Selasa

Ozon sterilizer bagus?

Assalamualaikum

Aku baru terbaca tentang kegilaan yang tak berapa nak baru actually. Tapi baru tertengok eksperimen yang dilakukan. Tentang mencuci dan menghapus kuman dan bahan cemar menggunakan ozon.

Sebelum tu aku harap tak ada siapa salah faham tentang tujuan aku menulis entry ni. Bukan aku nak tutup periuk nasi sesiapa. Ianya adalah untuk pengetahuan pengguna dan bakal pengguna alat tersebut yang aku taknak sebutkan namanya. Ada banyak brand kat pasaran.

Teorinya adalah, ozon telah lama digunakan dalam industri perubatan untuk mensteril alat alat yang digunakan bagi tujuan perubatan. Menggunakan konsep yang serupa, pengilang produk komersial telah berjaya menghasilkan alat yang dikatakan dapat menghapuskan bakteria dan bahan kimia dari makanan yang kita makan.

Ozon adalah sejenis lapisan yang melindungi bumi yang kita panggil lapisan ozon. Kalau oksigen yang kita sedut tu O2, ozon pulak adalah O3. Iaitu gabungan tiga jenis ozon. Bagaimana pun harus diingat. Lapisan ozon tu walau pun fungsinya melindungi bumi dari sinaran UV matahari, ozon adalah merupakan sejenis gas yang sangat berbahaya dan beracun.

Pengeluar alat ini akan meyakinkan pengguna bahawa alat mereka adalah selamat, dan sekali pun kalau membebaskan gas ozon ke ruang udara, ianya akan segera berpecah sebab gas ozon ni tak berapa stabil. Bagaimana pun, perlu ingat ya. Kita hari hari makan sayur, hari hari masak ikan, ayam daging dan sebagainya. Kalau guna hari-hari, dan hari hari terdedah sedikit demi sedikit pada gas yang beracun ni, sedikit sebanyak ianya akan menyebabkan iritasi pada kerongkong dan paru paru.

Malah, satu kajian yang dijalankan oleh University of Maine menunjukkan bahawa, secara keseluruhannya, penggunaan alat pengozonan ini tidak menambah keselamatan bahan yang diozonkan tu. Baca sini : Do food sterilizer work?

Nak baca tentang safety alat sterilizer ni boleh baca kat blog pakcik ni : Safety and usefullness of ozone as food sterilizer. Panjang lebar gila penerangan dia. Tapi worth reading bagi yang sanggup nak bayar duit untuk beli alat tu.

Personally, aku gunakan cecair pencuci sayuran khas untuk cuci sayur dan buah buahan. Aku tak mampu nak beli sayur organik sebab heran nape tah sayur organik mahal-gila-tahap-tak-mampu beli-sebab-aku-miskin-sangat-kot. Still, aku gunakan pencuci sayuran tu sebagai alternatif. Insya allah pencuci tu selamat digunakan tanpa bahan kimia berbahaya sebab dah dapat cop mohor dari EPA (dfE - design for the environment) Selamat untuk alam, selamat untuk manusia.

Eh, tapi bukan aku nak pomot pencuci sayur tu. In fact, in most cases sebenarnya, kalau nak basuh sayur tu basuh cuci bersih bersih dengan air insya allah ok. Aku tak kata sangat effective, tapi dari merisikokan kesihatan dengan cara kita bayar duit beli alat macam tu, lebih baik basuh bersih sayur dengan air bersih. Kalau dapat cuci dengan air bertapis lagi bagus. Cuma untuk buah berlilin macam apple tu better buang kulit atau guna pencuci jugak la.

Ingat, oksigen adalah sejenis radikal bebas, ozon adalah ejen radikal bebas yang lebih kuat lagi. Pendedahan terhadap radikal bebas banyak menyebabkan kerosakan pada kesihatan manusia. Malah, banyak teori yang kata kanser mungkin disebabkan oleh radikal bebas.

Hati-hati sebelum guna dan beli apa apa alat yang melibatkan kesihatan. Ada yang memang jujur, ada juga yang cuma nakkan profit tanpa hirau keselamatan orang lain. Ada ramai jugak yang tak tau pun apa yang dia jual tu mampu membunuh orang lain.

Jangan sampai kita jadi mangsa keadaan.

Nota kaki : Pada aku, whatever it promise, aku tak berani nak ambik risiko membelanjakan sejumlah duit untuk letak satu alat yang menghasilkan gas yang beracun kat rumah. Seriously.. Apa diorang fikir tentang "safety" aku pun tatau.

Daa

5 comments:

Kakzakie Purvit berkata... [Reply]

Semakin canggih peralatan semakin membuat kita kena banyak ambil tahu kalau naif boleh jadi mangsalah jawabnya. Apa lagi pada yg mampu membeli dan mudah terpengaruh tanpa mengetahui effect terus membeli. Macam-macam...

Aziela berkata... [Reply]

Bila nak kena study benda2 pelik macam nie, akak jadi migraine. So, decided to stick with natural way. Pakai air tapis jer la kan...

amaniammar berkata... [Reply]

saya pn sma..pengguna setia pencuci sayur dan botol susu anak..
leh duo sekali
nak beli seriusly tahap kemampuan tu ada
tp keperluan lain perlu diutamakan

thanz fir the info

sal ya berkata... [Reply]

tak gna benda pelik2 ni.

QA's ~ mamapapa berkata... [Reply]

betul tu,Rai..xbrani nk spend that much utk alit yg blm tutu kberkesanan ...

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com