Selasa

Kenapa bisnes ni?

Assalamualaikum

 

Sambungan dari kisah dolu dolu kenapa aku memilih bisnes MLM atau lebih spesifik, ber MLM dengan company ini. Sebab, kalau company lain memang insya allah aku tak masuk. Bukan sebab company lain tak bagus, atau tak mendatangkan duit, tapi sebab visi dan misi yang dibawa oleh company ni sangat menarik. Package lengkap.

 

Apa yang lengkap?

 

Antara perkara yang sangat aku kagum adalah kegigihan syarikat dalam usaha memastikan product yang selamat bukan saja kepada pengguna, malah kepada alam sekitar. Mungkin kekecohan pasal "green technology" ni kita dengar dalam 10-20 tahun lepas. Tapi syarikat ni sejak 50 tahun dulu lagi dah sedia ada "green".

"Recognized for Safer Chemistry."

Dan product yang dibekalkan meliputi hampir seluruh keperluan harian. Product yang ada label macam kat atas ni dah diuji dan diluluskan oleh EPA, sebagai product yang bukan saja mesra kepada alam, malah mesra kepada manusia. Ianya memenuhi syarat ketat yang ditetapkan oleh EPA, dan dikatakan selamat digunakan oleh individu biasa dan yang mempunyai masalah kesihatan macam penyakit asma dan kanser.

 

Actually, penghasilan product kosmetik dan supplement pun sangat mengkagumkan. Takde masalah pun kalau nak hasilkan supplement yang bukan derive dari natural ingredients. Kos membuat vitamin sintetik sangat murah dan menghasilkan keuntungan yang tinggi. Malah, kalau tengok boleh jual dengan harga yang lebih murah. Macam yang jual kat farmasi tu. Kenapa nak susah payah ada ladang sendiri, tanam sendiri secara organic dan kemudian manufacture sendiri? Seriously aku sangat kagum dengan effort diorang. Sampai susah payah kaji dan botolkan product dengan botol botol yang biodegradable.

 

Malahan kan.. Dari segi pembahagian bonus pun, diorang tak gunakan konsep overriding macam kebanyakan syarikat lain. Di mana pada aku sangat tidak adil. Kita jual, upline dapat untung. Dalam pembahagian bonusnya atau diorang panggil marketing plan, hanya yang berusaha berhak dapat bonus. Ianya sangat kompleks, tapi adil. Maybe sebab tu lebih 80% yang nampak bisnes ni adalah kaum cina. Melayu sangat sedikit. Sebabnya jarang orang melayu nak cuba melihat apa yang mereka tawarkan. Mungkin sebab orang kita malu nak meniaga direct selling, sebab ramai yang anggap jual barang direct selling ni serupa macam mengemis. Perniagaan ni bukan sekadar pasal duit, tapi meliputi hampir seluruh kehidupan. Dari segi konsep tolong menolong - lagi banyak kita tolong orang, lebih berjaya kita akan jadi. Dari segi memperbaiki cara hidup hampir secara keseluruhan - kesihatan yang lebih baik, minda positif, tanggungjawab pada alam sekitar, sesama manusia dan banyak lagi.

 

Apa yang aku tengok dalam perniagaan ni hampir keseluruhannya menepati saranan oleh Islam sendiri, Cuma yang menyedihkan adalah diorang ni bukan Islam pun. Even syarikat yang ditubuhkan oleh orang Islam, konon dengan macam-macam product yang "ikut sunnah" pun belum mampu bagi yang macam ni. For now belum jumpa la. Harap-harap di masa depan nanti ada yang buat.

 

Mungkin orang akan fikir, ala..aku tulis macam ni sebab aku sendiri terlibat dan nak ajak orang lain "join" bisnes ni bawah aku. Supaya nanti aku boleh senang lenang while orang yang join aku tu yang kerja. Seriously, there is no free lunch dalam dunia ni. Ramai peniaga cina yang dah berjaya ada syarikat sendiri pun buat bisnes ni, sebab dalam bisnes diorang sendiri, contohnya kontraktor, dia kena jatuhkan orang lain untuk berjaya. Kalau berniaga kedai runcit, orang lain meniaga kedai runcit maksudnya kita dapat untung sikit. Memang ada persaingan sihat dalam dunia bisnes kat luar tu. Tapi tak boleh nak nafikan, ramai yang lebih suka pesaing mereka jatuh dari melihat pesaing mereka berjaya. Dalam bisnes ni, lagi ramai yang kita bantu untuk berjaya, lagi berjaya kita jadi. Tapi kena tolong menolong la. Tak reti nak cerita macam mana, tapi itulah hakikatnya.

 

Ramai yang kelabu mata bila dengar income ribu ribu atau nak cari income tambahan. Tapi tak sanggup nak berkorban. Mungkin sebab tu ramai orang melayu yang lebih mudah terkena dengan get rich quick scheme dengan modal beribu ribu berbanding modal sedikit tapi usaha lebih macam bisnes ni.

 

Harapan aku, semoga aku cekal menghadapi semua dugaan dan aku harap aku dapat tengok lebih ramai orang melayu yang menceburkan diri dalam bidang perniagaan. Mungkin tak semestinya perniagaan ni, tapi apa jua perniagaan yang halal.

 

EPA recognized product info

 

Daa

11 comments:

Unknown berkata... [Reply]

Semoga berjaya!

Mulan berkata... [Reply]

all the best rai..!!!

Aziela berkata... [Reply]

Chaiyok!

nazayiena berkata... [Reply]

Good luck...

matahati-aishahazhar berkata... [Reply]

semoga berjaya dik.. berniaga seikhlas yang mungkin..

akak pun join jugak MLM ni.. tapi tujuan suka2 terus kepada berusaha.

sal ya berkata... [Reply]

gud luck!!!

Cikgu Ma berkata... [Reply]

gud luck kak ^_^

azieazah berkata... [Reply]

All the best! Nanti belanja cendol yaaa...:)

Deq's Qienz berkata... [Reply]

wat biznes lak kak?oke la tuh ada juga income msuk..all the best ya

Unknown berkata... [Reply]

good luck rai

kay_are berkata... [Reply]

hmm.. tak ready lagi nak join business yang macam ni.. mungkin sebab tak bape nak stabil lagi untuk amek rick macam ni.. ape pun gud luck kak!

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com