Rabu

Gara gara si pecal terung

Assalamualaikum

Sebenarnya, walau pun aku mimpi gulai ketam, aku bukan peminat ketam. Aku suka kuahnya je. Ketam tu paberet shujin. Hihi. Kalau udang aku suka la. So, aku takde la gaduh sangat nak makan.

Pecal terung pulak, memang salah satu masakan mak yang paling aku suka. Mak bukan jawa. Aku kan kacukan jawa ngan melayu. Dari segi makanan aku banyak influenced dengan makanan jawa. Contoh macam ayam ungkep, pecal, nasi ambeng, sambal bilis jawa dll.

Pecal terung ni rupanya agak messy sikit. Memasaknya agak leceh. Terung dipotong panjang dan perlu di bakar atas pan. Tak payah minyak. Bakar sampai isinya masak. Kulitnya bagi hangit hangit sikit. Da siap bakar tu, siat buang kulitnya dan ambil isinya. Kalau tak suka hancur sangat, jangan bakar lama lama. Tapi bagi aku, aku prefer bakar sampai lembik.

Lepas tu boleh sediakan perencahnya. Bawang besar dua biji, setengah genggam ikan bilis dengan beberapa biji cili. Ikut nak pedas tara mana. Blend hancur.

Masuk isi terung, perencah dan santan ke dalam peruk, masak dengan api kecil sampai santan mendidih. Kena kacau sentiasa la. Lepas mendidih, masuk garam gula secukup rasa. Taraaaa.. siapp..

Sedap dimakan dengan ikan goreng kunyit. Tapi shujin tak makan ikan goreng kunyit, so aku buat gaya orang pantai timur. Ikan aye rebus goreng.

Memang terbaiklah. Untuk anak, aku goreng kunyitkan telur ikan sardin sekali. Ada sikit je. Jumpa dalam perut masa siang ikan. Sayurnya sawi rebush.

Gara-gara memasak dengan jayanya semalam. Aku tido tak sedar apa. Bunyi jam dua ketul pun tak dengar. Bangun tengok da terang benderang. Terpaksa sms bos, "bos, saya mc hari ni".

Tercapai gak hajat shujin...

Rasa bersalah pulak sebab ada benda nak kena submit hari ni. Team leader la kena buat. Aih.. orang lain duk plan annual leave. Aku pulak plan mc. Molek sangat la.

Gara gara pecal terung, mc jua aku. hehehe..Sebenarnya da dekat seminggu aku cuti memasak, da dekat seminggu jugak terung tu termenung dalam peti sejuk. Shujin takut aku penat sangat. Tapi sebab da tatahan. Aku masak gak. Akibatnya.. sampai kena mc.. hehe..

Daa

27 comments:

NenetPenne (NP) berkata... [Reply]

ayam ungkep..lama tak makan...

nazayiena berkata... [Reply]

Wah masak dan makan sampai tertidur x sedar diri tu,memang letih betullahkan.

Kakcik Seroja berkata... [Reply]

Tertidur tu kerana penat ke kerana kekenyangan? :)

Anamarza berkata... [Reply]

Tak pa rehat tu lg pentingkan, keje ada org lain boleh uruskan okey la tu tak payah sesakkan kepala sgt fikir tang kerja

Mulan berkata... [Reply]

aiisshh.. jauh ni.. kalo dekat nak mintak sikit..

Kakzakie Purvit berkata... [Reply]

Ada baiknya Rai dapat rehat betul-betul tu... Terung masak macam tu memang sedap kan.

Unknown berkata... [Reply]

wah,mcm biasa masak gaya pantai timur ni..hehe..

sy tak penah mkn terung msk camtu..selalu saya celur pastu cicih budu jer..lain org lain cara dia..kan..

HeNRieTTa JoSe berkata... [Reply]

yummy...teringin larr plak...akk jgn lasak lasak sangat...wsau plak smpai MC...xpe, kje letak sebelah...yang ptg akk shat yea...

Munn Jaafar berkata... [Reply]

gmbr mana kak rai? teringin jugak nk tgk camana rupa pecal terung yg dimasak ngn santan ni..

liemaopurut a.k.a ana berkata... [Reply]

pecal terung?? herm macam tak penah makan ajer ni. kene try nanti.

ehem ehem...selamat bercuti dan ber m.c ;p

Dr K berkata... [Reply]

Gambar takde ke Rai?
Description nya menyelerakan...:)

Ujie Othman berkata... [Reply]

Tak tau pun resepi gitu..rajin betul rai buat. mmg mcm leceh bunyinya tu.

Unknown berkata... [Reply]

dedua kcik.. hehehe

Unknown berkata... [Reply]

PM suka makan ketam juga...walaupun agak leceh sebenarnya makan ketam...hehe

Chik Att berkata... [Reply]

tentu sedap sesangat pecal tu ..

CA memang suka terung ...

Irfa berkata... [Reply]

amboi makcik,sakan ko mc ye :)
bila lagi nak dapat lesen besar utk mc kan?hahaha

aku suka pajeri terung.setakat ni mil yg masak paling best kat tekak aku

tq bagi cara2 masa terung itu

munna berkata... [Reply]

first time dgn pecal terung... mcm sedap je .....

Qhaifa Nur berkata... [Reply]

pecal terung macamana rupanya Rai...
suka terung ni...

Aziela berkata... [Reply]

Akak pernah makan sekaliii jer masa remaja dulu2. Rupa2nya senang jer nak masak dia yer. Okeh...projek hujung minggu. Tq Rai.

Cho Zila berkata... [Reply]

nak buat camnerkan dah gigih memasak... penat ngatler tu..
ketam peberet akakler tu...

BERT berkata... [Reply]

gara2 pecal smpi mc akak kita ni.. haiyya.. hati2 ye kak sarat dah tu huhu

Yaya Azura berkata... [Reply]

pecal terung tak suka, udang ketam feveret.kita terbalik rai..hehe

kay_are berkata... [Reply]

ketam r sedap.. lame dah tak makan ketam.. nak beli siap masak kat kedai, mahal kemain.. so, terpakse r simpan niat dulu.. hmm.. tak suka sayur ni.. so tak pernah pun makan pecal terung tu..

emarieys berkata... [Reply]

ketam feberet suami..ema dua-dua tak suka...hehehe..memang jenis tak makan sayur pun ema ni..

Tanpa Nama berkata... [Reply]

he he penangan pecal terung. Tq share resepi rai. KA x pernah tahu ni tau

Unknown berkata... [Reply]

perghhh...akak pun suka pecal terung ni, dah lama gak tak buat ni...:)

QA's ~ mamapapa berkata... [Reply]

owh..tak mudah jgk masak pecal terung ni,ye?tetiba tringin nk ras,ehehe!!

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com