Jumaat

Thinking hard for the wrong solution

Assalamualaikum,

Dari Changlun ke Jitra nak ke Simpang Ampat dan akhirnya pulang ke Kulim.

Sekarang masih di Jitra. Berbual dengan shujin tentang macam macam masalah kehidupan. Aku melihar ramai... Sangat ramai yang cuba menyelesaikan masalah dengan skip jalan yang sepatutnya.

Contohnya.. Ada masalah kewangan. Ramai orang yang cuba selesaikan masalah kewangan dengan cara berjimat semata mata. Sedangkan kita semua sedia maklum yang kebanyakan orang tak dapat nak seimbangkan pendapatan dan perbelanjaan dalam keadaan ekonomi pada hari ini. So, naturally masalah kewangan tak dapat diselesaikan dengan hanya berjimat.

Tapii... Ramaii orang buat..

Satu lagi. Breastfeeding. Banyak orang yang cuba sedaya upaya mencari jalan supaya anak minum susu Formula melalui botol instead of cari jalan nak tambah production. Sorry.. How selfish. Aku bukan kata kalau tak dapat susukan anak sepenuhnya tu dia gagal sebagai ibu. Tapi sepatutnya sebagai seorang ibu cari jalan untuk memudahkan anak - breastfeed. Bukan mudahkan diri sendiri - susu formula. Yelah. Kalau anak minum susu formula tak payah susah payah pecah kepala cari jalan macam mana nak tambah susu. Ye lah. Susah la kot nak bagi anak terima susu formula. Tapi the recipe is simple. Ibu keep in mind susu dah takde. So, nak taknak si anak ni terpaksa la terima jugak susu formula pun. Thats why aku kata ibu tu selfish.

As i said, kita akan dapat apa yang kita nak. Kita nak jimat dapat la jimat. Kita nak anak minum susu formula, lambat laun akan dapat jugak. Tapi adakah itu yang terbaik. Terpulang pada diri kita. But never ever ever regret something that we wished for.

Seorang Ustaz pesan, kita hidup di dunia cuma sementara. Tapi segala apa tindakan kita adalah yang menentukan di mana kita hidup selamanya di akhirat kelak. Jangan sampai dalam kubur ditanya, kenapa kita tingalkan anak anak kita tanpa nafkah yang cukup. Ramai orang yang baru berkahwin akan kata, takpe.. Lambat lagi nak fikir soal masa depan atau pendidikan anak anak. Ada tak ada bukak akaun SSPN supaya senang nak buat pinjaman PTPTN.

Seriously...aku pun tak tau orang lain fikir macam mana. I can never understand people.

Daa

4 comments:

Mulan berkata... [Reply]

i masa mula ngandung dulu, ada akak tu pesan, dah x keje tu kasi susu ibu sbb elok & jimat. part ni mmg i ngaku sangat2 sbb my kids jarang2 sakit & tak pikir nak spend n susu formula & bottles etc..

my fren ada yg keje tp sangat2 pandai cari masa utk perah & freeze etc.. why org lain takleh..

mummY daniSha berkata... [Reply]

setuju zai...as a mum,cubela sehabis daya tuk bf anak kite =)

Cik Ina Do Do Cheng berkata... [Reply]

Biasalah tu rai banyak orang cam tu tak nak selesaikan masalah tapi nak keluar dari masalah ngan jalan pintas : (

Kujie berkata... [Reply]

anak pertama, susukan anak 4-5 bulan saja... ibu muda, tiada pengalaman..lahirkan secara pembedahan, duduk sendiri tiada orang dewasa (mak) nak rujuk...

bila anak ke 2 dan ke 3 susukan anak hingga 2 tahun lengkap. rasa puas .

zaman skrg ni mudah, ada banyak maklumat dari internet kalau bersungguh nak menyusukan anak, ada macam2 petua yg dikongsi.

susukan anak sendiri ni, kalau pergi bercuti senang....bawa badan je...hehehe

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com