah berasaskan riba....payah nak dielak.

JunAina berkata... [Reply]

Akak seboleh mungkin cuba beli secara tunai kalau bab2 perabot nih...

Sheila Salim berkata... [Reply]

Assalamualaikum kak rai, iolls ada terbeli dgn courts, haha dah lumsum pun. memang agak mahal la depa cas tapi nak buat guane. tarak fulus berkepuk2 nak beli cash semua benda. hihiiii redha ~~~

asyifamustaffa berkata... [Reply]

Ntah le...x penah teringin lg bila time raya nak menukar segala bagai...kadang tu la...pelik tgk bangsa kita ni...

LYAfrina berkata... [Reply]

x pernah beli dgn court .. tp dulu saje2 pegi survey..x diakui, byk jgk dia punya untung..

lg pon mde y tak penting x perlu bhutang.. cuma ye la, bukan semua bkemampuan kan nk keluar duit 3k sedebuk gitu.. tp lya klo nk sesuatu main kutu la..

Mar Mansor berkata... [Reply]

alhamdulillah..tak terjebak dgn iklan court mammoth tu..
sebolehnya mengelakkan hutang

ANIM berkata... [Reply]

Kena belajar membeli melihat pada kemampuan. Nak lawan nafsu tu yang payah. Tapi sekali kita dapat lawan, lama2 terbiasa, tak beraya sakan pun tak mengapa. Kak rasa bukan setakat court mamooth saja...ada banyak lagi skim ansuran mudah yg lain

Eye_nee berkata... [Reply]

Tak pernah beli pun dgn CM entahlah akk mcm tak pernah rasa teringin bukan setakat beli malah nak masuk kedai dia pun mcm tk berminat...Akk punya style Rai kan...Ada duit beli tak ada diam2 kumpul sampai jd ada baru beli...hehe..

Syamimi Saad berkata... [Reply]

Klau court tu sy mmng xkn ambik. Sbnrnya faedah tu sngtlah tinggi..klau kita xpndai kira kira, kita yng rugi..

Syamimi Saad berkata... [Reply]

Klau court tu sy mmng xkn ambik. Sbnrnya faedah tu sngtlah tinggi..klau kita xpndai kira kira, kita yng rugi..

Mimie berkata... [Reply]

lebih selesa perabot rumah beli cash

sarah berkata... [Reply]

kalau dah guna dulu bayar kemudian, pastu bagi rest bayk bulan baru kena bayar, confirm le ada ribanya..takkan nak bagi guna saja kan. nak untung kat mana?cari la tempat lain kalau nak berutang. tengok la berp banyak beza rega asai dengan hutang..

Mak Jemah berkata... [Reply]

tgk iklan dlm paper metro, smpena ulang tahun ke 28 courts, diorg wat promosi murah2. harga brg semurah 28 sen. betul ke?

Faizal berkata... [Reply]

@Mak Jemah

aik, klau mcm ni sape x beli.. Konfem tipu.. Harga 28sen ni mesti labor caj utk pasang barang2 ko beli, bkn barang tu sendiri..

Ayoh Ngoh Pula berkata... [Reply]

kalau nengok kt website nya mmg bnyk katalog. bnyk gila promosi murah. smpai rasa nk pegi bratur beli jugak ah. hehe
http://www.courts.com.my/index.html

Faizal berkata... [Reply]

@Ayoh Ngoh Pula

ehh, sejak bila courts ade sistem utk bayar beransur2? Item2 tu promo utk member kot, terhad utk kite.

kaki skodeng berkata... [Reply]

courts je ke ad promosi? courts ni taip2 promosi ke apa?

Unknown berkata... [Reply]

korang sembang apa? aku tak berapa nak paham..? hahaha...

Akim Amad berkata... [Reply]

moga courts servis lebih baik seiring dgn peningkatan usia. amboi dh mcm ucapa guru besar lak aku. hahaha. dh 28 tahun ye courts. dh tua dah.

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com